@ Erict,
je benzinepomp wordt mechanisch aangedreven door je motor, dus blijft hij inderdaad lekken als je de brandstofkeuze op G zet.
Daarom gaat zo’n pomp uiteindelijk ook lek, tijdens het rijden wordt de pomp gewoon gebruikt en slijt dus gewoon.
@PintV
Het kenteken van Erict is geen oldtimerkenteken, dat moet je aanvragen en alleen oldtimerkentekens mogen blauw met witte letters worden uitgevoerd. De meeste import oldtimers die de afgelopen jaren op kenteken zijn gezet beginnen met een D (<72/73?) of met een Y (later dan 72/73).
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Niet helemaal hoor met die kentekens, zie http://www.oldtimernederland.nl/info/blauwe-kentekenplaat.html voor een helder verhaal. Erict mag met dit kenteken ieder geval geen blauw kenteken voeren (maar mijn orig NL CX met 48-XP-22 ook niet want eerste toelating September 1978). Boete iets van 90,- geloof ik, ik had vroeger voor de zekerheid de GAIK platen in de auto liggen zodat ik ze over kon zetten mocht ik aangehouden worden. Is overigens ook APK-afkeur (ik ben ervaringsdeskundige, zelfs bij steekproef door RDW afgekeurd).
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Inderdaad, voor 1/1/1978 is de toelatingsdatum voor het voeren van blauwe kentekens op historische voertuigen.
Het aanvullende stukje met betrekking tot de letter voor het kenteken die gebruikt wordt bij import is alleen een weetje.
Blijkt dat de serie nu met AR begint..van voor 73.
bedankt
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Even off-topic betreft de DS23 als leasewagen, maar toch een vraag rond deze kenteken discussie;
Het is mij helemaal duidelijk dat je auto van voor 1978 moet zijn en een kenteken nummer moet hebben met 2 letters en 4 cijfers om blauwe platen te mogen hebben.
Na die datum ben je dus verplicht de zogenaamde GAIK platen te voeren. Daar staat links een blauw strookje met NL erop. Sinds dat die GAIK platen er zijn worden er bij nieuwe auto’s geen NL stickers meer geplakt, maar op DS-en zie ik ook bijna nooit NL stickers. Maar op die blauwe platen staat geen NL. Ben ik nu in overtreding als ik zonder NL sticker in het buitenland ben met mijn DS met blauwe platen?
Volgens mij wel, zie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31998R2411:NL:NOT en zoek even op kenteken en daarna artikel 2:
(2) Overwegende dat verschillende lidstaten partij zijn bij het Verdrag van Wenen van 1968 inzake het wegverkeer (4) (hierna “Verdrag van Wenen” genoemd), van welk verdrag artikel 37 bepaalt dat op elk motorvoertuig in het internationale verkeer aan de achterzijde, behalve zijn kenteken, het onderscheidingsteken van de staat, waarin het is ingeschreven, dient te zijn aangebracht;
Dit was vroeger ook al zo en op caravans is het nog steeds het geval (zie http://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving/de-juiste-papieren/caravans).
Sinds 1 september 2003 is het verplicht om de kentekenplaat behorend bij het kentekenbewijs van de caravan te voeren. Gaat de reis naar een land buiten de EU (Zwitserland uitgezonderd), dan is ook een NL-sticker (witte achtergrond, zwarte letters) achter op de auto nodig. Aanhangwagens en caravans die niet zwaarder mogen wegen dan 750 kg, moeten zijn voorzien van een witte kentekenplaat met het kentekennummer van de trekkende auto. Zwaardere caravans hebben een eigen kentekenbewijs en dus een eigen (gele) kentekenplaat.
Ik weet niet wat voor sancties er aan vastzitten overigens maar dat zal per land verschillen. Het grappige is dat je buiten de EU ook een NL sticker moet hebben want daar erkennen ze GAIK platen weer niet.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goeie vraag, dat heb ik me pas ook al af gevraagd.
Zelf vermoed ik dat je zeker in de Benelux eigenlijk geen gedoe gaat krijgen met een blauw kenteken zonder NL sticker. Maar dat ik een aanname van mezelf.
