Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de hoezen goed vastzitten hoeft dat niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Precies. Maar zoals je hebt kunnen lezen is dat niet altijd zo. Als de huizen op hun plek zitten is het vrij lastig om die hoezen er perfect op te krijgen en als je eest de hoezen monteert is het weer verrekt lastig ze aan de auto te schroeven.
Ik kwam een keer met mij DSuper5 uit Genève, via Parijs naar huis, laat op een zondagmiddag in november. Bij de eerste hairpin begon het knarsende geluid van een droge tripoid koppeling (zo een met een “perfect” sluitende hoes).
Op een parkeerplaats een paar rondjes gedraaid in de hoogste stand, waardoor er nog enig vet loskwam. Maar de hele rit klonk een onheilspellend lawaai uit het vooronder.
Eenmaal thuis direct die dingen er af (met merkwaardig weinig schade) en die smeernippels er opgezet. Die assen heb ik een paar DS ‘en “meegenomen”.
En als je toch bezig bent is het een werkje van niets.
Zodoende.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt helemaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb eigenlijk geen moeite met het goed monteren van de hoezen. Maar, ik moet er wel bij vermelden dat ik geen ligarex gebruik om de hoezen vast te zetten op het tripoidehuis maar een slangklem van 125mm en zo’n 6mm breedte. Dat werkt wél en dan blijven ze gewoon goed vastzitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zet die hoezen al jaren met 2 grote tie-raps van 6-7 mm breed vastgezet, ( aan elkaar kan geen langere krijgen) en dat heeft ook 50.000 km gehouden, daarna moest de as eruit voor de bak, dus hoes eraf. Enige nadeel: Je moet reserve hebben voor een demontage. Ligarex is misschien goed af fabriek, maar in enge ruimtes niet te monteren, en daarnaast dat gereedschap
Misschien niet de perfecte oplossing, maar wel heel praktisch !
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb ook niet zo’n moeite. Heb slangeklemmen in een driehoek gebogen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Weer vele tips. Dank daarvoor. De laatste keer dat ik dat deed was bij mijn 23ie in ‘79. Niet zo vers in het geheugen dus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En het heerlijke van zo’n smeernippel is, dat je er bij twijfel zonder enige moeite vet in kan persen. Als de hoes boller wordt zat er dus nog vet in.
Ik heb te vaak meegemaakt dat er nauwelijks nog vet in zat, je ziet het niet en het wordt nogal eens vergeten bij beurten. Vooral Citroendealers vergaten dat.
Er hoeft maar een klein lekje tussen hoes en huis te zitten of het vet slingert er uit bij warme motor (en vooral remmen).
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:het wordt nogal eens vergeten bij beurten. Vooral Citroendealers vergaten dat.
Welke monteur gaat er ashoezen losmaken bij een beurt??? Als de hoes niet lek is en er geen vetsporen waarneembaar zijn zou ik dat ook niet zomaar doen. Daarbij staat het ook nergens in de onderhoudsvoorschriften. En vanwaar wederom deze sneer naar de dealers Jan???
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ashoezen maak je los om er achter te komen of er vet bij moet. Ik weet niet meer met welke frequentie dat moet maar wel dat het niet gebeurde als het moest.
De sneer komt van deerniswekkende ervaringen gedurende vele jaren van dingen die wel moesten, niet gebeurden en wel op facturen stonden. Dat gaat over sommige Citroen en Saab dealers, bij Chrysler dealers ging het wel goed, verder rijkt mijn ervaring niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Als er een lek in die ashoezen zit moet ze je gewoon vervangen. Dat is werk, maar beter goed als niet goed. Zo niet dan afblijven, want er bestaat geen andere reden om ze te openen, althans ik ken geen voorschrift/reparatie handboek dat die voorschrijft. Als je er te veel vet in doet komt het er uit. Voor mij is die nippel dus “paard achter de wagen spannen”, of een lapmiddel, c.q. een oplossing voor het verkeerde probleem. (Ik praat voor een SM, misschien dat het er bij de DS eerste neus anders uitziet, maar ik dacht vsn niet). Als je vet te dun wordt, dan heb je niet het goede ( kogellager)vet dacht ik zo, anders kun je er ook olie in doen?!
Waarom ik ze wel loshaal: Als ik een aandrijfas moet demonteren laat ik de grondplaat zitten, met de remschijf, en dan controleer ik meteen de vet hoeveelheid. Dat je dat vet na 100.000 km een keer controleert, goed idee, maar iedere 10.000 km beurt ?! Remmen die heet wordt ken ik, op een SM heel makkelijk, rem eens vanaf 180-200 KMH met volle kracht, op een droge weg, bij de tweede keer voel je de fading al, helaas, het remt nog wel hoor, maar dan is de boel al goed heet.
Lekke stofhoes: Dat is trouwens een afkeurpunt APK !
P
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zolang ze niet lekken en het goede vet er in zit: afblijven!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Peter: Op de sanitair afdeling van de praxis hebben ze tiewraps van 45 cm lang en 5 mm breed.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Brrr…. tiewraps… da’s rommel voor een ashoes hoor. Gewoon een mooie stalen slangklem gebruiken hoor ;-
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10341
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat tripoidehuis ziet er toch een beetje vreemd uit. De banen zijn naast de plaatsen waar meestal de kogel drukt vrij ruw. Daardoor is het heel moeilijk te voelen of er nu deukjes inzitten of niet. Verder heeft een kogel voelbaar en zichtbaar een afwijking op 1 plaats.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.