Mijn Berlingo begint slecht te starten terwijl het nog niet echt koud is. Heeft een 2.0 HDi bj. 06-2005 ook gloeibougies? Zoja, die zijn nog nooit vernieuwd en mss zou dat de oorzaak kunnen zijn.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Totaal aantal Berichten: 399
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
De (oudere?) Berlingo 2.0 HDi heeft als vaste kwaal een (te) lichte startmotor, waardoor bij starten in ongunstige omstandigheden het aantal omwentelingen van de (start)motor te laag is en daardoor de brandstofpomp niet voldoende druk opbouwt.
Deze omstandigheden zijn een buitentemperatuur rond of onder vriespunt en een verzwakte/ verouderde accu. Een nieuwe zwaardere accu kan al de oplossing zijn. Ook een zwaardere startmotor helpt.
Omdat het niet zo vaak vriest tegenwoordig, los ik zelf het op door pal voor het starten een klein ! beetje startpilot in de luchtfilter-inlaat te spuiten.
Het is normaliter geen probleem van de gloeispiralen en diesel-injectoren.
Probleem is eerder uitgebreid aan de orde geweest op het forum.
Succes met je keuze !
Wisizu
Heb eea gelezen. Ben toch maar even bij de dealer geweest. Ze worden volgende week getest.
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Gloeipluggen kan je eenvoudig zelf testen met een multimeter. Heb je oneindig weerstand dan is die overleden. Een goede plug heeft een weerstand van plusminus één Ohm.
Uit mijn hoofd doen de gloeipluggen bij een 2.0 Hdi weinig bij temperaturen tot het vriespunt. Daaronder worden ze pas aangestuurd door het ‘computer’ systeem.
2002 Multispace 2.0Hdi