Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
nee was echt SKF.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Ik denk niet Skf uit Polen, heb ik nog nooit gezien, volgens mij is er zelfs geen SKF uit Polen.
Er staan over de hele wereld skf fabrieken en ik denk dat het voor de kwaliteit niet uit maakt.
Te vast aandraaien van een wiellager is 1 van de meest voorkomende reden van beschadiging.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ik wil daarover geen discussie opstarten, maar ik weet waarover ik praat en jij dus duidelijk niet.
Gelukkig heb ik maar 30 jaar ervaring met eenden.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Gert-Jan ik wil je niet persoonlijk aanvallen hoor begrijp me niet verkeerd. Ik heb nog nooit iemand een 2cv wiellager zien vervangen behalve de honderden die we zelf gedaan hebben, vandaar dat ik verbaasd ben dat ik die SKF uit polen nog nooit gezien heb,misschien heb ik niet goed gekeken maar kan nog komen natuurlijk, nooit te oud om te leren, ik zal de fout bij mij zelf zoeken. Het is duidelijk dat zelfs 35 jaar ervaring niet voldoende is.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ik herrinner me die serie goed , ik verkocht ze als magazijnman bij het Eendeei en kreeg er veel klachten over. We hebben toen zelfs de resterenden teruggestuurd naar de dealer. ik realiseer me dat dat inmiddels al weer 20 jaar gelden moet zijn geweest, wat gaat de tijd toch vlug.Ik heb ze daarna gelukkig nooit meer gezien. Misschien dat die fabriek al wel niet meer bestaat.
Wiellagers vervangen is niet zon grote klus als je maar weet hoe. Heb ler aatst nog 1 van mn eigen eend moeten vervangen. Special gereedschap heb ik helass niet hier in Noorwegen maar in een halfuurtje had ik het toch voor mekaar.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tsja. Als je die opsluit moer los kan krijgen… Ik heb er met een pijp van 1.5 meter aan gehangen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De opsluitmoer ( ringmoer waar kapje in zit) bij de 2 inkepingen tegen de draad aan netjes door boren en het resterende vlees met een scherp beiteltje door tikken. Met een klein vijltje de draad opzuiveren, mn waar de borging van de opsluitmoer zat. Daarna een nwe opsluitmoer.
1/2 uur is heel netjes, zo snel doe ik het niet, maar in een uur wel.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De borgmoer voor het priseas lager met de inkepingen heeft zg. ‘linkse draad’!
Ik had het, zoals de paar posts voor mij, over het wiellager. Inderdaad wat verwarrend omdat Pieter was begonnen over de versnellingsbak.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De versnellingsbak van de Ami is erg gaar dus heb ik besloten een gebruikte te halen bij een garage in Kruisland. Vandaag voor zover mogelijk daar een aantal bakken gecontroleerd en deze had schone olie en geen metaaldeeltjes op de aftapplug. Dus op hoop van zegen inbouwen. De bak heb ik even meegenomen naar de lokale garage om de bak met een motorcleaner te ontdoen van 45 jaar oude olie- en vetresten. Sinds een tijdje ben ik lid van het eendeei en daar heb ik mij ingeschreven voor een cursus bekrevisie van mijn huidige bak. Maar nu eerst even wisselen.
Pieter,
als je “even” op en neer naar Beekbergen komt met de bak, dan kunnen we hem testen.
Ik heb voor DS ( en ook een keer SM) bakken een opstelling gemaakt, om hem aan te drijven en te kijken of de synchro’s het goed doen en om te kijken of er geen ernstige bij geluiden in zitten. Die opstelling is prima te veranderen voor een AMI bak. ( Ideaal zou zijn als je dan een oude koppelingsplaat mee neemt die we mogen aanpassen)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik had al contact met Egbert gehad dat even naar Beekbergen er jammer genoeg voor mij niet inzat. In 2 volledige dagen de bak verwisseld en nog wat klusjes gedaan. Gelukkig door Martien even gewaarschuwd dat ik het druklager om moest zetten op de nieuwe bak, anders was ik nu nog bezig…. Volgende keer demonteer ik de hele voorkant van de Ami, die heb ik nu jammer genoeg laten zitten. En dan wordt je wel jaloers op iemand met een eend. Maar goed het vreselijke gegier en gekraak is over. De gok heeft goed uitgepakt.
Gefeliciteerd en veel rij poezier
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dit weekeinde even bezig geweest met de verwarming. Bij een caravanzaak 72 mm verwarmingsslang gehaald om deze te gebruiken om toch iets van verwarming te hebben na de ombouw van oud naar nieuw blok. Bij het vervangen van de bak kreeg ik de opmerking dat de remklauwen in een eend andersom zitten gemonteerd. Ik snap eigenlijk niet waarom dat in een Ami, en zeker bij een omgebouwde met een eendblok/bak de remklauwen andersom moeten worden gemonteerd. Kan iemand mij vertellen wat hiervan de reden is. Verder nog een leuke foto gevonden van de Ami
Dat andersom monteren is om dat ze dan veel makkelijker af te stellen zijn.
Bij een eend neem je heel eenvoudig een voorspatbord van de auto af 4 grote moeren en je kunt overal bij. Bij de ami zitten je binnenschermen in de weg. Je kunt er alleen bij als je over een soort “japanse” handjes (klein handje met hele lange en lenige vingers) of heel speciaal gereedschap beschikt.