Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Al vele jaren hebben wij voor dagelijks gebruik een handgeschakelde XM V6 12v. Het is een hele vroege serie 2, geproduceerd in mei 1994. Ik heb twee sets velgen en twee keer per jaar verwissel ik alle wielen. Tot nu toe deed ik dat altijd met de krik die bij de auto zit.
Helaas lijken de voorste kriksteunen daardoor steeds schever te worden, zie eerste foto. Bovendien hoor ik dat ze wel eens dubbel kunnen klappen. Dat wil ik voorkomen. Straks moeten de winterbanden er weer onder en voortaan wil ik de XM gaan opkrikken met een goede garagekrik.
Mijn vraag is waar de XM stevig genoeg is om de krik onder te plaatsen. Kan dat gewoon onder de dorpel, bijvoorbeeld net naast het officiële krikpunt?
Of kan het beter onder de wielophanging? Zou dat voor kunnen onder het subframe ter hoogte van de moeren, zie tweede foto. En achter onder dat frame waar de veerbol in zit, zie derde foto?
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Niet op een willekeurige plek van de dorpel! Dat gaat niet goed. Ikzelf krikte de XM altijd via het subframe op.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Wij hebben in de familie een groot aantal Citroens en hebben gezamenlijk een luchtkussen gekocht. Super handig werkt snel. Banden wisselen gaat supermakkelijk, en je houdt de boel heel.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Bedankt voor de tips. Luchtkussen heb ik helaas (nog) niet.
Voor is het subframe daar waar ik de rode pijl heb gezet.
En achter, is bij de rode pijl dan ook de goede plek?
Ik vraag me nog wel af of de auto in de hoogste stand hoog genoeg komt om op deze plaatsen een garagekrik er onder te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zet de pootjes van de brug altijd aan de voorkant onder de balk net naast het subframe. Dus net naast de pijl op je foto. Subframe waar de pijl staat is ook ok, alleen kan ik daar met de armen van mijn brug niet bij.
Achter net ik men wel op het origine krikpunt, de achterkant is zoveel lichter dat dat wel gewoon heel blijft. Anders op de plaats waar de achteras vast zit met een grote bout (net iets meer naar voren vanaf je foto gezien), of onder de as zelf.
Moet makkelijk een garagekrik onder gaan, waarschijnlijk ook al in de normale stand.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Helemaal mee eens. Voor je het weet heb je een kniksteun aan de voorkant en gaat dat deel van de dorpel er aan en kun je het weer laten lassen. Kriksteunen aan de voorkant zijn een zwak punt bij de XM, vooral als er in het verleden wat slordig mee om is gegaan met het juist plaatsen van de krik.
Bij mij is het linksvoor al een paar keer geknikt met als gevolg veel roestschade bij de dorpel en nog meer. Krik de XM zelf en laat de XM nooit meer op een brug opkrikken bij de kriksteunen voor.
Je krijgt dan dit soort plaatjes binnen een half jaar nadat de kriksteun een kniksteun is geworden:
En daar word je niet blij van.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Die kristeunen zijn nogal gammel inderdaad.
Voor dan. Achter gaat wel.
Ik doe ook altijd het subframe.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Getver, dat plaatje is al eens langs geweest!
Maar even wat anders, staan de achterwielen een beetje scheef?
M.a.w. versleten ADAL’s of gebeurt dat niet zo gauw bij een XM?
En nog even voor 2CVtje: hoe hoog komt ie met zo’n luchtkussen?
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Vandaag met alle bovenstaande adviezen nog een keer onder de XM gekropen.
Voor houd ik het dus op de plek waar de pijl staat in de openingspost.
Achter concludeer ik dat het subframe ook het meest geschikt is.
Dat is toch de plek waar de pijl staat op de onderstaande foto?
Wat betreft de vraag van H@ns over ADALs, ja die kunnen bij een XM ook verslijten. Mijn wielen staan misschien een klein tikje schuin, maar dan moet je goed kijken, zie onderstaande foto. Ik heb geen rare geluiden of schuin afgesleten banden, maar zal bij het eerstvolgende garagebezoek eens vragen om er kritisch naar te kijken. De ADALs zijn in ieder geval nog nooit vervangen.
Achter kan wel met de orginlekriksteun! Achter is die niet zo zwaar.
Voor de adals, beste is met een 2 koloms brug. Druk van de vering af.
En dan om hoog, en keer extra omlaag. En dan omhoog. Dat echt alle druk eraf is.
dan gewoon aan het wiel voelen.
Met de krik kan het ook wel. Zeker met een trekhaak.
Beide achter wielen moeten van de grond.
Versleten voel je meteen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Als ik voor de voorwielen een garagekrik ga gebruiken, dan wil ik dat ook voor de achterwielen. Dan kan het reservewiel (waar de originele krik in zit) op z’n plek blijven zitten.
Kan ik achter een garagekrik plaatsen op die koker op de plek met de rode pijl?
ja dat kan. Let wel op dat de krik heel goed kan rollen over de vloer.
Zon buis glijd ie zo overweg.
Las ik nu dat je onder de xm had gelegen? Geen idee hoe je dat gedaan hebt.
Maar zorg voor kriksteunen of een paar stenen.
Vertrouw nooit een krik.
Bij een hydraulische citroen kan dat slecht aflopen.
succes!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Dank je.
Dat wegglijden vanaf die buis kan ik me voorstellen. Dan achter misschien toch maar de standaard krik blijven gebruiken.
Als ik onder de auto kruip vertrouw ik inderdaad niet op de hydroliek. Zet er altijd een assteun onder.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Ik heb vanmiddag de winterbanden gemonteerd. Ik heb jullie adviezen opgevolgd en zowel voor als achter de XM via het subframe opgekrikt. Ik heb daarvoor een zware Omega garagekrik gekocht, zie foto. Dat ging super! Dit is echt veel fijner dan met de originele krik. Nu stond de XM super stevig op de krik en dat voelt veilig. Voor de zekerheid nog een assteun erbij gezet.
Ik lees in andere topics dat het achterste subframe van een XM wel eens doorroest. Mijn XM heeft daar wel wat roest, maar dit is toch vreselijk dik staal?
Daar krik ik de xm ook op.
Die assteun zou ik dan onder de krik steun zetten.
Ik denk namelijk dat als je krik het zou begeven de xm gewoon over de assteun zakt, zoals die nu staat.
Dorpel kaan daar niet zoveel hebben.
Ja achtersub, dat kan wel roesten, maar door gerot heb ik ook nog nooit gezien.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Nu ik je foto zo zie, heb ik het blijkbaar verkeerd gezegd. Ik zelf zette altijd de krik onder de kriksteun en de assteun onder het subframe, net andersom.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”