Hoi,
Ik rijd een ‘85 turbo met de meegespoten bumpers. Eigenlijk zouden deze eens een nieuw likje verf moeten hebben. Tevens zijn ze hier en daar krom.
Nu ben ik lange tijd geleden in het bezit gekomen van een stel rvs-bumpers van een pallas. Deze zijn wel recht, en de rubbers zijn gaver.
De vraag: kan ik deze ook spuiten, of moeten ze eerst nog ‘ont-chroomd’ worden? Of waren de stalen bumpers van een turbo toch weer anders en moet ik ze recht maken en dan spuiten?
Volgens mij zijn CX bumpers niet verchroomd maar van RVS. Ik neem aan dat je die kunt overspuiten als je het oppervlak opruwd?














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
RVS kun je niet zomaar spuiten, ook niet als je het oppervlakte eerst hebt opgeruwd. Dat spul overspuiten vraagt een grondige voorbehandeling omdat anders de hechting onvoldoende is en je lak er snel weer af zal donderen.. Een zuurbad of een op zuur gebaseerde primer levert de beste ondergrond. Daarna kan je het spuiten zoals je normaal autoplaatwerk spuit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Cxj heeft er wat over,die zijn nog aardig goed en kun je zo in jou kleur spuiten.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Dank heeren voor de snelle reactie,
Cxj, wie en waar is dat?!
Wat dat betreft heb ik ook nog een nare kras op de portier zitten. Als we dan toch gaan spuiten…
Dat ben ik..
Ik heb inderdaad een voorbumper die nog vrij gaaf is en een achterbumper met een deukje aan de onderkant. Die is goed te plaatwerken. Je mag ze wel ruilen voor de rvs exemplaren. Mocht je interesse hebben dan stuur me maar een pm.
Geldt dat ook voor de sierstrips bovenaan de deuren? Hoe zijn die ooit zwart gemaakt?
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Bedoel je die smalle sierstrips onder de ruiten, boven aan de deur over de lengte van de auto (sorry, geen foto)? Als je die schuurt, komt er weer een rvs tevoorschijn, zoals voor een pallas.
In mijngeval heb ik ze opgeruwd, vetvrij gemaakt; als primer had ik motip heat resistant in zwart, daarna ingespoten met mat zwart, ook van motip. Mooi resultaat en een simpele ingreep. Helaas na 2 jaar beginnen de uiteinden toch weer af te bladdreren. Er zal vast een paint verkrijgbaar zijn met een langere en betere kwaliteit dan motip, maar zoek daar zelf ook nog naar…
Dank! Ik zal ook eens mijn licht opsteken.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
PieterT schreef:Bedoel je die smalle sierstrips onder de ruiten, boven aan de deur over de lengte van de auto (sorry, geen foto)? Als je die schuurt, komt er weer een rvs tevoorschijn, zoals voor een pallas.
In mijngeval heb ik ze opgeruwd, vetvrij gemaakt; als primer had ik motip heat resistant in zwart, daarna ingespoten met mat zwart, ook van motip. Mooi resultaat en een simpele ingreep. Helaas na 2 jaar beginnen de uiteinden toch weer af te bladdreren. Er zal vast een paint verkrijgbaar zijn met een langere en betere kwaliteit dan motip, maar zoek daar zelf ook nog naar…
Dat heeft dus dezelfde reden als Waterman hierboven aangeeft voor de bumpers. Heeft niets te maken met de lak, maar met het niet hechten op RVS.














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Precies!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Aha, dan ga ik daar eens beter naar kijken en hoef ik geen nieuwe verf te kopen
dank!
http://www.hempel.nl/nl-nl/products/hempadur-15553
Dat soort spul moet je hebben.
Probleem is dat je vaak een hoeveelheid moet kopen die genoeg is voor een paar duizend cxen
En dat het niet in spuitbussen te koop is.
Ik zou eens bij eenindustrieel coating bedrijf informeren of in ruil voor een rondje patat wat kunt regelen
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gewoon ruilen met cxj ,hoef je ook geen dure primer er onder te smeren
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.