Hallo.
Sinds bijna en jaar zijn we eigenaar van een c5 exclusief met inmiddels 50.000km
(38.000 toen we hem kochten) bjr 2001.
Toen we bij de citroen dealer gingen kijken was net de distributie snaar vervangen.
Wij een proefrit gemaakt en die beviel goed.
Na een paar weken merkte ik dat het blok nogal schudde bij stationair toerental.
Ik gebeld. Kom maar langs.
Een reinigingsmiddel erin en rijden weer.
Niet minder
Weer terug.
Sensoren vervangen. Niks
Met vakantie. Naar Limburg met de caravan.
Zwaar tegenvallend qua trekkracht.
Toeren in de bergen, schokken hakkelend de bergen op.
Daar bij een citroen garage langs.
Die meneer ging mee kijken.
Ja schudden doen ze soms maar dit is veeeeeeeeels te veel.
Zijn idee: distributie een tandje verkeerd ontsteking niet in orde
Mn dealer gebeld. Kom na vakantie maar langs.
Wederom de hele dag fe wagen daar.
Niks gevonden. Computer geupdate en nog wat dingetjes.
Distributie is in orde zeggen ze.
T zou ook aan mijn rijgedrag liggen (????????)
50 km/h beter maar in zn 4e.
Bij rijden in 4e en gas bij geven licht schok.
Bij wisselen van snelheid op snelweg schokje, bijna ongemerkt. Maar nu irritant.
Is dit idd normaal zoals ze zeggen of is er iets aan de hand waar ze onderuit willen komen
Fred
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Uitvoering is niet van belang, welke motor betreft het hier ???
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Het is een 20l 16v
100 kw 136pk dacht ik.
Moet voor meer info wachten, hij staat nu maar weer eens bij de dealer
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Deze motor staat bekend om z’n klepstoters ...
Op o.a. de c5club kun je daar veel over lezen
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Ik rijd momenteel in mijn vierde C5 ook benzine 2.0 16v tussenmodel 2005. Enig olieverbruik is redelijk normaal, maar de andere klachten komen mij niet bekend voor. Deze auto’s zijn zeer goede trek auto’s normaal.( niet echt zuinig in verbruik 1:7-8 met caravan erachter) Mag 1500kg trekken onze caravan is 1300 kg geen enkel probleem, ook niet in de Franse Alpen. Motor loopt na 190.000 km nog steeds rustig. Misschien toch eens aan de kast bij een andere garage? In ieder geval succes.
In welk toeren gebied schokt hij?
Beste Godfriet dat zou ik niet durven zeggen. Moet ik meer op letten,
Weet in de stad rond de 50 km en op de snelweg rond de 120km /h.
Bij de garage beginnen ze nu ook te denken aan de klepstoters. Heb nu een reinigingsmiddel en het advies om een paar keer met dit spul merk benzine te tanken. Shell, total, esso of…
Denk niet dat dat wat gaat uitmaken maar goed.
Op de vraag of ik dan eens v power of iets dergelijks moet tanken krijg ik dat dat niet uit zal maken.
Is het mogenlijk dat met deze door de citroen dealer aangeraden reinigeren en bij de ‘‘echte’’ pomp zoveel uit kan maken, of is het een afschuif systeem?
Klepstoters vervangen lijkt me een kostbare bedoeling, zeker als het niet 100% zeker is dat dat de oorzaak is.
We hebbende wagen nu bijna een jaar en hebben er meer dan 12.000km mee gereden.
Zowel stad, snelweg, bergen, duitse autobaan etc en niet truttig. Hou zelf van lkkr doorrijden waar t kan.
Dus motorisch zou er niet veel vuil meer in mogen zitten lijkt mij.
Gr Fred
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Klepstoters is helaas veel voorkomend ...
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Dus….......
De kans is groot dat er een flink reparatie zit waar de dealer probeert onderuit te komen.
Die truk met andere benzine geloof ik ook niet echt. Ik tank al jaren bij dezelfde pomp en nog nooit problemen gehad.
Maar goed ik wil het proberen.
Weet alleen niet of ik gewone 95 ga pakken of de extra als bv v-power van shell.
98 vind ik onzin. Staat in het boekje 95 dus moet dat goed zijn….......
