De eerste 700km zitten er al weer op, en dat gaan er de komende tijd alleen maar meer en meer worden. Wat een heerlijk bakkie is die Xsaar toch! Met een kruissnelheid van zo’n 110 is het heerlijk comfy woon-werk rijden.
Vandaag de eerste tankstop gemaakt, en ondanks dat ik beide terugritten vanuit Tilburg waar ik voorlopig werk flink doorgereden heb, is het verbruik vooralsnog 1 op 16,1 maar dat wordt de volgende tankbeurt alleen maar beter, aangezien ik me de komende week niet hoef te haasten en gewoon op kruissnelheid kan rijden
Damn, na anderhalve week werken al 1000 kilometers toegevoegd op de teller, gaat rap zo!
Inmiddels bewijst het forum zijn waarde alweer, zojuist een setje remblokken op de kop getikt, binnenkort nog even de schijven bestellen en dan gaan we knutselen. En over knutselen gesproken, sinds gisteren halverwege de terugrit naar huis begon het airbag-lampje te knipperen, dus binnenkort het kabeltje onder mijn stoel even doorsolderen en hopen dat dat afdoende is.
Sinds maandagochtend valt me bij snelheden van ongeveer 100km/u en harder een soort zuigend/fluitend geluid op, voor mijn idee ergens links voor in de auto, maar het is moeilijk bepalen waar het vandaan komt.
Het geluid gaat redelijk gelijk op met het overige windgeruis, het klinkt een beetje alsof er ergens rijwind langs de opening van een kokerbalk of iets dergelijks komt, en daar dit geluid vandaan komt.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn waar ik zelf een blik op kan werpen?
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Het kan het deurrubber zijn dat verkeerd zit of gewoon verweerd is. Bij mijn Xsara heb ik ze een jaar terug vervangen, aangezien het rubber uit elkaar ging vallen. Is een erg eenvoudig klusje overigens.
Ik heb al even een snelle blik langs de deurrubbers laten gaan zonder opmerkelijkheden, maar zal nog eens goed kijken van het weekend als ik een gaatje kan vinden tussen de andere activiteiten die gepland staan.
Zeker als ik straks de papieren speakertjes voor ‘echte’ heb vervangen zou het prettig zijn als dat fluitje verholpen is. Waar heb je toen die rubbers opgeduikeld als ik zo vrij mag zijn?
Gisteren de deurrubbers aan een grondiger inspectie onderworpen, niet te vinden.
Daarentegen vanmorgen Xsaar door de wasstraat gehaald nadat er zaterdagochtend een Vlaamse Gaai in Antwerpen de passagierskant letterlijk heeft gebombardeerd, en bij het uitrijden van de wasstraat was de mat aan de passagierskant nat, en ook de bekleding aan de onderkant van het dashboard aan die kant was vochtig.
Zit daar ergens een afdek-iets wat rechtstreeks naar buiten leidt? Heb vorig weekend een hels stuk ‘snelweg’ in België gehad, ruim 3km lang betonplaten met richels er tussen waar een volwassen vent zich in kan verstoppen, mogelijk dat er daar iets is losgeschud, naast mijn vullingen?
Blijkbaar zit het deurrubber wat verkeerd zat toch weer zoals het hoort, het geruis is weg.
Daarnaast onlangs de stofzuiger op de paravanbak onder het raam, en de ‘bak’ waar de slang die naar de ruitsproeiers in de motorkap loopt uit tevoorschijn komt leeggezogen, er zat serieus een laagje gecomposteerd gebladerte in, ik hoop hiermee het lekken naar binnen verholpen te hebben.
En afgelopen zondag met mijn vader een paar uurtjes aan het klussen geweest om de remblokken en -schijven te vervangen, hij remt weer als een zonnetje, zonder trillen in het stuur! En gezien het verschil tussen het oude en nieuwe materiaal was het ook zeker geen overbodige luxe!
Ooooh wat ben ik woest zeg! Gisteravond heeft een of andere dwaas mijn rechter buitenspiegel aan gort getrapt, en krassen getrokken in: motorkap, voorscherm, beide deuren en achterscherm rechts, en ook gelijk het dak maar even meegenomen De linker kant van Xsaar stond gelukkig vrij dicht langs een muurtje anders vrees ik dat ze die kant ook maar gelijk meegenomen hadden
Het was erg donker toen ik bij de auto kwam dus heb nog niet goed kunnen kijken, maar ik heb één van de krassen even met een natte vinger ‘schoongemaakt’, ik kon de kras wel met mijn nagel voelen maar had (nog altijd in het donker) niet het idee dat het krassen tot op het metaal zijn. Dat wordt een ‘mooi’ klusje voor de komende tijd omdat te gaan herstellen vrees ik. Alle tips wat dat betreft zijn meer dan welkom! Maar dat is puur cosmetisch, de spiegel vind ik een stuk vervelender, dat is gewoon een kwestie van verkeeersveiligheid, dus daar begint na deze post een zoektocht naar om daar een vervanger voor te vinden…
Al met al misschien maar beter dat ik het niet heb zien gebeuren, denk dat het voor de gemiddelde autohater niet prettig is om zo’n 120kg aan pislinke rugbyspeler in de nek te ontvangen, en daarbij heb ik geen zin in een nachtje Antwerps staatshotel
Zo, het was alweer even geleden dat ik hier wat over de Xsaar gepost heb zeg! Wel nog met regelmaat meegelezen, maar toch maar even een update.
