En de prijs van XWX’s gaat maar omhoog
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat kosten ze eerst dan?
Raar, staan op dezelfde site ook voor 414, maar dat is ook
Lijkt erop of Michelin besloten heeft dat de eigenaren van Ferrari’s uit die tijd, die ook op XWX’s reden want dat een tijdje de enige W band beschikbaar in Radiaal , ook in 215/70-15 om ‘t even wat betalen voor een setje banden.
Alternatief: 215/65-15 voor ( is achter erg breed) of 205/65-15 rondom. Load index boven 91 is O.K., snelheidsindex: Neem op z’n minst H, maar liever een V: Houdt er rekening mee dat een H minimaal getest is op 210 kmh bij 100 belading, een V band wel bij 240 km/h maar niet op volle belasting! Overigens had de XWX origineel een ZR rating, d.w.z. geschikt voor boven 240 KMH, maar Michelin heeft dit later aangepast naar 91W voor de reproductie banden.
In Duitsland kan men heel strikt zijn op de speed-index, maar de wet zegt nu dan de banden minimaal geschikt moeten zijn voor de maximum snelheid + 6.5 kmh + 0.01x maximum snelheid: Dat is een probleem omdat Citroen vroeger 222 en 228 aangaf voor de carburateur en de injectie. ( In Duitsland is de aangegeven maximum snelheid de snelheid die gedurende langere tijd GEREDEN kan worden, dat geeft de fabrikant aan !) Hier hoef je alleen rekening mee te houden als je hard gaat rijden in Duitsland, je zult niet zomaar staande gehouden worden, maar als je bij hoge snelheid in een ongeval terecht komt dan kun je een probleem krijgen, om het simpele feit dat je niet de “voorschriften” hebt gevolgd. In Belgie hangt het sterk af van waar je de technisch controle laat doen, maar je kan beter met V banden komen, en in Nederland wordt er niet altijd veel aandacht aan gegeven.
Er zijn tegenwoordig genoeg H en V banden, dus ik kan je afraden met een lagere snelheidsindex te proberen. er zijn nog 205/70-15 banden voor grote SUV’s, die zijn meestal voor een T snelheid gemaakt ( 190 kmh),of specifiek ook voor off-road gebruik: Daarmee houdt je geen enkele stuurprecisie over in een SM, en dat is gevaarlijk, want met de Diravi heb je geen terugkoppeling van de weg, By design , dus je kan er aardig mee over de weg zwalken.
Groet,
To err is human, not to err is divine.
De prijzen gaan omhoog en weer omlaag…..
En dan worden ze nog gratis geleverd ook. Naar mijn weten zijn deze banden al jaren zo rond de €350 tot €400 te koop geweest. Alleen soms moet je wat langer shoppen. Het is niet anders.
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
In Belgie kom je met een te lage snelheidsindex NIET door een gewone keuring !!
Op oldtimerplaat dan weer wel
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Citroensmgz schreef:
Alternatief: 215/65-15 voor ( is achter erg breed) of 205/65-15 rondom. Load index boven 91 is O.K., snelheidsindex: Neem op z’n minst H, maar liever een V: Houdt er rekening mee dat een H minimaal getest is op 210 kmh bij 100 belading, een V band wel bij 240 km/h maar niet op volle belasting!
Hier hoef je alleen rekening mee te houden als je hard gaat rijden in Duitsland, je zult niet zomaar staande gehouden worden, maar als je bij hoge snelheid in een ongeval terecht komt dan kun je een probleem krijgen, om het simpele feit dat je niet de “voorschriften” hebt gevolgd.
Er zijn tegenwoordig genoeg H en V banden, dus ik kan je afraden met een lagere snelheidsindex te proberen. er zijn nog 205/70-15 banden voor grote SUV’s,
Zowel in de maat 205/15/70 als in de maat 215/15/65 is het vinden van een V band een onmogelijkheid. Voor het clubblad heeft clubgenoot en garagist Nard serieus gezocht en niks leuks gevonden. Nard heeft net zijn Hankooks ingeruild voor Michelins, als ik het me goed herinner de Energie Savers en zeker weten in de maat 215/15/65 en snelheidsindex H. De Hankooks bevielen niet. De Michelins passen prima, vullen de wielkasten mooi en rijden ook prima. Ik rij met mijn Jag nu met Continentals, ook in de maat 215/15/65. Dat rijdt ook prima, goeie grip en de auto gaat op snelheid niet rollen in de bochten, wat wel gebeurde met mijn vorige (V)banden die 215/15/70 groot waren. Zoals al eerder geschreven hier, ik reed met Michelin Latice in de maat 205/15/70. Die reden ook fijn. Ik denk dat ik nu eerst de Michelins Energie Saver of de Continentals zou willen uitproberen. De Michelins schijnen slijtvast te zijn. Ik ben benieuwd wat de Continentals wat dat betreft gaan doen. Ik heb daar op voorhand een bedenking over. Ik had namelijk ooit een Peugeotje 206 met Continentals. En die sleet ik in iets van 30.000 km op.
Wat betreft het rijden in Duitsland met H-banden, ervan uitgaande dat het Duitse recht een beetje hetzelfde in elkaar zit als het Nederlandse, dan zal het niet zo zijn dat je bij een ongeluk gelijk een aansprakelijkheidsprobleem hebt als je met H-banden rijdt. Slechts als het ongeluk bandengerelateerd is wat betreft snelheid, dan heb je een probleem.
edit naar aanleiding van een peebeetje van zojuist: Er zijn nog Vrededstein sprint classics en Blockley tires beschikbaar in de juiste maat en index. Die hebben een klassieker profiel waar niet iedereen van gecharmeerd is onder slechte weersomstandigheden. Er is bij die banden geen zijwaartse waterafvoer.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb de energy savers 205-15-65 erop gehad. waren heel snel kaal… Pirelli levert af en toe de P4000 205-15-70. Die band is echt top.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, dat hoor ik vaker over die Pirelli’s. Ik heb een setje ‘overcompleet’ liggen, omdat ik XWX-en aangeschaft heb. Of kan ik beter de XWX-en van de hand doen?
Citroën SM
French show, Italian go…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee de XWX is by far de beste band. Tering wat een grip!! Ik heb die nu op de vooras. 2de hands maar wat een verschil!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Pirelli levert af en toe de P4000 205-15-70. Die band is echt top.
Ook effe gehad. Gingen aan gort bij een noodstop. Inderdaad ook fijn. Maar helaas op dit moment niet meer leverbaar.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Okay, dan ga ik die Pirelli’s tzt maar eens van de hand doen.
Citroën SM
French show, Italian go…
Kijk even naar de houdbaarheidsdatum. In jouw geval, met nog een tijdje te gaan totdat je rijdt, zou ik alles van de hand doen en tzt nieuwe banden kopen. Met de Jag had ik tot voor kort ook ouwe toolie. Dat was ruk, niet sporen en uitbreken.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb 2 van die pirelli’s in de schuur liggen. De xwx-en voor zijn bijna op. Wat is het beste? De nog behoorlijk van profiel voorziene xwx-en achter daar laten en de pirelli’s voor of andersom?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Nee de XWX is by far de beste band. Tering wat een grip!!
Maar niet in de regen of op een koud wegdek…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste