Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
RonK. schreef:MRB gaat omhoog
BPM gaat omhoog
Accijns benzine,diesel en lpg gaat omhoog.
Mee eens dat het hoger gaat worden, maar…......
Maar het kan nog altijd dat oldtimers en dan niet onder gaan vallen…...... omdat ze toch wel weten dat ze het bedrag niet via de oldtimers binnen halen.

Totaal aantal Berichten: 2949
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Die optie is volgens mij nog open idd.

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vreemd dat er nog steeds geen duidelijkheid is. Ik gok dat de ICT van de Belastingdienst binnenkort overuren moet maken om alle veranderingen die nu nog onzeker zijn goed door te voeren per 1-1-2014….
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Totaal aantal Berichten: 1929
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
De begrotingsafspraken zoals ze deze week werden gemaakt door
het kabinet met D66, CU en SGP staan online. (klik)
Geen woord over de MRB in relatie tot oldtimers, wat dus volgens mij betekend
dat de maatregelen zoals voorgesteld in het belastingplan gewoon doorgang zullen vinden als
het aan deze coalitie ligt.
Niet zo verwonderlijk. PvdA en D66 waren altijd al faliekant tegen de vrijstelling
voor oldtimers. De VVD bleek dat sinds het regeerakkoord in oktober 2012 ook.
Opvallend is dat coalitiepartners SGP en Christenunie in mei wel vóór de motie Bashir stemden.
JW

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ik heb een mededeling vrijstelling motorrijtuigenbelasting ontvangen met datum 14 oktober 2013.
Hierin meldt de belastingdienst mij dat mijn DS per 10 december 2013 in aanmerking komt voor vrijstelling (...).
Grappig is dat ik zo’n zelfde bericht al kreeg toen deze auto op 30 juni 1998 de leeftijd van 25 jaar bereikte. De datum deel 1 is van 1986 (invoer uit Frankrijk), met onder bijzonderheden opgenomen ‘bouwjaar 30 juni 1973’.
Nóg zo’n interessante zinsnede:
‘Als het motorrijtuig op 31 december 2011 25 jaar of ouder was, is een volledige vrijstelling van toepassing. Als het motorrijtuig een datum eerste toelating van na 31 december 1986 heeft, geldt de vrijstelling niet voor een eventueel verschuldigde brandstoftoeslag. Dit bedrag moet u op de gebruikelijke wijze betalen.’
Ik denk dat ze toch beetje in de war raken, hoor.

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
We zullen zien,ik blijf in iedergeval gewoon lekker dieselen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Nou, de Bovag is momenteel niet blij (wie wel trouwens)
Ondertussen kreeg ik nog een mail van vrijstellingoldtimer:
De Petitie
Op 8 oktober 2013 boden wij de petitie aan de Kamerleden aan. Wij kregen formele toestemming om te mogen filmen, maar helaas is de kwaliteit niet erg best. We hebben een klein stukje van het aanbieden voor u online gezet.
Gelukkig bleken de Kamerleden geïnteresseerd in ons verhaal en zijn daar meteen mee aan de slag gegaan! In het besloten overleg op 10 oktober 2013 hebben de fracties van SP, PvdA, CDA en 50PLUS aanvullende vragen gesteld aan de Staatssecretaris. Wij citeren 50PLUS: “Ondanks het feit dat nu een wat betere regeling voorligt,vragen de leden van de 50PLUS-fractie of nut, noodzaak, effectiviteit, en rechtvaardigheid van deze maatregel nader onderbouwd kunnen worden. Zij vragen puntsgewijs in te gaan op de tegen de maatregel aangevoerde argumenten van de Stichting Autobelangen.”. Wij zijn natuurlijk bijzonder blij dat de regering nu puntsgewijs moet ingaan op de argumenten die wij hebben aangevoerd!
WOB-verzoeken
Eerder al berichtten wij dat wij verschillende verzoeken hebben gedaan in het kader van de WOB (Wet Openbaarheid Bestuur). Op de laatste dag reageerde het Ministerie van Financiën dan toch. Deze brief geeft ons meer duidelijkheid. Nu weten wij hoe de schorsingseffecten door het ministerie ingeschat zijn: volledig onjuist! Deze en andere nieuwe informatie zullen wij de komende weken gebruiken om verder aan te tonen dat de maatregel niet alleen onterecht, onjuist en onrechtvaardig is, maar ook gebaseerd op onjuiste aannames en dat essentiële informatie ontbreekt.