Na een maandje of zes in mijn bezit staat er 20.000km extra op de teller, en nog altijd ben ik zeer tevreden over de dame. Ze heeft onlangs een beurt gehad, en buiten het vervangen van de richtingaanwijzer-lampjes omdat deze niet oranje genoeg meer waren voor de APK niks aan de hand, ook geen waarschuwingen voor naderend onheil.
De airco was dan weer wel helemaal leeg (viel niet onder die beurt) kwam ik afgelopen vrijdag achter bij de aircospecialist. Die heeft het systeem flink lang vacuüm getrokken om zo veel mogelijk rotzooi er uit te krijgen, en er daarna maar liefst 950 gram freon in gepompt. Met de ijspegels aan de neus!
Na dit bezoekje aan de aircoboer merkte ik dat het stationair toerental iets hoger zat dan voorheen, maar dat is logisch aangezien de aircopomp nu daadwerkelijk iets rondpompt in plaats van een beetje in het luchtledige rondschept.
Gisteren onderweg naar mijn vader echter viel een paar keer de motor uit na het ontkoppelen bij het terugschakelen voor een bocht. Dus ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar de stappenmotor en een goeie instructie voor het reinigen van het gasklephuisdingesgebeuren.
Gelukkig krijgt de Xsaar het binnenkort wat rustiger, want vanaf oktober werk ik gewoon in de omgeving Rotterdam ipv in Tilburg.
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 03-11-2012
- Xsara 1.6i VTR Coupe
Leuk om je berichten te lezen, Nlz.
Je hebt een erg leuke manier van schrijven ..
(en een gave auto natuurlijk, maar dat spreekt voor zich ;-D )
Zo! *uche-uche* het topic over mijn Xsaar weer eens afstoffen. *kuch*
Allereerst, bedankt Xsaartje, leuk om te lezen!
Het afgelopen jaar heeft de Xsaar alles overleefd wat ze voor de voeten gegooid kreeg, met niet meer dan regulier onderhoud ter verzorging. Ook de vakantie naar Italië heeft ze glansrijk doorstaan! Hoewel, glansrijk… Door een paar nachtelijke stofbuien was er weinig glimmen aan!
Het volgende doet zich voor, allereerst heb ik nog altijd niet naar het knipperende airbag-lampje gekeken, ben er inmiddels -heel slecht, ik weet het- al redelijk aan gewend.
Een nieuw grapje is echter dat, wanneer ik mijn gordel om doe, het waarschuwingslampje daarvoor uit gaat, maar gedurende de rit langzaamaan weer wat oplicht. Niet volledig overigens, maar tot ongeveer half vermogen. Klik ik vervolgens mijn gordel los, gaat het lampje weer op vol vermogen branden.
Zou dit ook in één van de stekkers onder de stoelen kunnen zitten? En zo ja, ook een kwestie van doorsolderen, zoals bij het airbaglampje? Dan ben ik namelijk wel nieuwsgierig hoe die stekkers en draadjes het beste te benaderen zijn. Kan de stoel daarvoor op de plek blijven staan om moet-ie los voor wat meer werkruimte?
Ik hoop dat jullie me van wat advies kunnen voorzien, zodat ik nog vóór de Sint in het land is van de kerstboom op het dashboard af ben
Nlz schreef:
De airco was dan weer wel helemaal leeg (viel niet onder die beurt) kwam ik afgelopen vrijdag achter bij de aircospecialist. Die heeft het systeem flink lang vacuüm getrokken om zo veel mogelijk rotzooi er uit te krijgen, en er daarna maar liefst 950 gram freon in gepompt. Met de ijspegels aan de neus!
Na dit bezoekje aan de aircoboer merkte ik dat het stationair toerental iets hoger zat dan voorheen, maar dat is logisch aangezien de aircopomp nu daadwerkelijk iets rondpompt in plaats van een beetje in het luchtledige rondschept.Gisteren onderweg naar mijn vader echter viel een paar keer de motor uit na het ontkoppelen bij het terugschakelen voor een bocht. Dus ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar de stappenmotor en een goeie instructie voor het reinigen van het gasklephuisdingesgebeuren.
Het uitvallen van de motor als je de koppeling intrapt met ingeschakelde airco komt door teveel koudemiddel in je airco.950 gram is veels te veel.600 gram is meer dan voldoende.
Heb dezelfde auto (1.4 Plaisir van augustus 2000) en had ook dezelfde probleem.Plus dat m’n airco het niet meer deed zodra het buiten serieus warm werd,zeg meer dan 25 graden celsius.
De combinatie van teveel koudemiddel en uitzetting van het gas door de warme buiten temperaturen zorgden ervoor dat overdruk ventiel de airco niet aan liet slaan.
Nadat het systeem bij mij met 600 ipv 950 gram was afgevuld,heb ik er nooit meer problemen mee gehad.
Oh lekker is dat… Ik heb nog niet opgemerkt dat-ie bij hogere buitentemperaturen niet koelt, maar klinkt plausibel.
Maar eens maar laten gluren dan, thanks!
Niemand tips voor het handig doorsolderen van de welbekende stoelstekkertjes?
Ik heb een tijdje geleden informatie verzameld uit verschillende topics op dit forum en in een PDF bestand gezet. ( Zie bijlage )
Edit: Ik mag geen pdf bestanden toevoegen als bijlage… Dan maar een screenprint
Peugeot 106 Rallye 1.3
Peugeot 307 SW XS 2.0 16v
Xsara 1.6 8v Break Ligne Prestige
Xsara 1.6 16v Break Différence
Ah super oetger, daar ga ik binnenkort eens mee aan de gang, thanks!