Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Héhé, het werd tijd. Eindelijk bezit ik dan toch een a-type. En wel een 2cv6 Club uit 1984 in de kleur Rouge Vallelunga. Een poosje terug het ik een bevriende Citroënexpert geholpen met de verhuur van eendjes. Ik heb in verschillende eendjes gereden en ook in z’n CX Limo. Natuurlijk had ik al vaker eendjes gereden en dat beviel altijd perfect. Maar nadat ik een heel eind in de Limo had gestuurd en vervolgens weer in een eend stapte wist ik het: ik ben toch echt een eendrijder. Toch een erfenis van m’n moeder en oom dus. Al met al wilde ik dus een eend. Liefst een goedkoop rijdend restauratieobject. Als er maar APK op zit.
In gesprek met de expert was dus de volgende stap. Hij had nog wel een eendje staan. Deze was dan ook voor de hele kleine portemonnee. Maar ik had m’n BX nog… En een auto erbij zag m’n vriendin niet zitten. De garage wou m’n BX niet inruilen (ik heb al genoeg van die dingen in voorraad gehad) maar wou hem wel voor me op internet zetten. Ik dus doorrijden tot de BX verkocht zou zijn en dan met een zakcentjes de eend ophalen. In werkelijkheid ging het allemaal iets sneller. De BX werd geruild op een XM en de XM weer op de eend. Ondertussen had ik de eend nog niet gezien. Er was me verteld dat de auto APK had tot maart, motor, en bak waren perfect maar ik moest me van koets, chassis en plaatwerk niet te veel voorstellen. Toen ik de auto daadwerkelijk onder ogen kreeg en op naam zette viel het me nog enigszins mee. Maar ik ben dan ook nog niet enorm thuis in de 2cv. Een breuk zou ik er in ieder geval niet aan vallen want de aankoop was enorm laag… Over motor en bak was niks gelogen. Wat een heerlijk soepel rijdend eendje. Ik ben ze nog niet vaak zo tegen gekomen. Hij is dan ook dagelijks bereden door iemand die ook met eendjes kán rijden. De gerestaureerde exemplaren vind ik persoonlijk niet zo lekker rijden en de huureendjes worden niet bepaald kundig gereden… Aan deze eend voel je dat ie heerlijk ingelopen is.
De planning is om er eerst gewoon lekker in te rijden. En gewoon onderhoud te plegen. De APKer waar ik heen ga wil nog wel es een oogje dicht knijpen, dus daar voorzie ik geen problemen. (houd uw reacties wat dat betreft maar voor u, ik zorg echt wel dat er veilig mee gereden kan worden) Dan beetje bij beetje een volledige restauratie bij elkaar sparen. Jazeker, het chassis zal nieuw moeten. Ook een betere koets misschien. In ieder geval vier nieuwe spatborden, want imitatie blijkt eens te meer zooi te zijn. Het moet in ieder geval ooit een Cuivre Indien Club worden. Helemaal zoals het hoort met bijbehorende bekleding, oranje dak enz enz. Voor nu: foto’s (waaronder horrorplaatjes)
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Tsja, een two tone eend…
Voorlopig heb je wel even wat werk
Maar veel plezier ermee!
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gisteren een lekker stukje mee mogen toeren in de Eend, er zit wel wat werk aan maar het is zeker een tof Eendje!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
craqueleend met een rode corroserie…
Maar rijden dat ie doet!
Voordeel is dat het een soort bouwpakket is, dus een spatbordje (of 4) is zo vervangen!
Zo te zien is ie ingezet als pekeleend, de winterbandjes hebben het zelfs de zomer vol moeten houden…
Of zie ik dat verkeerd?
Moet er wel genoeg over zijn om die spatbordjes aan vast te maken…
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gisteren voor hét eerst in een 2cv (Klukkluk had de eer )gezeten…
Wow is niet zo breed als ik dach van binnen. Je moet niet 2 brede personen naast elkaar zetten.. . Maar een leuke 2cv!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Art schreef:Moet er wel genoeg over zijn om die spatbordjes aan vast te maken…
En dat is nou net het probleem bij deze eend. Vooral het linker voorspatbord denkt bijna dat ie een vleugel is. Ik ben mij er terdege van bewust dat dit niet binnen een week een mooie eend kan worden. Maar gelukkig heb ik genoeg eendspecialistische mensen om me heen. Ik weet dan ook zeker dat het met dit eendje goed gaat komen. In principe heb ik een geldig kenteken en een motorblok gekocht. Het is mooi meegenomen dat de rest nog legaal op ‘slands wegen mag komen.
Bedankt Twan en Gert, om toch ff te benadrukken dat het wél een leuk eendje is!!
H@ns schreef:
Zo te zien is ie ingezet als pekeleend, de winterbandjes hebben het zelfs de zomer vol moeten houden…
Of zie ik dat verkeerd?
Dit zijn toch geen winterbanden?? (dacht ik) Een pekeleend is het niet geweest iig. T was echt (en blijft eerst ook) een dagelijks vervoermiddel.
H@ns schreef:
Maar veel plezier ermee!
Dank u zeer!!
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
citroofreak schreef:Bedankt Twan en Gert, om toch ff te benadrukken dat het wél een leuk eendje is!! ;-
En Timo, óók enorm bedankt voor de top reactie! Dat ik Twan net noemde had alles te maken met mijn vooruitziende blik…
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Wat een heeeeeeeerlijk apparaat heeft u daar
En Gert, zo breed ben ik toch niet succes met opknappen!
(Ik geloof dat ik ook een eend wil, shit…)
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Nu is ie nog heeeeeeeeerlijker. Bougies en contactpuntjes vervangen.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Twan238 schreef:Wat een heeeeeeeerlijk apparaat heeft u daar
En Gert, zo breed ben ik toch niet succes met opknappen!(Ik geloof dat ik ook een eend wil, shit…)
Kun je nagaan, hoe krap het dan wordt!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Met de eend naar den Haag.
Zaterdagmorgen om 11 uur was het dan zo ver. De eerste echte testrit met m’n eendje. Voor vertrek nog even de olie gecontroleerd en de rubber rand boven de voorruit flink in de vaseline gezet. Den haag zou de eindbestemming van de trip zijn. Gezellig een weekendje bij vrienden op bezoek. Na 25 kilometer was het al raak. Ik reed 100 op de a37 toen de auto opeens enorm op de motor begon te remmen. Besloten om de bak in z’n vrij te zetten en zo ver mogelijk uit te laten rollen. De motor bleek al afgeslagen en toen ik op de vluchtstrook stond kreeg ik t eendje ook niet meer aan de loop. Op een gegeven moment natuurlijk ook de accu leeg gestart. Ik weet dat ik in een oude auto rijd en ik kan hem dan ook niks kwalijk nemen. Na eerst telefonische bijstand te hebben gevraag aan Goofblikscha heb ik toch maar de ANWB gebeld. Na een half uurtje gewacht te hebben verscheen de gele VW bus. Het vermoeden van Lars (en mij) bleek te kloppen. Een probleem met de ontsteking. De contactpuntjes die zeer recent vervangen waren, waren te wijd gelopen. De monteur had al in jaren geen voelermaatjes meer gebruikt maar toonde zich na aanwijzingen van mij (nu dat boutje, de ven haal je er als volgt af) zeer kundig in het afstellen van 2cv’s. Alleen de stationairloop was niet optimaal. Dit is verholpen door de schroef op de gashendel een stuk in te draaien. Finetuning volgt op een later tijdstip wel.
Wat te doen?? Proefritje in Hoogeveen en dan besluiten om toch huiswaarts te keren?? Bij het optrekken en invoegen op de rijksweg voelde ik dat het blokje mooi liep. De de eerste, tweede, derde en de rest van de afritten toch maar weer voorbij gereden. Met elke kilometer steeg mijn vertrouwen in de probleemloze rit meer. Alleen was ik bang dat, na eenmaal afzetten van het contact, het een stuk moeilijker zou zijn om de auto weer rijdend te krijgen. Zorg van later.
Met behoorlijke tegenwind kwam de snelheid niet hoger dan 110. Bleek dat ik helemaal niet tot de sloomsten van de weggebruikers behoorde. Eigenlijk is dit gewoon een fijne snelheid om mee op de snelweg te rijden. Op de Veluwe was perfect te rijden. De bossen hielden de wind aardig tegen en ik had dus weinig last van rukwinden. Na Harderwijk een korte pitstop gemaakt. De auto van het contact gezet om even een pakje shag en een flesje cola in te slaan. Weer bij de auto aangekomen bleek dat ik de verlichting had laten branden. Pijnlijke fout, maar geen probleem voor de deuce. Starten en lopen. Tussen strand Horst en Nulde wel wat last gehad van rukwinden, maar met twee handen aan het stuur is het best vol te houden. De volgende stop was op de zaak in Bleiswijk. “Goh, ik dacht dat je vrij was? Gaaf ben je met de eend!!!” Na wat collega’s geholpen te hebben met hun vrachtwagen te laden en een bakje koffie heb ik de laatste paar kilometers afgelegd. Wederom probleemloos.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Een gezellige avond en nacht volgde. Een wandeling over de boulevard van Scheveningen met als einddoel de vuurtoren (ik weet niet waarom, maar ik vind dat prachtige bouwwerken). Na het middernachtelijke uur nog een horrorfilm en onder de wol. Ondanks dat het ook zondagsmorgens weer gezellig was aan het ontbijt en achter de Playstation had ik ook weer zin in de terugreis. Op buienradar ongeveer gepland dat ik tussen de buien door kon rijden (om de kans op lekkage’s te verkleinen) Om 13 uur trok ik de choke lichtjes uit, draaide ik de sleutel om en begon het motortje zonder probleem mooi te snorren. De 2 cilinders hadden er weer zin in. Nog even bij het tankstation langs en de terugreis kon worden ingezet.
Zo, wat is het een enorm andere auto als je flinke wind mee hebt. Natuurlijk, de auto heeft het minder zwaar, maar de graagte waarmee m’n eendje nu op toeren kwam had ik nooit verwacht. Bij dezelfde 110 km per uur als op de heenreis liep het motortje zo mooi te spinnen dat ik deze snelheid maar weer heb aangehouden. Toen ik naast een niet nader te noemen auto van Koreaanse makelij reed om deze in te halen, besloot laatstgenoemde ook maar 110 te gaan rijden. Gas los of gas bij?? Gas bij!!! En het gemak waarop de auto nog doortrekt is geweldig. (voor eendbegrippen) Bij deze actie mocht ik meteen een nieuwe topsnelheid noteren. 125 op de teller en 122 op de gps. En nog steeds niet de zware brom onder de motorkap die je hoort als de motor echt hard moet werken. Wat een auto!!! Bij Gouda werd ik ingehaald door een CX break type 1 met een compleet gezin erin. De bestuurder van de wit met gele voiture met blauwe platen toeterde dat het een lieve lust was. Duimen werden naar elkaar opgestoken en vriendelijk lachen aldaar. In de file bij de werkzaamheden aan de A12 bij Woerden kwam ik de CX weer voorbij (ik had nou eenmaal een snellere baan gekozen) en later op de ring van Utrecht moest ik mijn meerdere weer erkennen in de Break. Telkens zwaaien, toeteren en duimen omhoog. Citroën gevoel optima forma. De rit naar Coevorden verliep weer perfect verder. Al met al is het een rit geweest van ongeveer 450 kilometer waarbij 31 liter brandstof is verbruikt. 1:14,5. Ik vind het moeilijk om een eend precies af te tanken dus dit is ongeveer bij benadering plusminus. Ik ben een blij mens!! Vannacht om 3 uur mag ik bij m’n vrachtwagen in Wezep staan, dus KlukKluk mag nogmaals aan het werk. Maar ik heb er vertrouwen in dat ook deze rit zonder strubbelingen zal verlopen.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Erg leuk verhaal! Iedereen wil zo toch À-type gaan rijden.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Indd leuk verhaal!
Ja als ik het zo lees wordt een 2cv wel erg aantrekelijk…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?