Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Tja omdat ik vind dat elk van m’n auto’s wel een draadje verdient, ontkomt ook m’n laatste aanwinst niet aan dit ritueel.
Al is het maar om het ff van je af te kunnen schrijven als er weer eens wat is wat niet in de planning stond.
Wat is het geworden?
Een C5, ergens in Mei 2001 van de band gerold, inmiddels 240.000 kilometer verder, voorzien van een smeuïge V6 motor, die gelukkig genoegen neemt met het meest voordelige sapje genaamd LPG. Samen met een versnellingsbak die alles zelf doet, de nodige toeters en bellen en een beige lederen interieur en een buitenkant in Bleu Mauritius toch wel een lekkere combi.
Waarom eigenlijk hoor ik jullie al denken, je had toch een fijne CX?
Dat klopt, maar CX’en hebben nogal de neiging om veel vrije tijd op te eisen, en na 7 jaar dagelijks gebruik begonnen er her en der wat gaten in te vallen. Daarnaast nog een vangrail een kusje gegeven, dus de banaan gaat eruit. Hoewel ze gewoon prima rijdt, maar wel aanhoudend aandacht opeist.
Daarnaast heb ik nog een veel fijnere Break, een SM waar ik wel eens aan wil beginnen en geen tijd voor nog een project als zijnde dagelijkse auto.
Terug naar Madame, aangezien je natuurlijk een band met zo’n ding moet opbouwen kies ik er natuurlijk een uit waarvan de distributieriem vervangen moet worden. Ook lekte er wat olie uit de kleppendeksels. Inmiddels heb ik dat allemaal al weer gedaan (zelf natuurlijk) en gelijk ook maar alle spanners, rollen waterpomp en multiriemtralala gedaan. Zo leer je madame goed kennen, en weet je meteen waarom de dealer hiervoor de hoofdprijs wil hebben. Tsja ik had natuurlijk ook een 1.8 kunnen kopen…...
Ach je kunt het maar beter goed doen, mezelf ook maar getrakteerd op een Lexia, want ik wil wel graag de baas blijven over dit Franse wonder van electronica waar je wat aan zou kunnen hebben.
Madame is verder om door een ringetje te halen en eigenlijk is 12 jaar ervaring er niet aan af te zien. Voorlopig lijkt alles gewoon te doen wat het moet doen, en ben ik er bijzonder mee in m’n nopjes!
Laat de pekel maar komen
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Veel plezier met de dame.
240K valt wel mee toch als ie wat netjes is onderhouden.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Succes!
Let op de nokkenasverstelventieltjes.
Of was dat pas bij de Ph2?
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Bij de 2 ...
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Vandaag de ADALS vervangen van de V6. Dat ging allemaal redelijk goed, natuurlijk gepruts met ABS sensoren en dat soort geklooi, maar dat hoort erbij.
Er is echter na nu wel een probleem ontstaan en dat is dat de auto staat te dansen. Dat wil zeggen omhoog en omlaag. Ook de koplampregeling is continue aan het bijregelen tijdens het rijden. Maar ook stilstaand blijft het omhoog en omlaag gaan. Heb ik dan toch onverhoopt iets om zeep geholpen?
Ook lijkt de auto achter minder hoog te staan in de rijstand dan voorheen. Al met de Lexia uitgelezen en geen storing te zien in het veersysteem.
Om te voorkomen dat ik morgen met een lege accu sta, de auto zojuist in de lage stand weggezet.
Wat zou er misgegaan kunnen zijn? De hoogteregelaar heb ik natuurlijk niet losgemaakt van de stabilistatorstang
Ik moet wel zeggen dat het rijden een groot verschil is. Ik heb weer wat citroen gevoel en het stuurt ineens ook een stuk strakker. Wel staat nu het stuur scheef, dus dat moeten we maar weer recht gaan zetten. Maar qua rijden ben ik tevreden.
Iemand een idee?
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Leuke klus die ADALS
Zowel bij de XM als bij de CX zelf gedaan en gelukkig is het resultaat datgene waar je het voor doet
Ik kan me nog herinneren dat ik bij de CX een soortgelijk probleem had nadat alles weer in elkaar zat. Het bleek dat het stangetje wat de stab stang koppelt met de hoogteregelaar toch niet helemaal juist meer op de hoogteregelaar aansloot. (iets met een vorkje, gaatje of zo)
Geen idee of dat bij de C5 constructie net zo is.
Verder zouden door nieuwe lagers de draagarmen iets van hoogte gewijzigd kunnen zijn waardoor de rijhoogte nu niet meer klopt.
Succes met deze laatste loodjes!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Precies hetzelfde gehad: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/226477/
Ik zou ook het verbindingsstangetje vervangen. Als dat ook maar een beetje speling heeft ben je aan de beurt en het kost geen drol.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik ben vandaag eens gaan meten met de Lexia, de waarde die de hoogteregelaar doorgeeft lijkt nergens op! als ie omhoog komt dan stijgt de waarde van de hoogteregelaar naar 249 stap en dan laat ie meteen de druk eraf en dan keldert de hoogte naar 18 stap waardoor de pomp begint te lopen. Ik denk dat dit verklaart waarom de auto dus gaat dansen. Ik heb dus het vermoeden dat ik met het loshalen van de stabilisatorstang het ding om zeep geholpen heb. Morgen maar eens een nieuwe bestellen/halen.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het is een vrij robuust en contactloos werkend ding.
Twee zwakke plekken: de stekker en binnenin de contactpennen waarmee het printplaatje verbonden is met de stekkerpennen, zie het plaatje.
Geef er eens een flinke klap tegen, misschien schrikt het ding dan wel wakker.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik heb vandaag een nieuwe besteld, en ook het verbindingsstangetje er maar bij gedaan. Ding lag niet voorraad, dus morgen binnen als het goed is. Voor die paar tientjes liever zeker weten dat het ding goed is. Ik hou jullie op de hoogte…
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
CEE-IKS schreef:Ik hou jullie op de hoogte…
Of de laagte. Of iets er tussen in..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste