Onlangs kocht ik een C4 tweedehands 7jaar oud en net 100000 km op de teller, maar met een paar probleempjes ...
Bij stat.toerental gedraagt de motor zich als een oude diesel,af en toe een scheut benzine om niet stil te vallen,daarna een paar seconden normaal toerental,zakt de motor terug in toeren,en krijgt hij weer een scheut benzine en zo gaat het maar door.
Tweede probleem is de bediening van de buitenspiegels.Ik kan enkel de rechterspiegel bedienen in welke stand de schakelaar ook staat, links of rechts
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Hmmm, die van mijn vrouw heeft dat schokken bij stationair ook sinds twee dagen. Is een 1.4 16V, die van jou ook?
Ja ,het is een 1.4 motor
Erwin van Bussel heeft-had dezelfde klacht ,ook een 1.4 motor van het bouwjaar 2006
Bij mijn motor word het erger naarmate ik meer electrische verbruikers inschakel ?
Binnenkort geef ik de C4 een grote beurt en laat hem eens uitlezen op fouten
Twee vraagjes:
hoeveel is de klepspeling,bij koude of warme motor?
aantal toeren bij vrijloop?
Verder vind ik de C4 een fijne, comfortabele wagen die zeker niet gulzig is
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Die van mijn vrouw gaat deze week voor een grote beurt. Hij is van 2008.
Ben benieuwd waar de monteur mee komt.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
jullie bedoelen het schommelen van het toerental , bij stationair lopen van de moter, hij gaat dan van 800tpm naar bv 1200tpm? vaak wordt er niks gevonden in de storings diagnose. het komt vaak door vervuiling van het systeem, de electronica regeld immers tegen woordig alles, en is niet meer afstelbaar, evenals de klepspeling, want die is hydraulies.(oliedruk),het schommelen van toerental kan bv komen door vacuum lek, of slecht werkende vacuumklep, die maar een richting op moet werken, dit vacuum merk je ook als je aan je stuur draait bij stationair toerental, hij geeft vanzelf gas bij, als je dus aan het stuur draait, komt door dat pomp zwaarder gaat draaien, en de moter harder moet gaan weken, en dus onderdruk krijgt, dus vacuum trekt. maar het kan dus ook vervuiling zijn, bv de katelysator of de lambdasonde, die de gassen niet meer goed meet door vervuiling, ook deze gaat geen eeuwigheid mee, is in feite gewoon een bougie, komt vaak voor bij autos die veel korte ritjes maken, of vaak file rijden, de boel vervuilt dus, de electronica, beschrmt dan de kat,door gas bij te geven, zodat de kat niet dicht slipt.hoe meer gas des te hoger de verbranding, dit zijn zaken die de computer niet waar neemt. dat is tegenwoordig het probleem van de huidige monteur die vaak alleen met laptop werkt,niet om ze af te kraken, want wat je niet leert, kan je ook niet weten,ga ook niet zeggen dat ik het nu weet, want het kan echt van alles zijn,vaak gaan ze over tot vervangen van onderdelen, maar dan zit je met hoge kosten, en 0% verbetering. als je dus korte ritjes maakt, en vaak meer stilstaat dan rijd, een goede reinigende aditief toevoegt aan de benzine, en dan een flinke rit maakt, en als de moter goed warm is even de moter op toeren houd, door bv bij 110km,p.uur een tijdje in zijn 4e te rijden.zodat de boel goed reinigt, let wel dit is ex de gasklep, want die zuigt alleen lucht aan, maar ook de lucht van de carterventilatie, en die is zwart, wat je vaak ziet op de gasklep, deze moet appart worden gereinigt, wat je hier vaak op het forum leest.
merçi Beremans,
Het slangetje van de carterventilatie bleek bij nadere inspectie op twee plaatsen gebroken te zijn .
Dit zorgde voor valse luchtaanzuig ,nieuw slangetje word besteld.