Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
We komen er wel. Is er nog iemand die iets meer weet over die kleine dieseltjes van peugeot (uit de 204/304)?
Fijn dat er na 1 jaar nog eens reactie wordt gegeven op mijn epistel. Graddus + Marten: dank daarvoor .
Bram: als je nou 1 keer daadwerkelijk de bijdragen van medeforummers zou lezen: Ik heb op het door jou zo verfoeide forum geschreven dat de LHD 1510 uit productie was VOORDAT de XUD beschikbaar kwam. De Solara (geproduceerd t/m 1987 in Spanje) daarentegen heeft ‘m WEL gehad en was o.m. ook in Spanje leverbaar met de 19XUD.
Graddus:
- De XU motor was een van de grond af nieuwe ontwikkeling en had niets te maken met de voorlopende volledig lichtmetalen Peugeot benzinemotoren (1130cc / 1290cc / 1472cc) die o.m. in 204, 304 en 305 zaten. Ik meen me te herinneren dat die motoren net als de BX ‘150’ motorenserie (954cc , 1124cc, 1219cc, 1360cc) een met het blok samengebouwde versnellingsbak hadden.
- De XUD diesel staat dan ook los van de voorgaande 204/304/305 dieselreeks (want zelfs die 305 had eerst nog een ‘oude’ 1548cc diesel, die waarschijnlijk wel verwant was met de 204/304 dieselreeks). Exacte gegevens moet ik je nu schuldig blijven.
- de 297Nm die jij aan de CX25TRDT2 toekent, behoren m.i. bij de CX25GTIT2.
- Zoals eviltwin ook opmerkt: de 2.0/2.2 Mondeo TDDI/TDCI motor heeft geen PSA afkomst. Dus ook de Xtype (zelfde als Mondeo) niet.
rb schreef:Bram: als je nou 1 keer daadwerkelijk de bijdragen van medeforummers zou lezen: Ik heb op het door jou zo verfoeide forum geschreven dat de LHD 1510 uit productie was VOORDAT de XUD beschikbaar kwam. De Solara (geproduceerd t/m 1987 in Spanje) daarentegen heeft ‘m WEL gehad en was o.m. ook in Spanje leverbaar met de 19XUD.
Kan het ook wat minder, RB ?
Dit soort opmerkingen plaats je maar op ‘dat’ forum, maar niet hier.
Ik lees vrijwel nooit meer ‘daar’ en weet dus ook niet wat ik daar allemaal neergepend heb in die tijd.
En als IK zeg….dat een vrm. SIMCA-dealer tegen mij heeft gezegd dat die 1510 dat 1905 blok WEL heeft gehad….(ook al is dat al zo’n 15 jaar geleden tegen mij gezegd)...dan IS dat zo.
En ik meen me te herinneren dat die 1510 ook nog tot 1984/5 is gemaakt.
En dan….de Solara is gewoon de Sedanversie van de 1510…..dus waar heb je het over ?
rb schreef:Fijn dat er na 1 jaar nog eens reactie wordt gegeven op mijn epistel. Graddus + Marten: dank daarvoor .
Typisch inderdaad. Ik werd eigenlijk getriggerd door de bijdrage van Graddus en vond toch nog enkele onvolledigheden die aanvulling behoefden. Graag gedaan. Typisch dat ik dit gemist heb!
rb schreef:
Graddus:
- De XU motor was een van de grond af nieuwe ontwikkeling en had niets te maken met de voorlopende volledig lichtmetalen Peugeot benzinemotoren (1130cc / 1290cc / 1472cc) die o.m. in 204, 304 en 305 zaten. Ik meen me te herinneren dat die motoren net als de BX ‘150’ motorenserie (954cc , 1124cc, 1219cc, 1360cc) een met het blok samengebouwde versnellingsbak hadden.
De XU motor heeft een aparte versnellingsbak van het type BE1 of later BE3. Later zijn er ipv lichtmetaal toch ook weer gietijzeren varianten beschikbaar gekomen.
PS. Bram, moderatoren. ik zou het op prijs stellen als we PB kunnen ruzieen en dit topic schoonhouden. Wat een monteur ooit gezegd heeft in die tijd “kan” wel kloppen, maar ik beschouw van horen zeggen ook niet als heilig. Monteurs kletsen soms ook maar wat om het nog maar niet te hebben over interpretaties. Dus je stelling “als die monteur het heeft gezegd dan is dat ook” als onzinnig. Ik zie liever bewijs in de minimale vorm van een vraagbaak (Die trouwens op hun beurt soms ook aperte onwaarheden bevatten).
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Denk dat Bram wat betreft de 1510 D wel gelijk heeft. De Talbot 1510 is in sommige landen nog geleverd in 1985 en ook met de 1905 cc. diesel motor.
bron:
Wel even naar beneden scrollen naar de motor types!
De Talbot 1510 is ook in Finland gemaakt, en daar tot 1985 in productie geweest. Dat stond ook in die andere link, maar hieronder nog even het bewijs daarvan.
bron:
Jeroen
Ik ga er niet vanuit dat je daar leest sinds dat je daar weg bent; ik heb dat destijds als antwoord op een door jou gestelde vraag neergetikt toen je nog aanwezig was. Blijkbaar interesseerde je dat niet, vanwege je vraag nu hier.
