Bonjour,
Sinds een maandje of twee heb ik een raar geluid achterin als de auto (multispace 2002 2.0 Hdi) overheld in een scherpe bocht of als ik soms een drempel op en af rijd. Klinkt als een flinke knars/ kraak.
Heb de rubbers van de ophanging achter laatst ingespoten, mocht niets baten. Ik kan geen speling ergens op de wielen ontdekken. Een monteur hier zei dat de lagers van de as misschien vast zitten/ verroest zijn.
Iemand ervaring met dit euvel?
Thx,
Michiel
2002 Multispace 2.0Hdi
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Zullen je achterdraagarmlagers zijn.
Merci, zitten deze lagers binnenin de achteras of ergens anders? Zijn dit weer andere lagers dan die silentblocs?
Ik heb namelijk ook het idee dat de meeste fut wel uit de vering is aangezien die flink overheld in de bochten.
2002 Multispace 2.0Hdi
Achterdraagarmlagers (ADAL’s) zitten in de achteras, de draagarmen scharnieren er in.
De silentblocs zijn dan weer de rubbers waar je achteras mee vast zit.
Als de ADAL’s versleten zijn dan is de veerwerking ernstig gestoord en lijkt de fut er inderdaad uit….
Zelf vervangen (niet zo simpel) of laten vervangen, kun je eventueel ook bij een Peugeot garage laten doen aangezien de Partner identiek is en er eigenlijk een Peu 405 break achteras onder zit.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Thx! Ondertussen veel over gevonden op het net en een paar goede Franse ‘How to’ ‘s gevonden. Volgende week de boel zelf uit elkaar trekken en vervangen.
Waarschijnlijk de schokbrekers ook gelijk vervangen door gasgevulde en dan moet het beessie een stuk strakker op de weg liggen!
2002 Multispace 2.0Hdi
Goed, de boel weer gefixt. De draagarmlagers waren idd finaal naar zijn grootje. Aan één kant was er zelfs niet eens meer sprake van een lager, totaal weggevreten.
In totaal toch wel twee dagen werk geweest. Voor dat de hele as los was inclusief de torsieveren was ik al een flink tijdje bezig. Na 12 jaar zat de boel goed vast… Ik heb alleen de lagers vervangen, de ingevreten asstompen heb ik laten zitten. Ik wil er niet langer geld in stoppen en gelijk rijden, ik rij ‘m nu gewoon ‘op’.
Heb nog twee smeernippels in de draagarmen geplaatst zodat er in ieder geval meer vet bijgepompt kan worden mocht het weer beginnen met knarsen.
I know, niet de beste manier geweest om de as te repareren maar zoals ik al zei, het houd een keer op met repareren….
2002 Multispace 2.0Hdi
Je moet smeren voor het begint te kraken!
Maar toch weer wat beter rijden is je beloning van het werk.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Je moet smeren voor het begint te kraken!
Hoe wil je die lagers smeren dan?! Fabrieks af kom je er niet bij zonder de hele boel te demonteren…..
2002 Multispace 2.0Hdi
Fabrieksaf niet maar jij hebt nu wel twee smeernippels lees ik.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017