Was een boel werk en inderdaad de draadjes/electra weer aansluiten en netjes wegwerken is mijn specialiteit. Leek heel even alsof we de boel weer moesten uitbouwen toen de ontwaseming van de voorruit het niet deed, het was toen al 20:00.
Gompy heeft alles in goede banen geleid en Alexandra zorgde voor de catering.
Chinees was inderdaad erg lekker, honger hadden we wel we zijn er met z,n drieen bijna 10uur bezig geweest.
Ik was wel doodop thuis en heb dus nog geen mogelijkheid gehad om de foto’s te plaatsen, dit ga ik straks doen.
3x ZX, mijn ZX op de achtergrond, Zwarte ZX van Alexandra en de verlaagde ZX met LM-Velgen van Gompy.
Gompy is al druk bezig met het loshalen van de radio, Alexandra steekt nog effe een sigaretje op. (Dat is dus Alexandra)
Bediening van de kachel en ventilator.
Later bleek bij het terug monteren dat de gele binnenkabel niet was vastgeklik op de windtunnel, waardoor we de klep niet konden schakel om de lucht op de voorruit te laten blazen (ontwaseming). Even leek het erop dat de windtunnel en dus weer het dashbord eruit moest, maar de aanhouder wint en we kregen het geheel weer werkend zonder e.e.a weer te moeten demontern. Het niet werken van de ontwaseming is een APK afkeurpunt.
Stuur, instumentenblok en de middenconsole verwijderd.
Gompy is bezig de kachel-ventilator te verwijderen, hij is erg acrobatisch en hing regelmatig ondersteboven onder het dashbord.
Eindelijk na bijna 4 uur demonteren komt het dashboard los.
Gaf echt een gevoel van opluchting dat het demonteren zonder tegenslag is verlopen.
Voorzichtig wegnemen van het dashbord om geen draden of andere dingen te beschadigen.
Het onderdeel dat Gompy hier aanwijst is de (lekke) kachelradiateur die in de windtunnel zit.
Dashbord en de windtunnel in het midden zijn verwijded.
Spagetti tri-colore, zou dat nog goed komen :
Een trieste blik van de ZX die is ontzield van zijn dashbord.
Zo heb je wel lekker veel beenruimte.
De onderkant van het dashbord geniet van de zon, normaal gezien brengt de onderkant het grootste deel van zijn leven door in de duisternis. (Dashbord op zijn kop)
De bovenkant van het dashbord brengt aanzienlijke meer uren door onder de zon.
Er lagen behoorlijk wat onderdelen en gereedschap rondom de auto uitgestald, het leek wel een rommelmarkt.
Het trok veel bekijks van de plaatselijke bewoners.
Goed gereedschap en voorbereid zijn op (bijna) alles is het halve werk.
De windtunnel, in het rechthoekige gat rechts op de 1e foto zit de kachelradiateur ingestoken.
Gompy en Alexandra zijn een nieuwe gaan halen, het bleek dat de radiateur die Gompy had meegenomen een rechts model was en we hadden een links model nodig.
De windtunnel is later onder de kraan afgespoel om alle bagger (bladeren) en koelvloeistof troep eruit krijgen.
De kachelventilator was volgelopen met koelvloeistof en bagger van bladeren.
Deze heb ik helemaal gedemonteerd en schoongespoeld met water/sopje.
De motor (een bosh) van de kachelvetilator heb ik schoongemaakt met water/sopje en afgespoel met schoon water. Normaal gezien mag je een elektromotor niet met water spoelen, maar deze zat helemaal onder de koelvloeistof en een smurrie van rottende bladeren. Dus erger kon het niet worden.
Na het spoelen met schoon water ingespoten met contactspray om het water te verdrijven en de elektrische contacten te smeren /ontdoen van oxidatie.
Achter het zilverkleurige clipje links zit een veer die de koolborstel aandruk (andere kant zit er nog eentje), ook dit heb ik gedemonteerd en schoongemaakt. Wanneer deze koolborstels versleten zijn maken ze geen contact meer met de rotor.
Je kan een nieuwe/sloop ventilator kopen maar je kan de versleten koolborstels ook vervangen, deze zitten met een draadje aan de weerstand op de motor vastgesoldeerd. Een setje van dit type koolborstels kost iets van 5 a 10 euro.