Nogmaals:
In Frankrijk is de 1510 voor modeljaar 1983 uit het leveringsprogramma verdwenen. Productie van de 1510 is t/m 1985 doorgegaan in in ieder geval Engeland (Ryton) en Finland (voor de lokale markt) en misschien waren er nog andere assemblagefabrieken in andere delen van de wereld (ik realiseer me dat Finland trouwens gewoon rechts rijdt ops:, dus toen de productie van de LHD 1510’s daar doorging, kunnen daar XUD’s zijn ingebouwd voor de lokale markt, net zoals de Spaanse Solara XUD).
De Franse markt heeft dus niet de 1510 met XUD gehad, hetgeen jouw primaire verhaal was/is en dat is wat ik al eerder opschreef:
bram schreef:l eerder heb ik eens aangegeven dat ik toendertijd van een vrm. Simcadealer (Schoonderbeek te Hillegom) hoorde dat OOK de Simca 1510 met deze diesel was uitgevoerd, maar alleen in frankrijk te leveren was.
Of dat verhaal klopt, ben ik nooit achter gekomen.
Het verhaal klopt niet.
Ik zie dat Jeroen/tonic een site heeft gevonden dat mijn verhaal ondersteund. Was wel zo handig als ik daar meteen mee was gekomen i.p.v in het geheugen lopen graven en boekjes erbij zoeken.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Geloof dat ik me er beter niet mee kan bemoeien. Mis duidelijk de voor historie.
Dacht dat het er om ging of de XUD ooit geleverd was in de 1510. ops:
Jeroen
toniclight schreef:Geloof dat ik me er beter niet mee kan bemoeien. Mis duidelijk de voor historie.
Dacht dat het er om ging of de XUD ooit geleverd was in de 1510. ops:Jeroen
Ik heb wat zitten googlen.. Het is mij met een paar plaatjes weer snel duidelijk geworden dat Peugeot er goed aan heeft gedaan te kappen met Talbot
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik heb wat zitten googlen.. Het is mij met een paar plaatjes weer snel duidelijk geworden dat Peugeot er goed aan heeft gedaan te kappen met Talbot Wink
Ben ik geheel met je eens! Voor vandaag dankzij Google ook wel weer genoeg 1510 gezien. Wat een foeilelijke auto! De Simca 1307/1308 gaat nog wel trouwens.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, ik vond de Tagora destijds wel een strakke kar om te zien. Jammer dat ‘ie zo slecht verkocht. Als dat was als gevolg van de bouwkwaliteit is het misschien wel te begrijpen.
rb schreef:Nogmaals:
In Frankrijk is de 1510 voor modeljaar 1983 uit het leveringsprogramma verdwenen. Productie van de 1510 is t/m 1985 doorgegaan in in ieder geval Engeland (Ryton) en Finland (voor de lokale markt) en misschien waren er nog andere assemblagefabrieken in andere delen van de wereld (ik realiseer me dat Finland trouwens gewoon rechts rijdt ops:, dus toen de productie van de LHD 1510’s daar doorging, kunnen daar XUD’s zijn ingebouwd voor de lokale markt, net zoals de Spaanse Solara XUD).
Ik denk dat ik dit gehoord heb en niet Frankrijk….het is ook alweer zo lang geleden.
Maar goed….genoeg over de 1510 maar weer.
(ik blijf hem, als benzineauto…...in mijn herinnering koesteren)
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Aangezien ik midden in val, heb ik eerst het hele verhaal doorgespit… Pfff kan iemand dit eens even samenvatten in 2 pagina’s?
XUD motoren zijn een nieuwe lijn ontwikkelde motoren destijds en hebben in principe geen enkele familie.
Wat gloei relay betreft, deze is weldegelijk (op de 1800 motor) tijdgestuurd, maar ook temperatuur gestuurd.
Wat wel slecht starten oplevert bij deze oude diesels is dat de koude start na verloop van tijd overleid. Deze word aangestuurt met een soort was-staafje welk werkt met de watertemperatuur. Dit staafje overleid na verloop van tijd. Tis ook wel een bekend probleem.
Ikzelf heb gewoon een hand-choke uit een benzine wagen gevist. Deze aangesloten op de koudstart op de pomp en klaar is het probleem.
Persoonlijk heb ik hem alleen nodig als het winter is. ‘s zomers loopt die zo wel.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
bij mij werkt dat waxthermostaatje gewoon nog
Maar de handchoke optie zat vroeger ook op bijv. Volkswagen golf 1 diesels enz…
soms is vloeken in de kerk best nuttig
voge schreef:bij mij werkt dat waxthermostaatje gewoon nog
Maar de handchoke optie zat vroeger ook op bijv. Volkswagen golf 1 diesels enz…soms is vloeken in de kerk best nuttig
En op mijn ‘92 Fiat Ducato 1.9D…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm