Hallo,
Ik merk dat mijn ZX met name na of in een bocht inhoudt, vandaag viel hij zelfs stil. Net alsof hij geen benzine krijgt. Zou het de brandstoffilter kunnen zijn?
Niet toevallig de tank bijna leeg? Heb het wel eens gehad met een zo goed als lege tank na een lange, scherpe bocht naar rechts, kreeg de motor ook ineens geen benzine meer.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Vandaag, met een vrijwel volle tank houdt de auto in ook bij rechtuit en bij stilstand/stationair bij het stoplicht smoort de motor en valt stil. Opnieuw starten en hij loopt weer.
Nu ken ik de onderhoudsgeschiedenis niet, maar waar zou het aan kunnen liggen?
Ik denk dat ik morgen in ieder geval het benzinefilter ga vervangen.
Eventueel ook bougies en luchtfilter. Iemand nog andere ideeen?
Gasklephuis smerig of gaskleppositiesensor niet helemaal lekker meer. Zou ook vuile brandstoffilters of injectors kunnen zijn
Wat voor motor ligt erin? Dan zal ik de werkplaatsboeken er eens op na kijken, daar zitten her en der blaadjes in met bekende issue’s en de oplossingen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
1.4i uit 94, 144.000 op de teller. Ik wset niet of het er mee temaken heeft, maar de vlotternaald stuitert op en neer.
Dat de naald van de brandstofmeter nogal schommelt is normaal. Komt omdat het brandstofniveau nog met een vlotter gemeten wordt, als de brandstof aan één kant van de tank zit omdat je in een bocht zit, dan meet ie niks meer.
Bij mij kan het naaldje zich maximaal een kwart tank verplaatsen. Met een halve tank benzine een bocht naar links resulteert in nog een kwart in de tank volgens de meter.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Kan ook water in de tank zijn, bij elke bocht krijgt de motor een slokje water.
Oudere ZX-en hebben nog wel eens last van een gescheurde tankontluchtingslang in de rechter achterwielkast, soms moeilijk waarneembaar door bagger en vuil.
Spatwater en vuil loopt bij regen zo de benzinetank in…......!
Bij demontage van het filter het restantje benzine uit het filter in een bakje gieten en even laten staan, het water is dan (bij lekkage) duidelijk zichtbaar.
Succes!
Kan het ook afhankelijk zijn van het type vlotter? Bij mijn break met 230.000 onder de wielen was er niets aan de hand.
Water in de tank lijkt me niet zo heel erg goed als je hem bijna leeg rijdt toch?
Water in je tank is nooit echt goed.
Ik heb in het werkplaatshandboek een aantal dingen gevonden die vergelijkbaar zijn met jou probleem. Waaronder ook exact de mogelijke oorzaak die G-ikX opgeeft. Ik ga ze morgen op het werk even voor je scannen!
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Kijk eens of het gasklephuis wel vast staat.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dit zijn de scans, er zitten er nog veel meer in. Maar deze 2 problemen komen het dichtst in de buurt bij jou probleem
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Bedankt, ga eerst maar eens aan de slag met het filter. Gasklephuis was smerig heb hem al een beetje schoongekregen met remmmenreiniger en wd40. Maar blijft wisselend. Gister met pedaal op degrond 120 op de snelweg, vandaag nergens last van.
Pedaal op de grond? Das niet goed, dan zou ik eerst eens nieuwe bodemplaten inlassen!
Ik heb het idee dat ik m’n gasklephuis ook eens schoon moet maken, als de motor nog warm is van de vorige rit dan heb ik altijd het idee dat ie de eerste paar honderd meter vreselijk inhoud en daarna pas ineens los komt… En hij start slecht als er nog warmte in zit. In mijn geval alleen wel een 1.8 8v
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Was jij niet heel toevallig diegene die met die 1.4 Reflex een eeuwigheid stond te starten voor dat de motor aansloeg op de meeting afgelopen zaterdag? Had een vergelijkbare kilometerstand zag ik
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Nee, ik heb nog geen meetings meegemaakt. Starten is gelukkig geen probleem.
Ah. Ok, die kon namelijk geen benzine krijgen leek het op. Heeft wel 5 minuten staan starten voor ie aansloeg. Jong knaapje met z’n pa en ma
Ben je al verder in het oplossen van je probleem?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon