Dag mensen,
surfende student zoekt goedkope auto om mee naar het water te kunnen. Wie weet waar ik op moet letten bij aankoop van een c15 diesel (wat me een goedkope auto lijkt…of zijn er valkuilen).
Ik ben aan het kijken voor een AX 1.1 benzine of een C15 diesel (ik zal trouwens niet zo heel veel km maken hoor.
Voordeel C15 zou kunnen zijn: grijs kenteken, diesel
Voordeel ax: goedkoper in onderhoud???
Wat zijn zwakke punten van C15, en welke moter kan je dan het beste kiezen??
Alvast bedankt!!!
Tsja…...om met J.C. te spreken…..*elk voordeel hep z’n nadeel*
De C15-D is met die dieselmotor (en zeer lage wegenbelasting) natuurlijk prima…..ik weet niet wat je onder *niet zoveel km’s* verstaat ?
Veel ruimte achterin…...maar zit wel vrij krap voorin…..vooral als je wat langer bent.
De AX heb ik weleens in gereden…..heeft weer als nadeel (met mijn lengte dus) dat hij een vrij krappe instap heeft.
Ik stootte nogal eens mijn hoofd tegen de bovenkant v/d deurpost.
De VISA (wat de C15 v.w.b. de voorste helft nog steeds is) heeft wel een prima instap.
Voordeel van de AX is wel weer dat je meer zicht rondom hebt en ook een stuk comfortabeler rijdt.
Ik persoonlijk vind het rustige gebrom van een Diesel voor me prettiger, dan het hoge geluid van een kleine benzinemotor.
Succes met je keuze.
lengte
Ik ben wel lang, maar daar zal ik nog niet zo moeilijk over doen, aangezien ik de auto waarschijnlijk alleen in weekenden en vakanties ga gebruiken, ik zit nog op school.
Voordeel c15 is natuurlijk de ruimte voor de spullen en ik kan erin slapen. Misschien zijn er ook technische dingen? iig bedankt voor je reactie.
V.w.b. de AX….zou ik je aanraden eens in de AX-topic even een vraag te stellen aan 1 van de berijders ervan.
Ik heb er te weinig ervaring mee.
Deze draad bijvoorbeeld :
http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=970&start=0
De 1769 cc diesel die er in de C15 ligt…is dezelfde als in mijn BX…maar dan zonder Turbo…..(dat scheelt dus 30 PK)....het zijn over het algemeen zeer betrouwbare diesels met een lange levensduur.
Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Wat ik mij van de VISA nog herinner (een 1100 RE uit 86…met LPG) was, dat de remmen voor nogal eens problemen opleverden,......klevende remblokken….en hier en daar wat roest.
De oude C15 hebben wel last van roest, verder is de diesel een zeer goede motor schijnt wat levens duur betreft beter te zijn dan de 1.9 uit bv de Berlingo.
Op mn werk hadden we er 1 was van een courietr geweest die hem na 1.5 jr op 100.000 km had staan vervolgens hebben wij daar 240.000 van gemaakt toen was de auto doorgeroest. Maar de motor was nog als nieuw.
En is waarschijnlijk met verzekering en motorrijtuigen belasting goedkoper dan een AX.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Kijk eens voor een C15E,
een C15 met 1100 benzinemotor (uit de AX/Visa?)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
rocco schreef:Kijk eens voor een C15E,
een C15 met 1100 benzinemotor (uit de AX/Visa?)
Hoi Rocco! Misschien ten overvloede, maar in Nederland maakt het bij bedrijfswagens niet uit of je diesel of benzine rijdt wat betreft de houderschapsbelasting. Er wordt dan het zgn. grijs-kentekentarief betaald. In dat licht bezien is een C15D een aantrekkelijkere aanschaf dan een C15E, zonder dat ik daarmee de laatste afraad.
@ Nollysurf: de diesel van de C15D is een oerbetrouwbaar apparaat, die waarschijnlijk het voertuig zelf zal overleven. Het blok zou 500.000 km zonder problemen aan moeten kunnen bij normale behandeling. De C15 heeft waarschijnlijk dezelfde problematiek als de Visa wat betreft roest, alleen was dat bij mijn Visa toch vooral in de kofferruimte, wat bij de C15 dus de laadruimte is, dat kan gunstig zijn ivm andere opbouw.
