Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
van de voorpagina
Citroën-Forum.nl is aanwezig geweest bij de persvoorstelling van de Grand C4 Picasso. Zeer binnenkort kun je een uitgebreid testverslag lezen. De forumdelegatie had de eer bij de directeuren van Citroën Nederland en van Automobiles Citroën aan tafel te zitten. Alle vragen die op het forum leven, zijn gesteld en ook nog eens heel duidelijk beantwoord. Een nieuwsprimeur!
Tijdens de persintroductie van de nieuwe Grand C4 Picasso hebben uw verslaggevers natuurlijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een aantal gerichte vragen te kunnen stellen aan de aanwezige directieleden van Citroën. Wanneer krijgen wij immers de kans om voor u op z’n directe manier informatie te verzamelen!
Parijs spreekt over bijtelling
Om te beginnen spraken we erover hoe belangrijk de Nederlandse markt eigenlijk is voor Citroën in deze tijden van globalisering. Hierop kregen we te horen dat de Nederlandse markt, ondanks haar beperkte aantallen, voor Citroën zeer belangrijk is. Nederland kent een groep trouwe klanten en dealers maar ook een grote en sterke leasemarkt. “Citroën heeft z’n marktaandeel de afgelopen twee jaar zien groeien ondanks dat er totaal gezien minder auto’s verkocht worden. Het succes van de DS-lijn heeft hier zeker positief aan bijgedragen” volgens Christophe Mandon, directeur van Citroën Nederland. Van alle in Nederland verkochte Citroën personenwagen is maar liefst 24% een model uit de DS-lijn én bovendien wordt zo’n twee derde van alle DS-modellen die men verkoopt gekocht door een nieuwe klant die nog niet eerder Citroën reed. Met de nieuwe C4 Picasso en Grand Picasso hoopt men het marktaandeel vooral in de leasemarkt te vergoten. De Nederlandse leasemarkt is voor Parijs erg interessant, omdat Nederland het bijtellingssysteem op basis van de CO2-uitstoot kent. Het is dus zeer belangrijk om hier bij de ontwikkeling van nieuwe modellen rekening mee te houden. Volgens de heer Mandon kent heel het hoofdkantoor in Parijs tegenwoordig de term “bijtelling”. Niet alleen de leaseklant is belangrijk voor Citroën. Ook de Nederlandse particuliere klanten worden niet vergeten. Deze groep wordt vooral bediend met de modellen C1, C3, C4 en DS3 en met jonge gebruikte auto’s die bij dealers aangeschaft en onderhouden worden.
Citroëns nieuwe topmodel
Ook het onderwerp “Citroën en de toekomst” kwam ruimschoots aan bod. Citroën zal écht een merk met een geheel eigen identiteit, netwerk en modellen blijven, aldus Frédéric Banzet, de algemeen directeur van Citroën. “De DS-lijn zal zeker worden uitgebreid en de C-lijn krijgt meer een eigen gezicht. Het studiemodel Cactus laat goed zien welke kant we met de C-modellen op willen: ruime, betaalbare, auto’s die veel rijplezier en bedieningsgemak bieden.” Het gat tussen de C-lijn en de DS-lijn zal dus groter worden, ook al blijven de modellen gebruik maken van gemeenschappelijke technische innovaties. De grote vraag die uw redacteuren voor hun tafelgenoten hadden, was of en wanneer er een opvolger voor de door velen geliefde C6 zou komen. Zelfs hier kwam een antwoord op! “Op dit moment is er inderdaad geen Citroën-topmodel. Dat is een probleem, want ik word wekelijks gebeld door allerlei mensen uit het bedrijfsleven en de Franse politiek die een nieuwe C6 willen,” vertelt Frédéric Banzet. “Er zal een opvolger voor de C6 komen, maar niet in de C-lijn en ook niet op heel korte termijn. De markt is daar op dit moment gewoon niet goed en stabiel genoeg voor. Dat die “haute de gamme” van Citroën er nu niet is, wil niet zeggen dat we er niet meer aan werken of naar uitkijken. Zeker op de Chinese markt is ruimte voor een topmodel en zo’n auto zullen we niet alleen voor China kunnen ontwikkelen.” Deze woorden hebben wij dus goed in onze oren geknoopt!
Samenwerking noodzakelijk
Wij schreven het al eerder: de Nederlandse markt en de “bijtelling” gebaseerd op de uitstoot van de auto. We vroegen of men bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s niet eens horendol wordt van de steeds strengere eisen met betrekking tot verbruik en uitstoot. Men gaf aan deze eisen als een gegeven te behandelen. Verzet er tegen is zinloos, je moet gewoon mee. Heb je geen modellen met 14 of 20% bijtelling in je programma dan ben je in Nederland op de zakelijke markt gelijk uitgespeeld. Het ontwikkelen van een nieuw model is door al deze eisen wel vreselijk duur geworden. Het is voor een zelfstandige fabrikant bijna niet meer op te brengen om geheel zelfstandig nieuwe technieken te ontwikkelen. Om kosten te besparen en het wiel niet opnieuw te hoeven uitvinden, zoekt men dus de samenwerking op. Op dit moment werkt Citroën/PSA samen met Toyota aan de nieuwe C1 en met GM aan de ontwikkeling van platformtechniek. Over die samenwerking met GM wilde Frédéric Banzet nog het volgende kwijt: “In deze tijden kunnen we niet anders dan samenwerken en joint-ventures aangaan. Doen we dat niet, dan snijden we ons in de vingers op korte én lange termijn. Het is echter niet zo dat er straks Opels met chevrons en Citroëns met een Opel-logo en Opel-wieldoppen zullen rondrijden. Wij zijn en blijven eigen merken met een eigen clientèle, een eigen identiteit en eigen modellen.”