Misschien gaat Frankrijk en Duitsland ook nog wel?
Zo’n sticker is natuurlijk gewoon lelijk op de auto, wellicht een idee om er 1 in je dashboardkastje te stoppen zodat als je aangehouden wordt je in elk geval weer legaal verder kan rijden.
Belgie, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Spanje, Italië, Noorwegen, Zweden, Denemarken,GB allemaal gedaan met blauwe platen zonder NL stikker. Geen probleem gehad, vermoedelijk geluk gehad.
Zal er voor de VS dan toch maar een op plakken. Misschien zijn ze te koop of te maak op magnetisch materiaal, want is inderdaad niet mooi.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een magneet is idd geen slecht idee, je kan altijd een sticker zelf op een magneet plakken
En na een maandje komt een sticker er ook nog wel af, zeker als je eerst de kofferklep even in de wax zet dan trek je vast de lak niet mee.
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
NL sticker niet mooi? Nou er zijn tientallen varianten, waarvan enkele best aardig kunnen. Klein NL stickertje van 8 bij 4 bijvoorbeeld. Klein stukje over kentekenplaat geplakt past deze precies naast het achterlicht.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 29-12-2007
- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
Er zijn ook aluminium NL plaatjes.
Vroeger werden die vaak achter naast de kentekenplaat geschroefd.
Tegenwoordig zie je ze ook wel met een beugeltje aan de achterbumper gemonteerd.
Op mijn dagelijkse snoek zit gewoon een nl sticker oldtimer uitvoering op de koffferklep.
Was toen ook heel gewoon dus waarom nu niet…
citroen DS , what else..
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
In de jaren 80 reed ik tijdens de buitenland-trips met een witte stikker met zwarte NL aan de binnenkant van de achterruit, gewoon met paar stukjes plakband vastgezet. Na de vakantie stikker weer in het handschoenenvakje.
Mijn huidige DS heeft een gele plaat. Dat laat ik bewust zo, omdat ik een donkere kleur auto heb en de gele plaat reflecteert itt de blauwe.
Ik heb ook zo’n lompe witte ovale NL-sticker. Vind ik juist heel retro
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Er zijn ook mooie NL stickers met gouden randjes en zo. Vind ik wel retro genoeg voor de DS.
De aluminium (Robri) NL plaat wil ik nog voor de traks.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Omdat het plaatwerk van de beige pallas nu echt op haar eind begint te geraken en madame inmiddels dusdanig veel km’s heeft afgelegd is het zonder flinke investering niet meer verantwoord om haar op een betrouwbare manier voor het dagelijks vervoer in te zetten.
Na wat overpeinzingen heb ik besloten om voor het dagelijks vervoer een DS in betere staat te gaan gebruiken. Ook weer in de lease. Het betreft de ex-leasewagen van RBVD20. Een donkerblauwe DSuper5:
Omdat ik deze zomer aan het werk ben in Brazilië heb ik afgesproken de blauwe Super5 vanaf september te gaan gebruiken. Als het zo ver is, zal zij haar eigen topic krijgen.
De beige pallas verdwijnt niet uit beeld. Die heb ik voor een symbolisch bedrag overgenomen van DS Advies. Zij zal een wat rustiger leventje gaan krijgen als auto voor d’r bij, waar niet alleen in gereden zal worden. Met name aan het exterieur zal het nodige ‘geklust’ moeten worden.
Gisteren bericht gekregen dat er een stalling- en sleutelplaatsje vrij is gekomen in de stal van een boerderij bij mij in de buurt.
De leasedame kan vanaf volgend weekend droog overnachten en ik kan een begin maken met de broodnodige plaatwerkrestauaratie.
In de tussentijd heeft de dame eindelijk een echt oldtimer kenteken gekregen:
Ik
Bij het verwisselen van de kentekenplaten kwam ik nog een stukje bij mij onbekende historie van de dame tegen:
Ik ging er altijd vanuit dat de dame haar leven begonnen is in Frankrijk, maar heb daar nu mijn twijfels over bij het zien van het bovenstaande plaatje.