Hoi,
ik heb een Visa RE11 gekocht en het rempedaal pakt heel laag, hij remt wel, vloeistof is er, hoeft niet te pompen, maar hij pakt heel laag, kan dit erop duiden dat de remschijven en blokjes op zijn? Iemand dit meegemaakt?
Is er misschien ergens een stelschroef voor het pedaal?
Voordat ik dit ga demonteren wou ik dit even weten. Ik heb geen boekjes erbij dus..
alvast dank
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Begin eens met een rondje ontluchten, vaak lost dat het probleem wel op.
En je remblokjes kun je zelf makkelijk controleren, even het wiel eraf en kijken hoe dik ze nog zijn.
dank je, ik heb ergens gelezen dat ontluchten nogal een moeilijke zaak is, omdat men slecht bij de nippels kan aan de voorkant? Waar zitten ze precies?
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
De ontluchtingsnippel zit aan de bovenzijde van de remklauw, normaal gesproken zit hier een rubberen dopje op.
Om zelfstandig de remmen te ontluchten kun je het beste een Eezibleed (te koop bij bv. Brezan) gebruiken. Deze dient aangesloten te worden op het reservewiel en het remreservoir, vervolgens wordt de remolie door het remsysteem gepompt.
Op het moment dat de ontluchtingsnippel een klein stukje wordt open gedraaid, zodat de lucht kan ontsnappen uit het remsysteem, komt er ook remolie uit de nippel. Het is dan ook verstandig om een stukje slang (zit ook in het Eezibleed-pakket) over het ontluchtingsnippel te doen en deze vervolgens te laten uit komen in bv een opvangblik (zie foto 1). Dit om te voorkomen dat de remolie op straat terecht komt en dat het een kliederboel wordt.
oke ga ik controleren, dank je
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Succes! Laat even weten of het gelukt is.
even voor de zekerheid, gaat er DOT3 of DOT 4 erin?
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je mag beiden gebruiken. Maaarrrrrrrrrr…. er komt nooit “zomaar” lucht in het remsysteem. Je moet dus wel even goed gaan zoeken of er niet een lekke wielremcilinder op één van de achterwielen zit of dat de hoofdremcilinder niet gewoon brak is. Sowieso de remvloeistof even verversen hoor, dus als je gaat ontluchten doorgaan tot er schone vloeistof uitkomt en tijdens het ontluchten steeds bijvullen met nieuwe remvloeistof.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tipje nog: Dat eezybleed-setje waar “visa 1.4 TRS” al over sprak is écht aan te raden. Want: ontluchten en doorspoelen bij voorkeur NIET doen door middel van het pompen met het rempedaal. Een oudere hoofdremcilinder gaat in 50% van de gevallen stuk of kort daarna lekken.
Waarom?
Door het “doortrappen” van het pedaal verplaats je de remcups in de hoofdremcilinder over een veel grotere afstand dan normaal. Zo komen de remcups in een gedeelte van de hoofdremcilinder waar ze onder normale remomstandigheden nooit komen. Juist op dát deel wil de boring van de hoofdremcilinder aangetast worden door oxidatie, corrosie en andere beschadigingen. Trap je daar nu je verse remcupje overheen dan is ie gelijk stuk.
Het ontluchten met een “eezybleed” setje werkt dan véél beter: daarmee zet je via het deksel van het remvloeistofpotje druk op het hele systeem en kan je ZONDER aan het rempedaal te komen het systeem ontluchten. Heel simpel, 1 voor 1 de nippels op de remklauwen openen en laten doorstromen tot er schone vloeistof uit komt zonder lucht. Tussen door wel regelmatig het “eezybleed” flesje bijvullen natuuurlijk!
Daarnaast is er nog de methode “omgekeerd ontluchten”: neem een oliespuitje ( je weet wel, zo’n kannetje met een pompje er op), vul dat met remvloeistof en duw een doorzichtig slangetje op de tuut. De andere kant van het slangetje op de ontluchtingsnippel op de klauw, de nippel open en pompen maar met het pompje van de oliespuit. Zo pomp je verse remvloeistof de klauw in, dan de leiding in en tenslotte de hoofdremcilinder in. De lucht ontsnapt heel gewoon via het remvloeistofpotje op de hoofdremcilinder. Ook hier weer regelmatig het oliespuitje vullen met remvloeistof en 1 voor 1 de klauwen af gaan.
mooiste is het ontluchten/doorspoelen met een setje van “eezybleed” o.i.d, dit gaat het makkelijkst
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ontluchten helpt niks.
Ik denk dat de rempomp kapot is, de schijven en blokjes zijn goed en dik genoeg.
Ik denk dat een cilinder in de pomp kapot is, wordt vervangen dus.
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je de achter trommels los gehad???
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dat nog niet
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat moet je eerst doen hoor voor je misschien een hoofdremcilinder koopt die je niet nodig hebt ....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zijn je handremkabels gangbaar? Blijft er niets hangen in de trommels achter? Zit er nog voldoende remvoering op de remschoenen achter? Werkt het systeem dat de remschoenen stelt nog? Meestal is de oorzaak van dergelijke problemen een te lange weg tussen frictiemateriaal en de remtrommel of schijf. Bij een auto zonder zelfstellend mechanisme is het dan een kwestie van stellen, bij een auto met zelfstellend mechanisme, zoals de Visa, wordt het tijd om na te lopen waarom hij dat niet doet. Kortom bewegen alle mechanische delen zoals ze moeten? Zowel voor als achter (als er in de remklauw voor een zuiger blijft plakken heb je hetzelfde probleem. Goed kijken of alles gangbaar is en makkelijk beweegt.
ga ik in de weekeinde even checken