Totaal aantal Berichten: 5492
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ben erg benieuwd hoe het af gaat lopen!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
nota-naar-aanleiding-van-het-verslag-belastingplan-2014
(datum: 18 oktober)
pag 38 e.v.: enkele passages:
boete
De leden van de fractie van de PvdA vragen naar de effectiviteit van de handhaving van de
overgangsregeling middels het matchen van kentekens met voertuigpassagegegevens ter controle op de
regel dat in het kader van de overgangsregeling dat in de maanden januari, februari en december niet van
de openbare weg wordt gebruikgemaakt. Deze handhavingsmethodiek wordt al met succes gebruikt bij het
toezicht op bijvoorbeeld geschorste motorrijtuigen. Als blijkt dat oldtimers waarvoor de overgangsregeling
wordt toegepast, toch in januari, februari of december gebruik van de weg hebben gemaakt, is alsnog het
normale MRB-tarief verschuldigd en volgt een verzuimboete van maximaal € 4920.
openbare weg
De vraag van de leden van de fractie van de SP of oldtimers op benzine in de winter op de openbare weg mogen worden geparkeerd, zonder MRB te moeten betalen, wordt ontkennend beantwoord.
De leden van de fractie van het CDA, die tot mijn genoegen kunnen instemmen met de overgangsregeling voor
benzineauto’s, verzoeken toe te staan dat deze auto’s op een vaste plek langs de weg worden geparkeerd.
Dit verzoek kan ik echter niet honoreren. Indien de belastingplichtige heeft gekozen voor toepassing van de
overgangsregeling op een oldtimer, kan deze oldtimer niet op de openbare weg worden geparkeerd in de
maanden januari, februari en december. Indien dit wel de bedoeling is, is het verstandiger om te kiezen
voor de reguliere MRB.
Stichting Autobelangen
De leden van de fractie van 50Plus vragen om puntsgewijs in te gaan op de tegen de maatregel aangevoerde
argumenten van de Stichting Autobelangen. Zoals hiervoor reeds is aangegeven gaat de Stichting
autobelangen mijns inziens uit van de verkeerde veronderstellingen. Dat, maar vooral de inhoud van
meergenoemde TNO-notitie, lijken mij voldoende argumentatie om de argumenten van de stichting
autobelangen gemotiveerd te weerleggen

- CX TRS 2.2 1987
Marten schreef:Stichting Autobelangen
De leden van de fractie van 50Plus vragen om puntsgewijs in te gaan op de tegen de maatregel aangevoerde
argumenten van de Stichting Autobelangen. Zoals hiervoor reeds is aangegeven gaat de Stichting
autobelangen mijns inziens uit van de verkeerde veronderstellingen. Dat, maar vooral de inhoud van
meergenoemde TNO-notitie, lijken mij voldoende argumentatie om de argumenten van de stichting
autobelangen gemotiveerd te weerleggen
Lijkt mij dat ze dan van goede huize moeten komen om de feiten van Stichting Autobelangen te weerleggen. Ben benieuwd wat voor redenaties en nog meer loskomen….....

- CX 25RD Turbo
Of het rapport van de belangenclub helemaal waterdicht is kan ik niet beoordelen.
Maar je kan wel zeggen de Staatssecretaris van Financiën, mr. drs. F.H.H. Weekers,
in deze zin inderdaad wel heel makkelijk over de inhoud van het rapport heen huppelt.
Weekers schiet net als in het debat weer in de retorische stand:
Hij geeft aan dat hij de veronderstellingen van de Stichtingen autobelangen KAN weerleggen,
maar hij DOET dat niet. Ik zou de argumentatie achter deze opmerking graag horen.
JW

Totaal aantal Berichten: 3
- CX 25 TRD Turbo II
Eergisteren is het TNO rapport verschenen over de import- en export van oldtimers en de veronderstelde relatie met de Rutte’s aankondiging van belastingmaatregelen:
TNO concludeert op pagina 3 het volgende:
Als de MRB vrijstelling niet was afgeschaft in het Regeerakkoord dan zouden er in 2013 naar schatting ruim 9000 meer oldtimers zijn geïmporteerd, waarvan 5000 diesels (zie Figuur 2). Hierbij is er vanuit gegaan dat het gemiddelde niveau van de import over de periode januari tot september 2012 representatief is voor de situatie zonder Regeerakkoord.
De afname na oktober 2012 is vooral het gevolg van een afname in de diesel en LPG import. De afname na het Regeerakkoord bedraagt ongeveer 80% (Figuur 3). Voor benzine oldtimers is de afname beduidend milder, maar nog steeds significant met 50% minder import in 2013 dan in 2012. De afname na oktober 2012 is significant groter dan de oorspronkelijke afname die na 1 januari 2012 optrad na de introductie van de brandstoftoeslag. Er kan geconcludeerd worden dat de afname van de oldtimer import een direct gevolg is van de publicatie van het Regeerakkoord Rutte II.
Bron: http://www.eerstekamer.nl/overig/20131021/notitie_tno_over_ontwikkeling/document
Homo sum: humani nil a me alienum puto

- CX 25RD Turbo
Dat klopt natuurlijk (Weekers hield dit de kamer ook voor tijdens de vragenronde).
Slim, op die manier praat je het gelijk naar je zelf toe. Het is logisch dat het aantal geïmporteerde
oldtimers afneemt met de nieuwe regeling.
De oude regeling voldeed al, maar de nieuwe voldoet “beter”.
Blijven de volgende vragen overeind :
Waarom wordt de regeling van 1 jan. 2012 die klaarblijkelijk zijn vruchten afwierp
nu al weer verworpen? De regeling zou pas over een paar jaar worden geëvalueerd.
Moet je niet eerst de volledige resultaten afwachten?
In plaats daarvan werd er na 10 mnd alweer een nieuwe regeling aangekondigd.
Waarom zijn diesels en lpg voertuigen uitgesloten van de overgangsregeling?
Door ze in de overgangsregeling te handhaven kunnen ze voor recreatief gebruik
gebruikt blijven worden. Diesel en lpg rijders zijn immers niet allemaal notoire veelrijders.
Wordt het financiele resultaat van de voorgenomen maatregel wel gehaald?
Die vraag zal ik me verder niet aan branden.
JW

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Arcesilaus schreef:Eergisteren is het TNO rapport verschenen over de import- en export van oldtimers ...
Bron: http://www.eerstekamer.nl/overig/20131021/notitie_tno_over_ontwikkeling/document
Als ik op de website van TNO kijk over bestuur en visie:
De missie en strategie van TNO luidt: TNO verbindt mensen en kennis om innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterken (bron)
In die context vind ik het vreemd dat TNO dit onderzoek heeft uitgevoerd ipv. het CBS (ik mis enigszins het innovatief karakter van het onderzoek). De concurrentie-kracht zullen we moeten zoeken bij de dealers (van nieuwere auto’s) ?
JWH schreef:...Waarom wordt de regeling van 1 jan. 2012 die klaarblijkelijk zijn vruchten afwierp nu al weer verworpen? De regeling zou pas over een paar jaar worden geëvalueerd.
Moet je niet eerst de volledige resultaten afwachten? ...
Het antwoord op deze vraag wordt klaarblijkelijk in Den Haag niet interessant (meer) gevonden.
Ik hoop dat Weekers slim genoeg is en de evaluatie van deze regeling na z’n ambtsperiode te voorzien, over een paar maanden of zo dus…

- CX TRS 2.2 1987
Aangezien Weekers zelf een oldtimer heeft, zou hij beter moeten weten…..... maar dat maakt voor hem niet uit. Hij heeft waarschijnlijk een mooi huis met een garage waar misschien 2 wagens in passen…....
Nu het steeds langer duurt en er om de hete brei wordt gesprongen heb ik er een hard hoofd in op een goede afloop hoewel ik altijd positief ben. men wil kennelijk helemaal geen kleinen concessie doen
Misschien moet via autobelangen toch maar eens een rijdende (file) manifestatie (met een vaste route) als ludieke actie opgezet worden om Den Haag eens vast te zetten met alles wat diesel oldtimer en Amerikaans is. En op deze wijze aandacht te vragen en de wagens aan het publiek te laten zien wat er allemaal gaat verdwijnen.