Afgelopen weekend heeft de Saxo bij vrienden op de brug gestaan om even alles te checken voor de komende APK. Daarbij is mij opgevallen dat de remschijven voor (achter zitten trommels waarvan ik de staat nog niet ken) ongelijk slijten.
Dat wil zeggen, aan de buitenkant slijten beide schijven vrij netjes af en is er niet zoveel bijzonders te zien, deze zijn keurig blank. De binnenkant gaf bij mij wél wat vraagtekens. Hier slijt namelijk alleen het midden van de schijf en blijft aan beide kanten van het blanke gebied een roestig stuk van enkele centimeters over. Datzelfde is uiteraard op de remblokken ook te zien.
Nou vraag ik me af of dit zo hoort of dat er iets niet klopt?
Het is me bij het remmen wel opgevallen dat de auto een schavend geluid maakt. Het is als het ware een soort gggghuuughghg zolang je vertraagd. In een ander topic (ik kon verder niets vergelijkbaars vinden) staat eenzelfde soort geluid beschreven maar er staat geen antwoord bij of dat ook zo hoort.
Dit geluid is er overigens al sinds de auto in ons bezit is.
Wat het remmen betreft, naar mijn idee remt de auto prima. Weliswaar niet zo bijterig als een V70, maar naar wat ik zou verwachten is dit verder prima.
De blokken zijn overigens nog zeker niet versleten (zo vreemd zijn bij 50.000km), maar als ik kijk voor vervangende exemplaren kom ik verschillende types tegen. Mét en zónder sensor (huidige zonder) en in verschillende vormen…
Maar voor ik wat ga vervangen ben ik eerst benieuwd naar theorieën van anderen.
Alvast bedankt!
Citroën Saxo 1.4 automaat, zilvergrijs, ‘99
Volvo V70 D5, zwart, ‘09
Daf 55, bruin, ‘73
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoort eigenlijk niet zo. Roest op de schijven komt vaak door te weinig/alleen zacht te remmen. Een paar keer per week even stevig remmen voorkomt dit. Om het te genezen kun je met schuurpapier aan de gang, mits de roest niet te ver ingevreten is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Ja gewoon zoals jan zegt, de boel op schuren, incl de blokken, grof schuurpapier op vlakke plank leggen en dan remblok er over heen en weer halen, welopletten dat je ze niet scheef schuurt, en dan het belangrijkste,als de remblokken eruit zijn, dan moet je de remklauw heen en weer kunnen schuiven, zo niet dan gangbaar maken, meestal helpt het al als je hem gewoon even flink heen en weer haalt, en ook een saxo moet goed remmen, een V70 heeft dan wel grotere remmen maar die weegt dan ook 50% zwaarder.
Bedankt voor de snelle tips!
Dat lijkt me goed uit te voeren dus zal dat binnenkort eens proberen.
Ik heb de laatste tijd bewust al eens vaker wat harder geremd, maar over het algemeen worden de remmen waarschijnlijk inderdaad alleen maar geaaid…
De zuigers leken in ieder geval goed gangbaar te zijn.
@Beremans: het is inderdaad een vergelijking die ik misschien niet had moeten gebruiken en niet zo bedoelde
Citroën Saxo 1.4 automaat, zilvergrijs, ‘99
Volvo V70 D5, zwart, ‘09
Daf 55, bruin, ‘73
Edit is niet toegestaan, dus dan maar een nieuwe reactie.
De Saxo is gisteren voor de APK geweest en werd technisch helemaal in orde bevonden, afgezien van… inderdaad: de remmen.
Vanmorgen de auto weer opgehaald omdat deze gister niet meer afgemeld kon worden.
In overleg met de garage zijn de remschijven en blokken aan de voorzijde nu vervangen. Eventueel hadden we dat ook wel zelf kunnen doen, maar het kostenplaatje maakte dat niet veel interessanter.
In dat geval waren er óók onderdelen nodig geweest en weliswaar geen werkloon, maar dan had er een nieuwe keuring à €30,- moeten plaatsvinden en dat bracht het verschil op ongeveer €25,-
Voor dat geld was het nu direct klaar (was overigens best leuk geweest om zelf te doen).
Het resultaat: het welbekende geghguuughghggh bij het remmen is nu voorbij
Het probleem is nu opgelost en ondanks dat bovengenoemde adviezen niet zijn gebruikt toch mijn dank daarvoor!
Citroën Saxo 1.4 automaat, zilvergrijs, ‘99
Volvo V70 D5, zwart, ‘09
Daf 55, bruin, ‘73
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het advies om een paar keer per week stevig te remmen zul je waarschijnlijk wel opvolgen
Een edit kun je binnen een half uur doen, daarna niet meer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Met dat advies gaat zeker goed komen!
Heb mijn huisgenoten ook dat advies gegeven
Bedankt voor de tip.
Citroën Saxo 1.4 automaat, zilvergrijs, ‘99
Volvo V70 D5, zwart, ‘09
Daf 55, bruin, ‘73
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.