Totaal aantal Berichten: 77
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Dag Jeroen,
vandaag even bijgelezen wat er via dit forum was aangevuld en dus gemerkt dat jij ook in België woont.
Fijn te lezen dat je van plan bent om zelf de bollen te wisselen. Dat is echt niet zo moeilijk en het is een mooie eerste ervaring met sleutelen aan de Xantia.
Wel zeker een goede leidraad volgen. Er staan al heel wat tips hierboven beschreven.
LHM wisselen moet je zeker ook doen.
Mocht je niet te ver van mij wonen (dus Gent en ruime omstreken) en je voelt je niet zo zeker, dan geef je maar een seintje, spreken we af om het samen te doen.
Waar ga je de bollen aankopen ? Overweeg je om eventueel ook comfortbollen te monteren (want die maken de auto nog soepeler, zachter) ?
groeten, Bart
Dag Bart,
Wel ik woon in Assenede zo’n 15min van Gent en heb de bollen gekocht bij ampa wondelgem(achter brico). passeerde daar en dacht even te stoppen en te vragen naar veerbollen xantia en ja 2 dagen later tel en 20% korting op de bollen.
Heb 34€ per bol betaald wat best ok volgens mij maar zullen geen comfortbollen zijn vrees ik.
Zal de lhm inderdaad ook maar doen want na controle in de hoogste stand met draaiende motor bleek er toch iets te veel in te zitten dus ja, kzal het maar volledig nieuw doen. Heb nog een goede vriend die bij q8 petroleum werkt waar ik wel een bidon soldaat kan maken.
Ben eigenlijk wel van zins om de achterste bollen ook te vervangen. Nu zal ik anders 1 bol zelf proberen en als het niet zou lukken zou ik je aanbod zeker willen overwegen om het samen te doen, van waar ben je in gent?
Mvg
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 9070
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Als je gewoon rustig het stappenplan doorloopt wat ik had geplaatst, moeten de veerbollen echt wel lukken. Als ze er al heel lang op zitten, kunnen ze aardig vast zitten. Maar ook daarvoor zijn zat trucjes. Heel veel succes in elk geval! Als het gelukt is, zul je waarschijnlijk niet meer anders willen zo lekker dat het rijdt.
Overigens is 34 euro per bol zeker geen verkeerde prijs inderdaad!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Dag Timo,
Inderdaad het stappenplan gevolgd en ze zitten er op!
Viel dus echt best mee want zelf ben ik niet zo gewoon om aan auto’s te werken. conclusie: als ik het kan met het stappenplan kan iedereen het
Is inderdaad zo lekker gevoel dat ik de achterste bollen ook ga vervangen!
Zalig rijgevoel
Thx voor de reacties
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
Mooi. Doe achter wel zo snel mogelijk, want als je voor nieuwe bollen hebt, en achter oude stugge bollen ga je apart weggedrag krijgen.
BX 16 TZI 1991 wit
Totaal aantal Berichten: 77
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Dag Jeroen,
iedereen, en nu jij dus ook, weet het : bollen vervangen op een xantia is best te doen.
Hopelijk ben je ook tevreden met het resultaat.
Nu nog achteraan wisselen. Daarvoor moet je wel onder de wagen, dat kan zonder put maar doe het wel veilig, ttz met de wagen op stevige steunen.
Het aanbod om het samen te doen, blijft natuurlijk. Ik woon in Oostakker, dus dat mag geen hinder zijn.
Heb je ook de voorraadbol vervangen ?
En was je ook van plan om de anti-zink bol te wisselen ?
groeten,
Bart
Dag Bart en Timo,
Heb de achterste bollen met succes vervangen en is nu echt top! @Bart heb de voorraadbol niet vervangen en de anti-zink ook nog niet (heb geen brug ook trouwens). zou dit veel verschil geven als deze vervangen zijn?. Zou nu eerst willen de lhm vernieuwen want niveau is niet ok (vorige eigenaar heeft bijgevuld en is teveel in)
thx
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
Super, zweefse!
BX 16 TZI 1991 wit