De komende jaren zal duidelijk worden op welke gebieden Citroën/PSA met GM kan samenwerken. Dat wachten we dus gewoon af. In ieder geval zit men niet stil en zullen we ook in 2014 weer kennis mogen maken met nieuwe modellen. Wij zijn benieuwd en hopen u in de komende jaren met primeurs te kunnen bestoken!
tekst: waterman en 2d, foto: 2d
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En, blijven de bollen? Of gaan ze echt verdwijnen?
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Wie maalt er nou nog om bollen?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Eigenlijk moet ik m’n vraag anders stellen: zouden Chinezen wat om bollen geven? Ik denk het niet…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6149
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Jammer dat de volgende vraag niet gesteld is: “Wil en gaat Citroën zich inzetten, net zoals de Duitse merken, om de onderdelen voorziening voor oude(re) modellen weer op peil te brengen?”. Die nieuwe modellen zijn leuk hoor, maar de liefhebbersgroep die juist met de oude modellen rijdt lijkt me groot en dus interessant genoeg om niet te vergeten. Als grootste Europese Citroënforum lijkt het me toch een terechte vraag.
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die vragen hebben we gesteld. Niet aan tafel, wel aan de directeur after-sales. Het komt er op neer dat we geen ” klassieker programma” zullen gaan zien zoals bij mercedes en bmw , porsche en, in zeer beperkte mate, de vw groep.
De reden is vrij simpel: Psa heeft er in het verleden geen waarde aan gehecht om mallen, gereedschap en materialen te bewaren om die onderdelen mee te maken. Daarbij is het wel zo dat psa ondersteuning biedt aan derden die onderdelen willen laten reproduceren in de vorm van het ter beschikking stellen van documentatie. Daarbij geldt ook nog eens dat het grote aantal verschillende modellen tot zeer grote investeringen zullen leiden die men onverantwoord vind.
Historisch besef is er zeker, de geschiedenis van het merk wordt gekoesterd bleek tijdens de gesprekken, het conservatoire speelt daar een blijvende rol in. Maar Psa ziet geen rol voor zichzelf op de onderdelenmarkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6149
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
OK. En jammer ook wel, hoewel er natuurlijk genoeg te vinden is als je de weg een beetje weet. Dank voor de toelichting!
Maar hebben er nou nog bollen over de tafel gerold?
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
EW schreef:En, blijven de bollen? Of gaan ze echt verdwijnen?
Daar zit ik na het lezen van deze stukje ook aan te denken!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
NO. punt.
Toyota will take over:) The best car in the world Is een prima marketing sound en hoor ik dagelijks.
http://www.youtube.com/watch?v=a0JEIjVBRC8
Arrogant. Misschien. Maar toch waar….of niet. De waarheid ligt meestal in het midden..
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of er bollen komen of blijven hangt af van de markt. Vraagt de markt daar om, is de markt bereidt er extra voor te betalen, dan komen/blijven er bollen.
Let wel: twee derde van alle DS-lijn kopers is een nieuwe klant. Mensen die nooit eerder Citroën reden. Die hebben niets met bollen en willen een auto die strak op de weg ligt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als iedere bollen fanaat nu eens een nieuwe bollen citroen zou kopen dan zal de kans groter worden dat ze blijven bestaan.
De lease markt boeit maar 1 ding en dat is bijtelling en niet bollen…
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kleine nuance: De Nederlandse lease-markt boeit alleen bijtelling Dat is op andere markten een beetje anders. Maar, feit is zeker dat men meer bollenbakken moet kopen om ze interessant te houden…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt helemaal..
Was ook een opmerking naar onze nederlandse bollen vrienden
waterman, de directie kreeg zeker een lange neus toen ze zeiden dat ze historisch besef hebben en daarbij verwijzend naar het conservatoire. Een verzameling auto’s die ze overal en nergens vandaan hebben moeten halen. Tijden een rondleiding aldaar kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat zelfs de gids moeite had met de wijze waarop citroen c.q. psa met haar historie omgaat.
Als het citroeb/psa echt aan het hart ging, dan zouden ze meer moeite getroosten om het ocnservatoire tot een museum te maken.
Terug naar veerbollen? .. wees eerlijk dat is utopia. Marketingtechnisch niet interessant. Ee oud-directeur van de citroen PR vond destijds al dat de de liefhebbers eens op houden moesten te zeuren over het roemrijke verleden van citroen, en dat citroen alleen “vroeger” revolutionaire, lees interessante auto’s maakte.
Citroen is nu een gewone franse VW.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wim, wat jammer dat je er zo negatief tegen aan kijkt. Je mening over het historisch besef deel ik niet, in de 20 jaar dat ik , al dan niet beroepsmatig, contacten heb mogen onderhouden met Citroën France is het historisch besef mijns inzien alleen maar toegenomen.
Dat “veerbollen marketingtechnisch niet interessant zijn” ben ik deels wel met je eens. De markt vraagt gewoon om een anders rijdende auto dan een deinende DS. Daarbij is de techniek duur en staan de winstmarges toch al onder druk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste