Goede morgen,
Ik heb sinds enkele weken een C4 en vroeg mij af of tuning (motor) zin had.
Ik hoor tegenstrijdige berichten.
Heeft iemand ervaring met zo een C4 1.6 benzine ?
Verbruik ?
pk’s ?
nm ?
Ik hoor het graag.
Met dank.
Bij motoren zonder turbo levert tuning weinig resultaat.
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Het hangt er enorm van af wat je bedoelt met tunen.
Als je gewoon chiptuning doet zal dit idd niet zo veel zin hebben aangezien de C4 geen turbo heeft, maar ook turbo’s plaatsen, cilinders uitboren, cilinderkop flowen,... behoort tot tunen dus het hangt volledig af wat je bedoelt en hoe ver je wilt gaan.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Nou kijk, ik wil geen WK rally gaan rijden, maar ik las dat met chiptuning tussen 10pk a 13pk meer op zou leveren en ongeveer 23 NM
Ik ben zeker geen racer, maar een beetje meer trekkracht in lage toeren is best wat prettiger.
Ik heb geen verstand turbo’s,wat voor turbo en wat de kosten zijn.
Wat dat aan vermogen oplevert.
Totaal aantal Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Enkel chiptunen van een non turbo 1.6 is m.i. nutteloos, ....
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Ok, chiptunen is dus niet voldoende.
Wat kost een Turbo voor een 1.6 benzine motor uit 2005 ?
Wat zouden de montage kosten zijn ?
Is het verstandig om op zo een motor nog een turbo te plaatsen ?
Totaal aantal Berichten: 1807
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dat zal lastig zijn ...
Volgens mij nu niet een motor die populair is in de tuning scene
Ik denk zelf dat het voordeliger is om hem gewoon in te ruilen voor een sneller model
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Belgje schreef:Ok, chiptunen is dus niet voldoende.
Wat kost een Turbo voor een 1.6 benzine motor uit 2005 ?
Wat zouden de montage kosten zijn ?
Is het verstandig om op zo een motor nog een turbo te plaatsen ?
Aangezein je Belg bent kan je r best rekening mee houden dat je in België wettelijk gezien niet mag motortunen. Eturbo plaatsen is dus totaal uit den boze want dat zien ze direct op de keuring.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Belgje schreef:Goede morgen,
Ik heb sinds enkele weken een C4 en vroeg mij af of tuning (motor) zin had.
.
Mss een stomme opmerking..
Had je niet beter een motor met meer pk’s gekocht?
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Een turbo moet hier in België wel kunnen hoor, maar dan moet je wel de nodige extra keuringen ondergaan. In het slechtste geval opnieuw een homologatiekeuring en dan moet je lang, heel lang wachten tot je eindelijk je gelijkvormigheidsattest krijgt. en zoals Ronama zei, had je misschien beter direct een C4 met wat meer pk gekocht.
Wat je ook kan doen is nieuwe luchtfilter, en nieuwe uitlaat steken. Zal ook geen wonderen doen, maar waarschijnlijk wel iets verbeteren en anders de cilinders uitboren. Geen idee of doenbaar mogelijk is bij deze motor, maar hier kan je wel veel winst uithalen, al denk ik dat je dan ook je ecu moet herprogrammeren.
Een aftermarket turbo steken is niet goedkoop. Turbo’s kosten al snel meer dan 1000 euro en voor montage mag je minimum nog eens hetzelfde bedrag rekenen.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.
Even iets verduidelijken; ja ik ben Belg, maar woon 23+ jaar in Nederland.
Ik dacht, maak een klein beetje hobby van mijn auto.
Leuk,net even anders.
Maar dan een beetje binnen de perken, ik hou van een auto die “gewoon” uitziet (zonder extra spoilers etc…)maar net even anders onder de motorkap.
Ik vind het geluid mooi met een turbo, klinkt iets zwaarder als deze bv stationair loopt.
Iets meer trekkracht in bv lage toeren, geen 300pk of zo.
thomasc3vtr schreef:Een aftermarket turbo steken is niet goedkoop
thomasc3vtr schreef:anders de cilinders uitboren
Dat laatste lijkt me nog prijziger
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Het probleem is dat je niet effe snel een turbo er in kan steken. Dat vraagt echt wel veel aanpassingen. Bovendien zijn tubo’s echt niet goedkoop en zorgen de fabrikanten net dat je dan zo veel mogelijk extra pk’s er bij krijgt. Om even een idee te geven: http://www.rotrex.com/Home/Supercharger_Experience/Kits_Cars Zij zullen misschien ook wel een set hebben die past op jou C4. Daarvoor zou je eens een mail moeten sturen.
En de prijs van cilinder uitboren hangt veel af in hoeverre je zoveel mogelijk zelf kan doen. Ik kan dat allemaal op school doen dus valt dat in mijn geval best wel mee Maar het grote voordeel is dat ze het volgens mij veel moeilijker zien op de keuring als je cilinders al of niet uitgeboord zijn dan bijvoorbeeld als er een extra turbo in zit.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.