Mijn rechterwiel afgedraaid en ik kreeg 3 schroeven los en 1 niet. Op de sleutel een ijzeren staaf gezet en dmv hefboom vierde schroef toch los. Wiel er terug opgezet en alle vier de schroeven goed vastgedraaid met hand/sleutel.Toen ik een paar dagen erna de schroeven wilde losdraaien ging dit zeer moeilijk. Iemand een idee hoe dit komt. Als ik de vier schroeven vastdraai met de hand/sleutel moet ik ze daarna toch loskrijgen. Of kan het zijn omdat ik de schroeven probeerde los te draaien dadelijk nadat ik met de auto gereden had.
Iedere hulp en raad welkom.
Met hand/sleutel bedoel ik dat ik de schroeven eerst vastdraai met de hand en daarna met de sleutel.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
tips , eerst alleen de bouten, lossen, dus dat ie los knakt, sleutel verdraait dan 10Graden.en kruislinks lossen, daarna geheel los draaien. heb je wel de goede wiel bouten, en niet die van een stalen velg, want dan zit daar de oorzaak, bij een allu-velg, zitten bouten met een losse-ring, die voorkomen dat de bout zich vast vreet in het aluminium.
Het zijn de juiste bouten want van in het begin heb ik al alum. velgen. Bouten inderdaad met ring.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Lichtmetalen velgen hoeven niet per sé met bouten-met-ring vast. Is afhankelijk van de velg.
De lengte kan wel verschil maken:
Zwart/rechtsonder is voor staal (de wintersloffen) en de twee andere bouten zitten bij mijn lichtmetaal. Dus in mijn geval niet plat/met ring. De gaten in de lichtmetalen velgen zijn ook schuin verzonken, dus dat past.
Maar met mijn lichtmetaal bouten moet ik dus niet mijn stalen velgen proberen vast te zetten.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo
in het verre verleden had ik ook dat de bouten los knalde soms zo hard dat mij de elle bogen zeer deed.
en toch draaide ik ze op een normale manier met een kruissleutel vast.
ik vond dat het schroefdraad altijd schraal en roestig was.
ik ben toen de bouten heel iets gaan invetten, met name het schroefdraad gedeelte het los knallen was over.
sinds ik de elektrische slagmoersleutel gebruik heb ik nergens meer last van.
het vast zetten doe ik niet met de slagmoersleutel je hebt hier geen gevoel bij.
ik zet de bouten (als ik er aan denk) met een moment sleutel vast, een ingevette bout kun nl je veel strakker aandraaien, als je met de hand dit gevoel niet heb kun je het schroefdaad vernielen.