Ten slotte de glijlagers voorzien van een beetje vet of olie en het geheel weer demonteren. Hierna nog even getest door aan te sluiten op de 12V van de accu, de ventilator liep als een naaimachientje.
Op deze manier kun je éénvoud en goedkoop de kachelventilator “reviseren” wanneer hij begint te piepen of niet meer werkt.
Het was inmiddels al 15:30 en Alexandra en Gompy kwamen terug met een nieuwe kachel-radiator.
Montage van het geheel ging door tot 21:30, helaas begon het al vrij vroeg door wat donkere wolken te schemeren, maar de regen bleef uit. De koplampen en breedstralers van de ZX van Gompy lichtte het geheel gelukkig goed bij i.c.m. met een losse zaklamp.
Gelukkig werke alles ok en ging Alexandra als een speer naar de Chinees om wat te eten te halen, om bij terugkomst te melden dat alles nog steeds goed werkt na deze korte proefrit.
gompy58 schreef:graag gedaan alexandra , ik heb het echt naar m’n zin gehad, leuk gevoel voor humor,
Als er weer wat is hoor ik het.
enneuh zx14, ik was erg blij met je liefde voor draadjes
overigens, heren forumgangers,
- als u chinees gaat halen, dan moet u toch echt richting noord holland hoor!!!!
- als u onderdelen gaat halen bij carfix is het advies, stuur uw vrouwelijke wederhelft, men heeft daar andere tarieven voor
Ik heb het ook naar mijn zin gehad…
Rots in de branding !
Ja, zx1.4i is echt dol op draadjes, kundig hoor, en met zo veel geduld.
Chinees was lekker he, doen we nog eens
Over die tarieven heb ik het even niet, maar moet wel weer erg lachen hoor ....
ZX1.4i schreef:Was een boel werk en inderdaad de draadjes/electra weer aansluiten en netjes wegwerken is mijn specialiteit. Leek heel even alsof we de boel weer moesten uitbouwen toen de ontwaseming van de voorruit het niet deed, het was toen al 20:00.
Gompy heeft alles in goede banen geleid en Alexandra zorgde voor de catering.
Chinees was inderdaad erg lekker, honger hadden we wel we zijn er met z,n drieen bijna 10uur bezig geweest.
Ik was wel doodop thuis en heb dus nog geen mogelijkheid gehad om de foto’s te plaatsen, dit ga ik straks doen.
Heel goed hoor zx1.4i, jullie hebben prima werk geleverd. Een dag om niet snel te vergeten
Applaus voor de foto’s die zx1.4i heeft geplaatst, heel leuk om alles zo nog eens terug te zien !!
gompy58 schreef:bogaard77 schreef:Dan begin ik wel nieuwsgierig te worden hoe alexandra eruit ziet..
okay dan gaan we ff flauw doen… radiator is inmiddels in orde, maar de distributie riem moet nog gebeuren….
Uuuhhhh… hihihi ik zeg even niks hoor…
Gompy heeft absoluut humor
He Gaaf Jongens!!!
Leuke foto’s, ben blij dat ik alleen de aanjager heb hoeven vervangen en dus niet het hele dashboard uitelkaar heb hoeven halen
Altijd leuk een mede citroen-rijder te helpen. En het helpt wel als het een beetje lekker weer is
Giel
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Wat een @#$%^&*! werk!
Maar wel mooi team-work!
Zit een kachelradiator bij een XM ook zo?
ieksEmmu schreef:
Zit een kachelradiator bij een XM ook zo?
Hoezo begint het nat het zien van al die foto’s te kriebelen en wil jezelf ook gaan sleutelen
Nee ik zou niet weten hoe het bij een XM zit….
Giel
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
giellie schreef:ieksEmmu schreef:
Zit een kachelradiator bij een XM ook zo?
Hoezo begint het nat het zien van al die foto’s te kriebelen en wil jezelf ook gaan sleutelen
Nee ik zou niet weten hoe het bij een XM zit….
Giel
Nou nee
Maar in de XM vraagbaak staat het zo:
Verwarming in- en uitbouwen:
- verwijder de middenconsole
- knijp de twee verwarmingsslangen voor het schutbord dicht en verwijder aansluitingen
- maak beide waterslangen los en tap de verwarmingsradiateur af
- verwijder de bout die in het midden tussen de slangaansluitingen zit op het schutbord
- verwijder in het interieur de bout en de moer van het hoekstuk van de steun van de kachelradiateur. Verwijder het hoekstuk
- maak de naastliggende waterslang los en verwijder de verwarmingsgroep.
