JanSr doet wel heel erg dramatisch over de 4HP18.
Zelf heb ik ook zo’n automaat in mijn XM.
En toen ik die kocht (met 2.3 ton) heb ik gelijk de oude olie ververst voor nieuwe.
Gaf totaal geen problemen, ging eigenlijk alleen maar lekkerder schakelen.
En zo ken ik nog wel een paar XM automaten die probleemloos ververst zijn.
Kijk eerst maar eens hoe erg je huidige olie is vervuild.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
BasisBIX, dank je, maar de verhalen op het net zo lezende ben ik voorlopig net zo pessimistisch als Jan! Bij verversen schijn je maar een deel van de olie, hooguit de helft, te vernieuwen. Ik had mijn zinnen dan ook gezet op een dynamische flush, dus met lopende motor en draaiende bak, maar als dat niet kan (info Jan) valt er structureel weinig anders te beginnen dan een bakwissel.
Daarnaast het feit dat mijn bak gereviseerd zou moeten zijn en de olie er inderdaad keurig, zeg maar nieuw, uitziet.
Maar….. waar ik je dan wel gelijk in geef: gewoon rijden en kijken wat er van komt is wel mijn stijl en heeft soms ook succesjes opgeleverd. Soms moet je simpel denken: bij koude motor schakelt de achteruit goed in en kom ik thuis het pad wel af… Op de bestemming zie ik dan wel verder
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
BasisBIX schreef:JanSr doet wel heel erg dramatisch over de 4HP18.
Ik deed niet dramatisch, maar gaf aan dat oliverversen niet zonder risico’s is.
Van mijn laatste vijf XM’s ging het mis bij twee. De huidige V6 schakelt perfect bij 230.000 km, ik durf de olie niet goed te wisselen, maar het moet toch maar eens gebeuren (ik heb nog een reserve automaat).
Op dit forum is veel te lezen over schakelproblemen na oliewissel.
Het gaat niet ALTIJD fout, het gaat SOMS fout.
Freek hoeft zo te lezen geen olie te wisselen.
Bij oliewisselen krijg je zeker meer dan de helft eruit, ik zou zeggen viervijfde, als je ook de aftapstop op het differentieelhuis losdraait en na leeglopen de motor een seconde of tien laat lopen. De oliepomp in de bak zuigt dan namelijk het restant er uit, misschien ook wel met het meeste vuil.
Met bijna twintig jaar oude auto’s uit het H-segment moet je niet op een paar eurootjes kijken bij het onderhoud.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Mijn 2 automaten worden om de 10k ververst en tot dusver zonder problemen en ik ben wel van plan dat te blijven doen. Ik heb een reservebak met +300K voor het geval dat… Die overigens nog heerlijk schakelde maar rust roest natuurlijk. Maar revisie Freek lijkt dus ook een risico op zichzelf te zijn.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij automaatrevisies wordt helaas nogal eens gebeund.
Maar er zijn ook professionals, zoals bijvoorbeeld Autrans in Lunteren.
Die spoelen intussen ook, je zou eens kunnen vragen of zij intussen een spoel-list hebben voor de 4HP18, die in aardig wat merken voorkomt.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar oldenhage kan die 4hp18 toch ook spoelen Jan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wel geprobeerd, duurde te lang vanwege de te kleine pompopbrengst, aldus Johan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Over dat beunen, ik weet zoals gezegd niet precies waar/hoe e.e.a. gebeurd is maar wel dit. De vorige eigenaar bracht de auto naar de garage voor een spoelbeurt, kennelijk niet wetende dat dit bij een normale garage niet kan. Garage heeft alleen afgetapt en bijgevuld. Na een week liep de automaat vast. Eigenaar en garage hebben de kosten voor de revisie gedeeld, maar wel knarsetandend.
Ergo: de kans is klein dat voor ‘het beste van het beste’ is gegaan… Overigens is het lastig inschakelen van de achteruit begonnen direct na de revisie. Waarom daar geen garantiewerk van is gemaakt weet ik niet.
Inderdaad kan je je overigens afvragen of spoelen voor mij de goede optie is. Ik neem aan dat bij de revisie alle olie is ververst, en het ziet er zoals gezegd ook keurig uit.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gaat het schakelen naar R vanuit de P wel altijd goed en vanuit D/N niet?
Of maakt dat niet uit?
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Geprobeerd, maakt niets uit.
Warm en koud maakt wél uit: bij koud is er niets aan de hand, en na een paar honderd kilometer is 10 minuten stilstand al genoeg om het probleem op te lossen.
Dat brengt me overigens aan het denken; zou er verkeerde olie in kunnen zitten? Te dun bijvoorbeeld, zodat de oliedruk te laag wordt bij warme motor?
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dat zou mij niet verbazen. Kleur vd olie is rood?
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Yep, knalrood. Bij afvegen van de peilstok op een stuk wit papier zie je een klein randje zwart, lijkt me normaal na 20.000 kilometer.
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Oké, ik heb een werkend trucje gevonden. In P of N, gas geven tot zo 2000 toeren en dan, bij teruglopen van het toerental, de achteruit inschakelen. Dan schakelt ze rustig, zonder bonk in.
Ik laat het er even bij. Het is een budget-aanschaf, eerst maar eens kijken hoe ze het verder houdt.
Grappig is dat de auto met een lijstje van defecten gekocht is, en die defecten niet blijken te bestaan. Kachel zou niet opwarmen maar doet dat uitstekend, nu het buiten kouder is. Én er zou een vervelende melding op het display verschijnen na een tijd stilstand, maar dat blijkt niet meer dan een waarschuwing voor de systeemdruk te zijn die zo’n 10 seconden weergegeven wordt. Niet zo gek, als de auto een dag heeft stil gestaan…. Wat wél klopt is dat de airco niet werkt, maar mijn bijholtes verdragen toch geen airco….
Corrosion sympa!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Nou dan maar zo, zou ik denken:)
Ik heb een keer bij 20K ververst ipv van de normale 10 K die in nu aanhoud en toen was de olie inderdaad een stukje zwarter (maar nog wel rood) en kwam ik ook wat slijpsel op het magneetje tegen. Maar ik heb geen idee hoe je dit kan oplossen.
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Beste mensen,
Tijd om weer eens aandacht voor mijn XM te vragen.
De automaat’problemen’, zie terug in de tekst, bestaan nog steeds maar verder is deze XM eigenlijk een lot uit de loterij geweest. Ik zit na 8 maanden op ruim 20.000 kilometer heerlijk zweefplezier. Wat rijdt dat ding vreselijk lekker, als je de paar storinkjes voor lief neemt.
Ook de APK- keurmeester heeft vandaag ook vol lof over het heerlijke rijden gepraat, en hij vond maar één afkeurpuntje: de achteruitrijlampen doen het niet. Dat leek mee te vallen, maar het is nog een vrij lastig te vinden storing! Op het forum vond ik maar één topic hierover, dus graag jullie raad.
Het signaal moet van de selecteur komen, maar daar vind ik helemaal geen aansluitingen. Het display werkt goed en geeft in achteruit ook een R aan, dus in theorie is er een signaal, zou ik zeggen. Een draadbreuk in de manchet naar het kofferdeksel zou een optie zijn; hoe maak ik die los zonder de manchet te verwoesten? En last but not least… Is er een APK-trucje denkbaar? Keurmeester is al tevreden met een knopje in de buurt van de selecteur, voor het geval er een steekproef komt…
Corrosion sympa!