Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja, er zijn meer GTi’s dan Turbo’s.
Verder zijn de GTi velgen natuurlijk ook op diesels en 22 TRSen geleverd.
Maar deze hebben een alternatief, namelijk een 14” variant. Die natuurlijk iets minder mooi is als een TRX versie.
Ik twijfel toch of er erg veel GTi bezitters naar 16” over willen stappen.
Bij een turbo is het een ander verhaal, er is namelijk geen alternatief voor een turbo TRX velg.
Daarbij is 14” eigenlijk weer niet fijn door het vermogen.
Ik denk ook dat het veel lastiger is om een GTi velg na te maken dan een turbo velg. De turbo velg is vrij glad met vloeiende lijnen. Een GTi velg bestaat uit 10 tallen hoekjes en ribbeltjes.
Goed we wachten voorlopig even op een update uit Duitsland. De tekeningen van een paar pagina’s terug beloven goede dingen
Ben heel benieuwd hoe dit afloopt tav de turbo-velgen. Ik heb nu uitstekende TRX-en rondom en schat in dat ik binnen 4 jaar geen nieuwe banden nodig heb. De meerprijs per set is ongeveer 600,- tov bijv de pilots. Stel dat een set velgen 1500,- kost. Dat is dus 2,5 TRX set en in mijn geval ben ik dan zo’n 10 jaar verder. Heb ik dan de CX nog? Kan ik het geld dan niet beter gebruiken voor een restauratie, etc. Gelukkig maakt Michelin de TRX’en nog. Als dat stopt krijgen we een heel andere stuatie…
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld de kosten van een restauratie. En eigenlijk voor vrijwel elke investering in je CX van enige omvang. Je ziet het nooit (volledig) terug bij verkoop. Dus dat moet ook hier het motief niet zijn. Desondanks denk ik dat je hier wel een belangrijk obstakel benoemt voor de haalbaarheid van het hele verhaal.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klopt echt snel terug verdienen ga je het niet.
Maar waar je nog wel rekening mee moet houden is dat een moderne band waarschijnlijk mee kms op een CX kan maken, waardoor de band per km weer goedkoper wordt.
Wat verder mee telt, is meer grip met name in de regen. En ik verwacht ook een flinke afname in het geluid, want TRXen zijn zeker niet stil.
Totaal aantal Berichten: 6491
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Maar ja, als je nagaat dat de CX in toenemende mate beperkt hobbymatig wordt gebruikt (5.000 km of nog minder per jaar) en steeds vaker binnen wordt gestald, dan kun je je afvragen of dat argumenten zijn die de doorslag zullen geven. Ook met TRX-en doe je dan immers heel lang.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het lagere geluidniveau en de extra grip lijken mij wel prettig, zelfs op beperkte afstanden
Over het stallen, TRXen willen ook nog wel eens uitdrogen. Met wat geluk heb je hier met een moderne band minder last van. Maar dat is afhankelijk van veel factoren denk ik.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ben ik niet helemaal met je eens Arjen, tuurlijk maken TRX’en meer geluid. Maar ik ben onlangs van 14” Michelin Energy Saver overgestapt op TRX blokjes velgen en de geluidstoename is minimaal. Ik meen dat jij ook Winter TRX’en onder je turbo had zitten, wat een hoop geluid van de banden kan verklaren.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik rijd ook sinds kort op TRX, hiervoor ook op 14” Michelin Energy Savers. Ik heb vooral het gevoel dat de TRX-en een ander, zoemender, geluid geven. Maar misschien is het wel gewoon meer geluid. Maar ook met de Energy Savers was bij een gangetje van 130 een gesprek met de achterbank niet zo heel fijn. ‘t Zijn sowieso geen stille auto’s naar de huidige maatstaven. (Ik vind ze vooral minder soepel op korte hobbels - maar daar staat een wat strakker bochtengedrag tegenover.)
Ik sluit me bij Mulder aan: bij mijn jaarkilometrage zijn de kosten voor de dure TRX-en wel te dragen. Ik verwacht dat ik de eerstkomende vijf jaar wel vooruit kan. En al helemaal als ik ‘s winters dan toch maar op Alfa-staal ga rijden. ‘t Wordt echt interessant als Michelin niet meer kan leveren of als de velgen ‘t prijsniveau hebben van één set nieuwe TRX-en.
Voor wie veel rijdt, zal de balans wellicht anders liggen.
(Eigenlijk moet ik me hier niet mee bemoeien - ik blijf bij de blokjesvelgen).
Mijn nieuwe en zgan TRX’en hoor ik volgens mij helemaal niet. Het komt in ieder geval niet boven de rest van de CX gerelateerde geluiden (windgeruis door gootjes ed) uit. En ook dat vind ik zeer acceptabel en neem ik graag voor lief.
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:Ben ik niet helemaal met je eens Arjen, tuurlijk maken TRX’en meer geluid. Maar ik ben onlangs van 14” Michelin Energy Saver overgestapt op TRX blokjes velgen en de geluidstoename is minimaal. Ik meen dat jij ook Winter TRX’en onder je turbo had zitten, wat een hoop geluid van de banden kan verklaren.
Ja dat grove profiel helpt niet mee, maar ik heb ook genoeg op normale TRXen gereden.
Eigenlijk nooit op moderne banden op een CX, dus misschien is het wel gewoon de auto. Al denk ik toch dat het wel iets stiller wordt.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
tja, ik ben al over van TRX naar 16 inch (alfa), en het is gewoon echt stiller.
Dat TRX is gewoon echt grover profiel, maakt meer geluid (lawaai). Kijk nou gewoon naar dat TRX pofiel hoe dat er uit ziet…. en vgl dat met modern profiel….
Toen ik over was naar mijn moderne inch miste ik iets, er was eerder toch iets van zoemende / geroffel met dat TRX. Niet dramatisch, maar toch.
Ik heb ze nog liggen, die TRX-en. Als iemand een dB meter heeft, mag ie langs komen, wissel ik, gaat we meten
Mbt initiatief Turbo velg in 16 inch, hij zou binnenkort bericht/update sturen.
Anders moeten we bedenken hoe het wel moet, nog wat ideeën/suggesties van Robin gekregen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is een duidelijke vergelijking
Kan ook gewoon niet anders.
Jij heb ook die extra CX Basis deurrubbers toch (en extra deur isolatie)? Dan is de auto al stiller, dan gaan dingen zoals banden meer opvallen dan bij een CX waar nog veel windgeruis aanwezig is.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Dat van die deurrubbers en isolatie klopt. Scheelt zeker iets.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zou er dit jaar nog nieuws komen over de velgen?
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Update: De eerste proef-monster velg wordt nu geproduceerd !!
Meer info volgt als ik die heb….....
Prettige jaarwisseling allen !!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje