Tijdens de reparatie van de kachelradiateur van Alexandra vertelde ik gompy over de kapotte as-hoes in mijn ZX. Hij adviseerde mij om een originele te laten monteren, waarbij de as er uitmoet en dus dan ook nieuwe keerringen en bak-olie nodig is. De imitatie hoes die met een “Eenden-bek” vanaf de wielzijde eroverheen word geschoven zou veel sneller kapot gaan.
Ik vroeg vandaag bij de Citroen specialist hiernaar en zijn antwoord was:
Een jaar of 6 geleden was het mindere kwaliteit, maar tegenwoordig zijn die (flexibele) imitatie as-hoezen van net zo een goede kwaliteit als de originele. Hij zei ik wil er ook wel een originele opzetten, maar dat is veel duurder en raadde het mij af.
Stel dat ze slechter zijn en maar 5 jaar mee gaan in plaats van 6 Het scheelt wel heel erg veel werk en dat kost ook een hoop geld (als je het laat doen).
Ik vraag met af hoe veel beter de originele moeten zijn om de reparatietijd terug te verdienen.
Gelukkig weet de specialist waar ik kom met mijn ZX een goede lijn te trekken tussen imitatie en origineel. Waar origineel het beste is daar adviseert hij dat ook en anders stelt hij imitatie voor omdat dat het goedkoopste is.
Ik snap trouwens toch niet dat je maar zo weinig goedkope (namaak) onderdelen voor die ZX te krijgen zijn Er rijden ongeveer een milioen van die dingen in China rond…..
Ik zal de volgende keer dat ik wat bij de afhaal-Chinees ga halen voorstellen om ook onderdelen voor de ZX te importeren en verkopen. Dus mocht het een keer laat worden en je heb honger en je mist een onderdeel, dan kun je voor beide zaken bij de Chinees terecht.
Re: As-Hoezen
ZX1.4i schreef:Tijdens de reparatie van de kachelradiateur van Alexandra vertelde ik gompy over de kapotte as-hoes in mijn ZX. Hij adviseerde mij om een originele te laten monteren, waarbij de as er uitmoet en dus dan ook nieuwe keerringen en bak-olie nodig is. De imitatie hoes die met een “Eenden-bek” vanaf de wielzijde eroverheen word geschoven zou veel sneller kapot gaan.
Bij het vervangen van een ashoes van de homokinetische koppeling hoeft de as niet gedemonteerd te worden en dus ook geen keerringen en versnellingsbakolie.
Gisteren nog een ashoes vervangen zonder de as te verwijderen. Scheelt een hoop werk!
Hoe lang ben je bezig geweest? Tegen mij zeiden ze dat het ongeveer 1,5uur werk is. Het heeft me 100 euro gekost, 25 eur as-hoes en 75 euro arbeidsloon.
ZX1.4i schreef:Hoe lang ben je bezig geweest? Tegen mij zeiden ze dat het ongeveer 1,5uur werk is. Het heeft me 100 euro gekost, 25 eur as-hoes en 75 euro arbeidsloon.
Ik was in een half uur/ 3 kwartier klaar. Als je het met gemonteerde as doet, is het alleen het wiel verwijderen, fuseekogel en naafmoer los. Homokineet lostikken. Oude hoes verwijderen, nieuwe hoes met veel vet monteren en alles weer vastzetten.
Welk type Citroen?
Ik denk niet een ZX, want daar ben je altijd wel heel even zoet met het loshalen van het fusee….
theiz schreef:Welk type citroën?
Ik denk niet een ZX, want daar ben je altijd wel heel even zoet met het loshalen van het fusee….
Een BX. Je hoeft niet de fusee los te halen, maar alleen de fuseekogel en als je hiervoor het juiste gereedschap gebruikt is het echt een peuleschilletje.
Met een poelietrekker ja. Bij een ZX is het een stuk meer werk.
Makkelijkste manier vind ik om de hele fusee los te halen. Er zitten 3 torx bouten bij een ZX met een borgmoer. Als je een torxbitje in een steeksleutel doet kan je redelijk makkelijk de bout blokkeren en kan je met een ratel die 3 moeren loshalen. Je bent echter nog steeds zeker wel 15/20 minuten per kant bezig met loshalen. Vastdraaien duurt minstens zo lang, dus alleen hiermee ben je al een uur ofzo kwijt. Verder moet de voorkant van de auto omhoog, assteunen eronder, wielen eraf, beschermkappen eraf Weer los en vast een uur. Is dus al twee uur werk…. Half uur red je echt niet.
1,5 uur voor een garage is redelijk Alles gaat een stuk sneller op een brug, maar het blijft nog wel aardig wat werk.
Ik ben met het loshalen van mijn aandrijfassen zelfs een keer ongeveer een week bezig geweest. En toen was het nog niet gelukt
De rechteraandrijfas bij een ZX (en ik gok ook bij een BX) loopt door een tussenlager op de motor. Hier knikt de as als het ware, en dit tussenlager dient gelijk ook als reactiestang voor je motor.
Dit is een aluminium lager waar de ijzeren aandrijfas doorheen loopt. DIT IS NA 12 JAAR MET GEEN MOGELIJKHEID LOS TE KRIJGEN!!!!!!
Ik heb het met beleid, kruipolie, verwarmen, mokers, breekijzer en weet ik veel wat nog meer geprobeert Geen enkele beweging in te krijgen!
Heb toen vervolgens het tussenlager van de aandrijfas losgehaald en alleen het stuk dat naar de wielen gaat vervangen. Hier moet je heel erg uitkijken want dit zijn 3 bussen met kleine naaldlagers….
Als iemand ooit nog een idee heeft hoe dit los te halen is Laat het me weten.
theiz schreef:Met een poelietrekker ja. Bij een ZX is het een stuk meer werk.
Makkelijkste manier vind ik om de hele fusee los te halen. Er zitten 3 torx bouten bij een ZX met een borgmoer. Als je een torxbitje in een steeksleutel doet kan je redelijk makkelijk de bout blokkeren en kan je met een ratel die 3 moeren loshalen. Je bent echter nog steeds zeker wel 15/20 minuten per kant bezig met loshalen. Vastdraaien duurt minstens zo lang, dus alleen hiermee ben je al een uur ofzo kwijt. Verder moet de voorkant van de auto omhoog, assteunen eronder, wielen eraf, beschermkappen eraf: Weer los en vast een uur. Is dus al twee uur werk…. Half uur red je echt niet.1,5 uur voor een garage is redelijk: Alles gaat een stuk sneller op een brug, maar het blijft nog wel aardig wat werk.
Ik ben met het loshalen van mijn aandrijfassen zelfs een keer ongeveer een week bezig geweest. En toen was het nog niet gelukt:
De rechteraandrijfas bij een ZX (en ik gok ook bij een BX) loopt door een tussenlager op de motor. Hier knikt de as als het ware, en dit tussenlager dient gelijk ook als reactiestang voor je motor.
Dit is een aluminium lager waar de ijzeren aandrijfas doorheen loopt. DIT IS NA 12 JAAR MET GEEN MOGELIJKHEID LOS TE KRIJGEN!!!!!!
Ik heb het met beleid, kruipolie, verwarmen, mokers, breekijzer en weet ik veel wat nog meer geprobeert: Geen enkele beweging in te krijgen!
Heb toen vervolgens het tussenlager van de aandrijfas losgehaald en alleen het stuk dat naar de wielen gaat vervangen. Hier moet je heel erg uitkijken want dit zijn 3 bussen met kleine naaldlagers….Als iemand ooit nog een idee heeft hoe dit los te halen is: Laat het me weten.
Hmmm, een uur voor een auto op bokken te zetten, wielen eraf halen en beschermkappen demonteren (en vice versa) is wel erg lang, dan gaat het er bijna op lijken dat het echt ambtenaren-tempo is
Maar, ik hoop dat je het met me eens bent, dat bovenstaande proces toch echt veel sneller kan dan een uur!
Dat tussenlager bij de rechteraandrijfas gaat bij een BX door de achterste motorsteun heen. Dit lager is gemakkelijk los te krijgen door de twee boutjes waarmee dit lager in de motorsteun vastzit, los te draaien en daarna een kwartslag te draaien. Hierna gaat het tussenlager, samen met de aandrijfas los. Dit heb ik al zeer vaak zo gedaan en werkt altijd bij een BX, zonder al te veel moeite.
Als je bij het monteren het lager in het vet zet en de boutjes met kopervet vastzet, gaat het de volgende keer nog gemakkelijker los.
theiz schreef:Ik ben met het loshalen van mijn aandrijfassen zelfs een keer ongeveer een week bezig geweest. En toen was het nog niet gelukt:
De rechteraandrijfas bij een ZX (en ik gok ook bij een BX) loopt door een tussenlager op de motor. Hier knikt de as als het ware, en dit tussenlager dient gelijk ook als reactiestang voor je motor.
Dit is een aluminium lager waar de ijzeren aandrijfas doorheen loopt. DIT IS NA 12 JAAR MET GEEN MOGELIJKHEID LOS TE KRIJGEN!!!!!!
Dit probleem had ik ook toen beide homokineten aan mn ZX kapot waren. Voor 2x 115,- ex had ik toen 2 nieuwe aandrijfassen. Kostte wel iets meer maar ik vond dat geld ff wat minder waard dan mn tijd
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:
Dit probleem had ik ook toen beide homokineten aan mn ZX kapot waren. Voor 2x 115,- ex had ik toen 2 nieuwe aandrijfassen. Kostte wel iets meer maar ik vond dat geld ff wat minder waard dan mn tijd
Waren dat nieuwe of gebruikte? de specialist waar ik kom zei dat je voor €100 een gereviseerde as heb.
Zijn die assen dan compleet met hoezen erop, of moet je die ook nog eens zelf erop zetten :
Compleet nieuwe exclusief hoes a 22,50 ofzo, waar ie die gehaald had weet ik niet meer, geinige was dat de eerste kapot ging. Had ik die laten vervangen. En de andere ging 3 weken later stuk. Maar het is een ZX kwaaltje geloof ik. Volgende ZX die ik koop krijgt direct nieuwe hoezen en als dr al een open ligt ook maar nieuwe as erop.
Overigens vertelde hij mij dat een gereviseerde 1.4i as goed te verkrijgen was, maar voor de 1.8i niet.
Heuts.nl geeft me een prijs van 180 inc btw op een as voor 1.8i en 115*1.2~= 140,- dus kan wel ongeveer kloppen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!