Mijn CX turbo 2 Limousine is onlangs helemaal opnieuw gespoten en zit er weer perfect uit. Omdat ook de motor compleet is gereviseerd rijdt hij ook als nieuw. Echter: de beide voordeuren zijn vervangen en het rijplezier wordt ernstig bedorven door windgeruis, dat al bij vrij lage snelheid begint en bij hoge snelheden zo erg wordt dat gewoon met elkaar praten haast niet mogelijk is. Het doet ernstig afbreuk aan het fantastische karakter van de auto.
Wie weet wat daarvan de oorzaak kan zijn? De deuren lijken prima te zijn afgesteld. Een advies dat ik kreeg was de beide ramen naar beneden en dan met fors geweld de bovenkant van de deur naar binnen proberen te buigen. Ook werd nieuwe deurrubbers genoemd.
Wie weet raad???


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nou, met fors geweld zou ik het niet doen, maar met wat gecontroleerde kracht is dit inderdaad wel de enige methode. Te voorzichtig werkt niet, maar je wil ook de raamlijsten niet afbreken




































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Misschien zijn de deuren simpelweg niet goed afgehangen? De raamstijlen moet je pas gaan verbuigen als je zeker weet dat de oorzaak daar ligt. Je zou ook een extra setje deurrubbers van CX-Basis kunnen proberen. Daarmee zijn hier al positieve ervaringen gemeld.
Overigens: welkom op Citroën-Forum.nl!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Probeer eerst te ontdekken waar het geruis vandaan komt.
Komt het tussen de deur en deursponning vandaan?
Haal daar het rubber wat in de deursponning zit los en tik met een plastic hamer de rand waar het rubber op zit naar buiten.
Het kan ook tussen je portierruit en het portier door komen, met name boven in de hoek wil dit nog wel eens.
Haal daar het rubber los en druk er wat kit achter, probeer het dan weer
Maar het is gewoon belangrijk dat je eerst kijkt waar het geruis vandaan komt!
succes er mee
Groeten van Henk uit Steenwijk.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Net als de voorgangers,eerst kijken waar precies.
Aan de onderkant bij de spiegel,wat meer naar boven?
Maar meestal komt het uit de hoek waar ook je gordel bevestiging zit.
En deze kun je inderdaad met belijd naar binnen buigen.
Maar het simpelste,ga even naar de gamma off wat dan ook.
En haal isolatie wat je normaal om de verwarmings buizen doet.( 1 meter)
Snij hier in de lengte richting een strook van vijf of tien millimeter van af en druk dit achter je rubber.
En kijk eens of dit helpt.
SUCCES VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zou eerst goed alle deurrubbers en raamrubbers nakijken, check op beschadigingen en of alles netjes op zijn plek zit.
Daarna gaan rijden en simpel gaan voelen of je ergens lucht voelt. Je hoort gewoon nergens wat te voelen. Als het niet voor zit even iemand op de achterbank om achter te voelen.
Heb je de auto al eens gewassen? Komen er dan ergens druppels naar binnen?
En zoals Rens al zegt, de extra deurrubbers van CX basis helpen ook een hoop!
Alleen zonder die rubbers moet het ook goed zijn, maar die extra rubbers maken de auto zeker stiller.
Ik zou een paar euro investeren in het huren van een rookmachine. Dan heb je direct duidelijkheid. http://www.rookmachineverhuur.nl/





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Sluit me bij de voorgangers aan eerst te kijken. Zijn de rubbers wel goed teruggeplaatst? aangezien ik lees dat hij is gespoten.
Wassen lijkt me beter, maar met de rookmachine is ook een idee. Alleen uitkijken dat hij niet in rook op gaat
je kan de stand van de deur ook veranderen door andere opvulplaatjes te gebruiken die achter de twee scharnierbevestigingen zitten. Als je bijvoorbeeld de onderste vervangt door een ietwat dunnere zal de deur aan de bovenzijde beter tegen de rubbers aansluiten. Een goede schadehersteller heeft deze plaatjes wel. Overigens weet deze doorgaans ook wel wat de juiste afstelling van de deuren is. In plaats van een rookmachine te gebruiken heb ik nog een tip die ook wel werkt. Schijn in het pikkedonker eens met een kleine felle zaklantaarn langs de kieren van de deuren (en scherm de zaklamp rondom af met je handen) en laat iemand ander in de auto zitten die kan zien waar het licht meer binnenvalt.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Als je de onderste vulplaatjes,verwisseld voor dunnere,zal de deur achterover gaan en niet naar binnen
Als hij boven aan beter moet sluiten,moet je hem onder naar buiten trekken .
Maar dit zal waarschijnlijk niet gaan,omdat alles netjes is uitgelijnd.hiermee bedoel ik de onderlinge afstand tussen schermen en portieren.
En je voor en achterscherm zijn vaste punten waar je je deuren naar moet hangen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
toch is bij mij toen op deze wijze de deur boven meer naar binnen geklemd. Ik had toen nl. geen last van waterlekkage via de bovenzijde en nadien niet meer
Inderdaad met afstellen moeten de huiden aansluiten op de spatborden.
Die raamframes staan dan zoals ze staan.
Met afhangen moet je achter beginnen, want daar zit het bovenscharnier vast.
Het is op de foto niet helemaal goed te zien, maar het lijkt dat de voordeur voorover hangt.
Heb je het zelf gemonteerd? Of laten doen?
In het laatste geval zou ik gewoon even terug gaan.
Misschien direct een kans om het rubber er goed op te zetten.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v


Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 23-11-2008
- Xantia 1.8i X
- CX 25 GTI Turbo
- CX 20 RE
- CX 22 TRS
Hoi,
Aangezien je nu andere voorportieren hebt kan het best zijn dat deze portierruiten niet goed sluiten door slijtage van het omhoog-omlaag-beweeg-mechaniek. Even een portier openen, ruit aan binnen en buitenzijde vastpakken en omhoog duwen/trekken. Schuif de ruit naar de scherpe hoek, dus in de richting van de achterportieren. Als het is gelukt om de ruit wat te verschuiven snel een rondje gaan rijden om te luisteren… Lijkt me handig om dit te doen voordat je je deuren gaat verbuigen!. Ik kon niet eerder reageren op je vraag, ik zit weinig op het forum, dus zie nu pas je bericht. Ik zie nu dat Citrobenz het ook al had over windgeruis van tussen porterruit en portier, inderdaad met name in bovenhoek. Dat kan je dus handmatig voorkomen. Even uitproberen dus.
Het rubber waar de portierruit in schuift kan ook kapot zijn, soms is dit zelfs slecht zichtbaar. Goed kijken naar scherpe hoek (richting achterportier). Eerst je ruit omlaag doen natuurlijk!
Is bij het opnieuw spuiten je voorruit eruit geweest of is je voorruitrubber opgetild om eronder te kunnen schuren en spuiten? In veel rubbers zit een chroom kleurig randje. Hier overheen zit een plastic folie. Als dit ergens los zit kan het gaan fluiten in de wind. (Er zijn ook voorruitrubbers die geen folie-tje hebben.)
CX serie 2 spiegels kunnen windgeruis veroorzaken.
Zijn je voorportieren goed afgesteld? Aan de voorzijde van het voorportier mag de huidplaat niet verder naar buiten steken dan het voorspatbord, bij voorkeur moet het portier iets naar binnen liggen. Aan de achterzijde mag de huidplaat van het voorportier niet binnen de lijn van de achterdeur vallen, beter is net iets naar buiten laten steken t.o.v. achterdeur.
Succes!
Mijn Citroënforum foto’s (niet veel): http://www.mijnalbum.nl/Album=SRLEZ8DL

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Als je deurrubbers een beetje op leeftijd zijn, dan zullen ze inmiddels wel zijn gevormd naar de situatie met de oude gesloten portieren. Dus bij de nieuwe situatie zullen ze niet zonder meer net zo strak tegen de portieren aan zitten als voorheen. Die deuren zijn toch steeds net een beetje anders. Als alles netjes is afgehangen zou ik daar niet mee gaan knoeien en zou je nieuwe rubbers kunnen overwegen.
Het plaatsen van de extra CX Basis rubbers is ook een optie, maar dan moet je wel zeker weten dat daar de oorzaak ligt en niet bij je zijruit.
Andere mogelijkheid is nl. de al genoemde scherpe bovenhoek van de raamsponning. De raamgeleider bestaat hier uit twee losse delen. In de hoek ontstaat na verloop van tijd een kiertje, wat leidt tot windgeruis in de auto. CX Basis heeft geleiders uit één stuk meen ik. Dan heb je niet langer last van ongewenste openingen. Wat ook helpt is het plaatsen van die windgeleiders in de raamopening. Die drukken de raamgeleiders ook wat strakker op hun plek en sluiten het windlek af. Ik heb ze bij mijn CX gemonterd om wat comfortabeler met open raam te kunnen rijden, maar het heeft vooral een geweldig effect op het windgeruis met gesloten ramen. Dat is bij mij nu zodanig afgenomen dat ik heb afgezien van het aanschaffen van de extra rubbers.
En helemaal weg krijg je het toch niet, vanwege het ontwerp van spiegels en watergoten e.d.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Mulder schreef:Als alles netjes is afgehangen zou ik daar niet mee gaan knoeien en zou je nieuwe rubbers kunnen overwegen.
Ik heb ook last van windgeruis, en achter komt het wster een klein beetje naar binnen bij het wassen.
Ook denk ik door het lange tijd dicht zijn van de portieren.
Ik had begrepen dat nieuwe rubbers niet meer voorradig waren?

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het zou me niet verbazen als er nog wel een specialist te vinden is die ergens NOS rubbers heeft liggen. Maar in ieder geval kun je andere (niet nieuwe) rubbers proberen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)