Hallo CX-kenners,
Ik krijg het echt niet meer warm in mijn CX 2500D uit 1978. Slechts een zeer lichtjes opgewarmd luchtje komt mijn interieur binnen (de ventilator doet het wel nog). Het volstaat niet om de ramen te ontwasemen en zeker niet om aangenaam warm te rijden.
De CX heeft een gereviseerde motorradiateur, dus vermoed ik dat de kachelradiateur zijn beste tijd gehad heeft.
Aangezien ik de kachelradiateur zo snel mogelijk wil vervangen, heb ik twee vragen waarop mijn vraagbaak geen duidelijk antwoord geeft:
- zijn er meerdere types kachelradiateur en zo ja, welke is de juiste voor mijn CX?
- Ik kan op het net kachelradiateurs bestellen (link: http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/citroen/cx/cx-diesel-sedan-00-1975-00-1992/25-rd-02-1978-06-1982-55kw/airco/kachelradiateur).
Welke zouden jullie aanraden: van het merk Valeo of die van Nissens?
Verder heb ik voor de montage eens rondgekeken op het forum en ik begrijp dat er twee methodes zijn: de snelle, door een deel uit het dashboard te zagen en de ‘volgens het boekje’ manier. Aangezien ik mijn CX graag zo origineel mogelijk hou, zou ik de ‘volgens het boekje’ methode willen volgen, goed beseffende dat dat meer werk is. Ik zou het toch willen proberen. Weet iemand hiervoor een goede beschrijving van de stappen die ik moet ondernemen? Of heeft iemand daar misschien toevallig een fotoreportage van?
Alvast dankejwel voor jullie advies.
Vriendelijke groeten,
Jan














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijkt u eens:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/196824/P450/
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Beste Waterman,
Dank je voor je snelle reactie.
Ik had dit draadje echter ook al gezien (ik had eerst de zoekfunctie gebruikt), maar daar gaat het over de ‘snelle’ methode waar je snijdt in het dashboard, en dat wil ik voorlopig liever even niet doen.
Ik ben op zoek naar advies (en eventueel foto’s) voor de methode ‘volgens het boekje’. Verder ook advies over welke radiateur ik best aankoop (ik weet dat ze er bij het CCCN magazijn ook hebben, maar ik geraak er helaas niet volgend weekend en ik zou graag deelnemen aan de nachtrit van de CCCN, maar zonder kachel ben ik bang kou te lijden in mijn CX).
Vriendelijke groeten,
Jan














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat “volgens het boekje” staat ook gewoon “in het boekje”, het werkplaatshandboek.
Kort gezegd:
Demonteer het complete dashboard, demonteer het complete kachelhuis, splits het kachelhuis, vervang de kachelradiateur, zet het kachelhuis weer in elkaar, zet het kachelhuis weer in de auto, plaats het dashboard terug. Citroën geeft hier 7 uur werk voor op, op een nieuwe auto. Reken maar dat je zeker 12 uur bezig bent als het je eerste keer is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De geïllustreerde methode lijkt heel grof, maar eigenlijk is het meer een soort van kijkoperatie. Achteraf zie je er niets van. Ik was ook heel blij dat ik het zo gedaan heb, omdat ik binnen het jaar de hele operatie nog eens mocht herhalen toen bleek dat de nieuw geleverde kachelradiateur van inferieure kwaliteit was… Just think twice…


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En je snijdt niet in het dashboard, maar rechtstreeks in de zijkant van het kachelhuis.
Hallo,
Dank je heren, voor jullie reacties.
Ik heb het gevoel dat jullie aanraden het toch maar via de methode van de ‘kijkoperatie’ te doen. Ergens vind ik het wel jammer, maar wellicht bespaar ik mezelf een hoop ellende door het toch maar niet op de ‘voorgeschreven manier’ te doen.
@graddus: aangezien je al ervaring hebt met slechte kwaliteit kachelradiateurs: welke kachelradiateur raad jij aan? Nissens? Valeo? Of nog een andere?
Vriendelijke groeten,
Jan





















Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik lees aandachtig mee, dit klusje staat mij ook te wachten.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik vrees dat ik niet meer weet welk merk er in gegaan is. De tweede was van hetzelfde merk, want onder garantie. Ik denk dat het gewoon Valeo was van bij AD.
Om dat op de officiele manier te doen is echt een klote klus.
Die 12 uur is denk ik nog positief ingeschat hoor.
Plus dat er waarschijnlijk nog dingen gaan beschadige door demontage.
En dat luikje zagen ga je niet terug zien als het klaar is.
Maar ik zou eerst controleren of de bediening wel in orde is. Dat kan ook nog het probleem zijn.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Dank je voor jullie reacties.
Erik,wat kan en moet ik allemaal controleren om te zien of de bediening nog in orde is? En hoe pak ik dat het best aan? Ik ben nog een leek in CX-land…
Groeten,
Jan
Wat ik me herinner (van een jaar geleden toen ik het heb gedaan): de moertjes van het dashboardkastje zitten verstopt aan de motorkant, onder het expansievat. Scheelt weer een paar minuten zoekwerk
Ik weet niet of jij nog het oude dashbord hebt, al de nieuwere serie 1.
Het eerste zou ik niet weten.
En de tweede kom je denk ik bij als je de rechterzijkant van de middenconsole weghaalt.
Volgens mij is er ook een foto ergens hier te vinden hoe de bediening eruit ziet, ik denk van frank.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v