Denk ik
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even een vraagje: wat voor motorolie zit er in? Ik bedoel, welk type?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
fredenjuan schreef:Dus….......
De kans is groot dat er een flink reparatie zit waar de dealer probeert onderuit te komen.
Pffff…. De kans bestaat ook dat je je ergert aan iets dat bij moderne motoren gewoon voorkomt doordat ze aan alle kanten geknepen worden om maar schoon genoeg te zijn: dat wil wel eens een onregelmatige loop of hikje geven. En ik weet het: als je zo’n hikje eenmaal voelt is het lastig om hem NIET meer te voelen. Daarbij: het aanslaan van de airco of de electrische pomp van het veersysteem kan je ook best eens voelen bij deze auto’s. Producteigenschap… Om van de commentaren op een forum te maken dat ‘de dealer onder een flinke reparatie probeert uit te komen’ is zeven stappen te ver.
fredenjuan schreef:Die truk met andere benzine geloof ik ook niet echt. Ik tank al jaren bij dezelfde pomp en nog nooit problemen gehad.
Maar goed ik wil het proberen.
Weet alleen niet of ik gewone 95 ga pakken of de extra als bv v-power van shell.
98 vind ik onzin. Staat in het boekje 95 dus moet dat goed zijn….......
Denk ik
Brood van de Aldi lust ik ook. Maar van de bakker vind ik lekkerder…. Denk ik.
Grtn Martijn
waterman schreef:Even een vraagje: wat voor motorolie zit er in? Ik bedoel, welk type?
ik heb geen idee,
de wagen heeft bij deze garage een grote beurt en nieuwe distributieriem gehad voor dat wij hem kochten.
Martijn:
ik snap je reactie, maar ook de dealer vind het schudden bij stilstand nogal veel.
daarom dat ik er mee bezig blijf.
ALS het idd en onschuldig iets is dat kan ik er mee leven, maar het kan ook een groot problem zijn zeggen ze zelf ook.
ik heb alleen geen zin in hoge kosten voor iets waarvan ze zelf niet weten wat ze er mee aan moeten.
dit is vanaf de aanschaf. dit was voor ons een redelijk dure wagen en hoopte er veel plezier aan te hebben, we rijden al zn 10 jaar citroen, vanaf de eend, zx, xantia, ax, bx enz.
altijd met een hoge km stand en weinig problemen.
vandaar dat dit redelijk tegenvalt.
ik kan leven et t schokken, maar dan moet ik zeker weten dat dat geen probleem op levert
mvg fred
Als de garage het schokken al veel vind dan zal het ook wel zo zijn anders zeggen ze dat niet. Ik zou er persoonlijk niet me blijven rijden het duid op een probleem(pje), kan al een slangetje zijn wat iets lekt. Kom je er niet uit zou ik een balletje op het C5 forum opgooien, daar zit wel veel ervaring heb ik gezien.
Interessante vraag is inderdaad welke olie je erin hebt zitten.
10W40 wordt door sommigen wel geroepen als geschikt, maar de motor gaat er toch iets van bokken.
Is het probleem rond de 2000 rpm: kijk dan vooral eens naar de olie die je erin hebt zitten. Dat is een heel gevoelig toerengebied.
10W40 (is een halfsyntheet) heb ik er nooit in gehad, maar rond dat toerengebied begint bij mij (zelfde motor) na 15.000 km (sinds laatste olieverversing) de motor toch aanzienlijk minder lekker te lopen. Op 5W30 houdt de motor dat vol tot ca. 20.000 km.
Het verversingsinterval als voorgeschreven van 30.000 km is in ieder geval veel te lang.
Maar als je het kort na de verversing al hebt (ik neem aan dat de dealer wel weet dat er een volsyntheet in moet) zou ik toch eens gaan kijken of je timing wel in orde is. Zoveel werk is het volgens mij niet om de paspennen aan te brengen…
bedankt,
ik ga deze punten de eerstvolgende keer voorleggen bij de dealer.
misschien tochper ongeluk verkeerde olie erin.
heb vandaag de reiniger in de tank gedaan en shell v-power getankt.
op verzoek van de dealer dan on hij die oorzaak gaan uitsluiten
helaas heb ik zelf te weinig ervaring om de ontsteking zelf te testen
fred