Nog nooit zo’n ding eraf gehaald…
Zou het uit de carterventilatie kunnen komen?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het monster doet het weer. Uiteindelijk ging het terugmonteren van alles nog verbazingwekkend snel. En starten deed ie ook nog, voorlopig weer even blij dus.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Vanmiddag had ik even wat tijd over. Een goed moment om de O-ring achter de verdeler eens te vervangen. Ik had alvast 3 (!) vervangende exemplaren gekocht bij de dealer. Drie, omdat er wel eens eentje sneuvelt bij montage. Goed, verdeler eraf, eens zien waarom het daar lekte. Twan schreef namelijk dat hij de O-ring ook al vervangen had, of in ieder geval dat hij dat wilde doen. Ik was dus best verbaasd om te constateren dat er in het geheel geen O-ring aanwezig bleek te zijn. Tja, dan wil het wel gaan lekken daar.
Affijn, verdeler even aan de kant gelegd, omdat ik zo mooi bij de zgn. “auxilery air valve” kon komen. Mijn auto loopt, eigenwijs als ie is, nog steeds te hoog stationair. Op de lambda-sonde en de bovengenoemde klep na heb ik alles al vervangen of gereinigd of in ieder geval nagezien, maar nog steeds zonder resultaat. Dus de klep losgeworsteld, schoongemaakt, werking gecontroleerd op soepel bewegen en weer terug gezet. En ook het behoorlijk gecorrodeerde stekkertje wat TLC gegeven. Daarna de boel weer op z’n plek gestopt en nu maar afwachten of het ook nut heeft gehad.
Daarna dus die dekselse O-ring monteren. Dat zou lastig zijn, niet willen, noem maar op. Tot mijn vreugde zat het ding er dan ook in een minuutje in
Nou maar hopen dat het oliegedrup ook tot het verleden behoort…
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Apart van die O-ring! Heb er toen 2x een nieuwe in gedaan. Ook met die nieuwe bleef ie lekken toen trouwens. Uiteindelijk de laatste o-ring er tussenuit gehaald om een medeforummer te helpen en een nieuwe aan de vorige eigenaar meegegeven met de mededeling dat er geen inzat
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
We zijn met de break een weekje naar de Eiffel. Vooralsnog doet de auto het geweldig. Olie gebruikt ze nog steeds maar niet meer zoveel. En het lekken lijkt verholpen…
Verder is het nog mooi weer ook en maken we zo’n 2- tot 300 kilometer per dag. Toll!!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De BX doet z’n werk prima. Een beetje vies is ie nu ook wel…
Heilzaam modderbad in de Eiffel…
Enne, voorstelling van Buurman&Buurman; draait nog
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Weer thuis.
Iets meer dan 2000 kilometer in 8 dagen met een prima functionerende BX.
Gemiddeld verbruik ca. 1 op 12,5. Olieverbruik: 1 liter bij moeten vullen.
Sfeerimpressie volgt nog
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Inmiddels zijn we weer een flink aantal kilometers verder. Het olieverbruik heeft zich zeer netjes gestabiliseerd, hetgeen strookt met het feit dat de olielekkage bij de verdeler verholpen is.
Bij de komende sleutelmeeting in Oss ga ik de olie weer verversen. En, als ik dat dan nog niet gedaan heb, de lamdasonde vervangen.
Blijft er een lijst over voor volgend jaar:
- Beide fusee-kogels vervangen
- Aandrijfas links vervangen (want de huidige is matig)
- Wiellager links voor vervangen
En dat is het - verder doet de auto het voorbeeldig!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, ik ben even niet meer hier geweest…
Vanmiddag heb ik weer even met de BX gereden. Zo’n break is reuze handig als er een hoop troep naar de stort moet
Enfin, rijden doet ie nog steeds geweldig. Maar ik ben toch totaal verpest door de Audi. (Audi?! Ja, Audi!!) Daar ben ik vanavond nog even mee weg geweest, en tjonge. Wat een verschil.
De break mag best blijven maar een BX als daily-driver… Nee, ik geloof dat dat tijdperk afgelopen is
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Audi? Jij durft wel op dit forum
Zonder gekheid, wat voor een Audi?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Audi 80 2.3E (vijfcylinder…)
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
. Contactslot kapot. Starten met een tangetje, niet ideaal…
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Tja,dat krijg je met een Audi
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Kornstra schreef:Tja,dat krijg je nou nooit met een Audi
Fixed for you