Lijkt toch wel iets eenvoudiger bij een XM dan bij een ZX…
Met verwarming aan ruikt bij mij ietwat vreemd en onder de mat is het (aan de vlekken te zien) ooit eens natgeweest…
Ik waarschuw wel wanneer ik kratjes bier en fris in ga slaan…
Leuke foto’s, ben blij dat ik alleen de aanjager heb hoeven vervangen en dus niet het hele dashboard uitelkaar heb hoeven halen
Hopelijk kunnen jullie wat met het verhaal over het reviseren van de aanjager aan het einde van de foto’s. Scheelt gewoon een hoop geld.
Ik heb die uit de sloop ZX nog liggen, deze ga ik eerst reviseren en dan in mijn ZX plaatsen. Ik zal dan wel even een duidelijke foto-instructie maken.
heb alexandra nog ff gespoken. Blijkt dat er toch iets vreemds met de bedrading aan de hand is.
- dashboard verlichting gaat altijd aan ook al staan de koplampen uit.
- als je de koplampen aan doet gaat de radio uit
rarara politiepet….
- dashboard verlichting gaat altijd aan ook al staan de koplampen uit.
Dit had ik ook al gezien, dit schijnt bij een aantal ZXen standaard te zijn, ook bij mij gaat de dashbord verlichting aan, zodra ik het contact aanzet.
Zie ook Topic: http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=996
als je de koplampen aan doet gaat de radio uit
Ik had al een vermoeden dat zoiets zou gebeuren, maar je kan pas wat doen als het gebeurd en afgelopen woensdag was er (nog) niets aan de hand.
2 Oorzaken en de oplossing daarvoor:
1: De massa kabel van de radio, ik heb een kabel gebruikt die een oranje kleur had en met de massa was verbonden. Dit was de enige losse kabel in de buurt van de radio, ik riep nog “welke gek heeft een oranje kleur draad voor de massa” gekozen?
2: De stuurkolom schijnt niet echt geweldig met de massa verbonden te zijn toen ik aan het meten was. Helaas was het al donker en leek alles goed te werken.
Oplossing: Een nieuwe massa kabel aanbrengen op de stuurkolom en de radio, dit is niet veel werk en is zo gepiept. Het dashbord hoeft er niet weer eruit hoor
Mocht dit het niet zijn, dan vermoed ik dat een prutser de stroom op de verkeerde plek heeft afgetakt voor de radio. De bedrading opnieuw aanleggen voor de radio is gelukkig ook niet zoveel werk.
@Alexandra, bel, mail, sms maar om af te spreken of je er iets aan wil laten doen.
Gefixt!
Nou, bedankt voor de vele reacties. Geweldig.
Ik ben ermee aan de slag gegaan. De kachelradiateur is vervangen (70 euro). Het probleem van de ventilator zat ‘m uiteindelijk in de zekering. Die zit bij de ruitenwisser, dus meteen vervangen. Doet het weer prima. Kachelradiateur was duidelijk lek. Het drogen van mijn de vloer in de auto gaat traag.
Dinsdag was de auto klaar. Helaas zag ik vandaag een nieuw probleem opduiken. bruine drap in mijn koelvloeistof. Olie is nog schoon. Nu hoop ik niet dat mijn koppakking ineens gesneuveld is. Ik heb slechts 1 week met een lekke kachelradiateur rondgereden. De motor is in die tijd nooit oververhit geweest. Andere theorie kan zijn dat de nieuwe kachelradiateur iets van een beschermende coating bevat…
Ongetwijfeld wordt vervolgd…
Kan me niet voorstellen dat die bruine drap uit een nieuwe radiator komt.
Denk dat je het ergens anders moet zoeken inderdaad. Ik hoop voor je dat het niet je koppakking is, ook al hou je niet veel andere mogelijkheden over.
Een test is om met een koude motor en de dop van je koelvloeistof verwijderd de motor te starten. Zie je nu in het reservoir luchtbellen dan is zeker je pakking stuk. Zo niet, dan weet je nog steeds niet veel zeker volgens mij….
Goed je oliepeil checken!