Wat de remmen betreft, de C15’s die na de facelift in de jaren “90 zijn geleverd hebben allemaal de wat bredere vooras die al langere tijd op de dieselmodellen werden geleverd. Ik kan je in elk geval van de oudere benzinemodellen (die ik als Visa ooit eens heb gehad) vertellen dat de remschijven inderdaad de neiging hebben om krom te trekken en de remklauwen vaak nogal eens vast gaan zitten. Ik heb de indruk dat dat bij de dieselmodellen wel mee zal vallen, de vooras is waarschijnlijk vergelijkbaar met die van de Peugeot 205.
Dus als je voor een C15 gaat, zoek dan een diesel. En als je toch op benzine gaat rijden, dan een nieuwere C15E, dus met de bredere vooras (herkenbaar aan de kunststof spatbordverbreders). Die ziet er ook gewoon lekkerder uit.
Ik weet niet hoelang de “oude” 1.1 uit de Visa nog dienst heeft gedaan in de AX, maar ik heb het niet zo op de Visa-1.1 voor een C15, die je toch (gezien de ruimte die het ding biedt) misschien wat zwaarder gaat belasten. Ik kocht in 1984 een nieuwe Visa 11 RE en na 14 maanden en zo’n 24.000 km’s was de koppakking al kapot (en ik ben een beschaafde rijder). Het is destijds allemaal wel onder garantie vervangen, maar een prettig idee was het niet. Ik zou voor een diesel gaan in dit geval (puur gevoelsmatig geredeneerd )
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
grijs kenteken
winnetou en anderen natuurlijk bedankt voor de info. Inderdaad, de diesel zou dan een goede optie zijn. Het verhaal van de remmen had ik nog niet eerder gehoord, dus bedankt voor de info.
Helaas zie je die c15 niet zo heel veel te koop staan….....
ook niet op marktplaats???
Er staan er nu toch een stuk of 8 op marktplaats; is misschien wat bij?
Onder “bestelbusjes” staan er ook nog een paar.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
belasting
Ik denk dat ik nog maar even een maandje de plannen van het “grijs kenteken” afwacht. Het ziet er niet al te rooskleurig uit…..dan maar op zoek naar een ax
AX-en staan te boek als zeer goedkoop rijdend!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Bram schreef:Voordeel van de AX is wel weer dat je meer zicht rondom hebt en ook een stuk comfortabeler rijdt.
Er is bijna geen auto zo comfortabel als een Visa. Zeker vergeleken met een AX! Zelfs een C15 heeft nog een behoorlijke vering.
Hoe had je gedacht surfspul in een AX te krijgen? Dat lijkt me ook wel een overwegingspuntje. Voordeel AX: zuinig, licht, onderdelen goedkoop. Nadeel: toch wel minder betrouwbaar (rammeltjes, kapotte onderdelen, koppakking, etc.) dan Visa/C15. C15’s na 1988 hebben een verbrede voortrein, wat iets stabieler rijdt. Diesels hebben dat sowieso. C15’s willen nog wel eens roesten overigens! Met name in de achterbak (onderkant). Alle motoren zijn goed, behalve de 1.0 (zit ook niet in C15 overigens). Ik heb een 1.1 C15 gehad: gaat prima mee, mits je niet te zwaar belast. 1.4 is lekkerder en diesel helemaal. (1.0,) 1.1 en 1.4 motoren van Visa zijn overigens totaal andere motoren dan die van de AX. Motoren gaan enkele tonnen mee bij Visa (eigen ervaring). BX 1.4 heb ik 350.000 mee gedaan.
winnetou schreef:De C15 heeft waarschijnlijk dezelfde problematiek als de Visa wat betreft roest, alleen was dat bij mijn Visa toch vooral in de kofferruimte
Jouw Visa uit 1983 is niet vergelijkbaar met de generatie 2 Visa en dus C15. Visa 1e generatie kende toch wel hele typische problemen die gelukkig later niet meer zo voorkwamen.
Handjes schreef:
Hoe had je gedacht surfspul in een AX te krijgen? Dat lijkt me ook wel een overwegingspuntje.
Mijn zwager(zo noem je dat toch?) heeft vroeger zijn surfplank en mast+zeil op het dak van zijn alto meegenomen..kan best hoor…
Tsja die ruimte kan een voordeel zijn maar ook een nadeel, bedenk maar eens wat voor klankkast dat ding achterin heeft
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik had mijn c15e op gas helemaal ingeplakt met dikke vloerbedekking en ik had een schot gemaakt van 18mm mdf.
dat scheelde enorm.
maar zonder dat alles maakt het wel een bak herrie