Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Sinds eind april ben ik de eigenaar geworden van de BX Sport. De sport heeft keurig gereden tijdens de LCP van dit jaar en tijdens een andere rally voor 1 dag.
Tijdens de LCP zat de rode reflectorplaat er nog op en deze heb ik inmiddels verwijderd. Het zwarte vind ik toch een stuk mooier.
Nu is het tijd om een paar technische zaken aan te gaan pakken.
Er moet een nieuwe distributieriem op, omdat niet duidelijk is wanneer deze voor het laatst is vervangen. Dus vervanging uit voorzorg. Alleen vindt ik verschillende types, maar ik weet niet welke ik moet hebben. Er zijn er met 113 tandjes en met 114 tandjes. En met welk type spanrol is de Sport uitgerust? De losse rol of de rol op een beugel?
Tijdens deze klus wordt ook de v-snaar voor de hydropomp vervangen, want die zingt af en toe als de motor nog koud is.
De radiateur koelventilator daarvan is het fanblad los beweegbaar. Wie weet waar ik een dergelijke ventilator kan vinden of wie heeft er nog eentje liggen.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
113 tanden met spanrol op beugel. Voor je gemoedsrust kan je de riemen nog even naast elkaar leggen voor dat je de nieuwe erop legt.
He heb je ook foto,s van de sport
heb er zelf twee een belg en een nederlandse
altijd leuk om te zien dat er nog meer sportjes zijn.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Voor een fototje kijk even op de facebook pagina van de LCP en de sport die je bij dit jaar tegenkomt is de mijne. Er staan ook nog wat foto’s op de site van autopics.com onder de miglia daventria 2013. Qua rally heel anders als de LCP veel meer lui die een auto hebben en geen idee hebben wat ze moeten doen onder de kap mocht het torretje even niet meewerken.
Deze sport is helaas niet een origineel NL sport, maar is een Belgische waar hij geregistreerd was als een oldtimer.
Is er trouwens nog iemand die een instructie boekje heeft van de BX 19 en de aanvulling voor de sport?
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Om de radiateur ventilator te kunnen vervangen moet de plaat tussen de koplampen eraf, maar de schroeven waarmee deze vastzit aan de bumper willen niet echt los komen. Het lijkt alsof de moer meedraait. Hoe kun je deze schroeven het beste los krijgen?
Uitboren en vervangen door nieuwe bouten en moeten met carrosserie ringen?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Als je er bij kan van onderen met een griptang de moer tegen houden. Veel kruipolie gebruiken. Uitboren kan ook, maar pas op dat de bouten niet te warm worden, want dan smelt je bumper er zo doorheen.
De bumper van een sport zal niet smelten, die is van polyester.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat is een meevaller. Ik word altijd knap chagrijnig van die vastgeroeste boutjes.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
oke ik ga het proberen.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Het is gelukt met die boutjes voor de bumper. Uiteindelijk toch maar gewoon uitgeboord nu alleen nog even nieuwe zien te vinden bij de lokale ijzerboer. Ook de bout waarmee de koelventilator vast zat was een gemartel. Draaide dol en dus ook maar de kop eraf gehaald.
Die is inmiddels ook weer goed vast gezet.
Ook inmiddels lekker bezig geweest met het verwijderen van oude bedrading die ergens ervoor was in geknutseld. Nu ben ik ook de 0.25A lekstroom kwijt bij uitgeschakeld contact. En blijft de accu ook weer lekker vol.
Het grootlicht werkt ook weer zoals het hoort. Met het bedienen van de schakelaar ging alleen het dimlicht uit, maar het groot licht niet aan. Even de contacten schoon gemaakt en het werkt weer zoals het hoort. Het zelfde voor de ruitensproeier voor. Die doet het nu ook weer normaal. De koppeling op de achtersproeier is er weer af. En ook die sproeit weer een goede straal in plaats van gedruppel. Voor ook direct een nieuw sproei slangetje geplaatst. Dit sproeit weer mooi. (eigenlijk jammer dat ze dit slangetje niet meer op de nieuwe auto’s gebruiken er blijft tegenwoordig altijd een plek op de ruit waar de sproeier niet komt.)
Alleen de achterruitenwisser kreunt nu nog als een .... w..f de motor heb ik al eens voorzien van vet, maar dit lost niet veel op. Ook doet de ruiten wisser er een eeuwigheid over om van a naar b en weer naar a te komen. Wie heeft er nog een ruitenwisser motor liggen?
Het volgende probleem wordt het oplossen van het probleem waarom de motor nu ineens op 3 pootjes loopt. Er zit veel tot zeer veel isolatie tape om de bougie kabels en pluggen. Ik ga voor nieuwe bougie’s en kabels en een fris verdeelkapje gaat ook wel meewerken dacht is zo. Wie weet waar je dit goed kunt halen?
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Het blijven rare dingen die ontsteking. bij de lokale onderdelen handel waren de juiste bougie kabels niet te krijgen en hetzelfde ook voor de bougie’s. Ik had een bougie meegenomen en hij moest toegeven dat hij deze niet had. GRRR krijg ik het dan toch niet voor elkaar om de sport weer op 4 pootjes te laten lopen?
Ik wou de auto eigenlijk naar zijn nieuwe berging brengen om lekker droog gestald te staan, maar op 3 pootjes rijdt dat niet zo lekker. Dus toch nog maar eens kijken of het lukt om het 4de pootje ook weer erbij te krijgen. Helaas ging dit niet lukken dus dan maar op 3 pootjes naar de garagebox rijden (was gelukkig maar een paar straten verder en niet meer in een andere stad). En wat schets de verbazing tot 3 straten voordat ik er was was het op 3 pootjes lopen en bij de laatste 3 straten besloot het 4de pootje ook maar weer mee te doen.
Toen toch nog maar een klein tochtje gemaakt via het pompstation voor een verse volle tank en een beetje lucht voor de bandjes en dat reed toch wel weer lekker.
Nu staat de Sport weer netjes gestald in de andere box die toch wat groter is als de vorige. Kan er nu gewoon omheen lopen zonder moeilijk te doen. Nu blijft alleen de vraag waarom nu wel weer op 4 pootjes?
De Sport is alweer ingeschreven voor de LCP van 2014 in de speciale BX Sport klasse. Deze klasse moet natuurlijk wel een succes worden dus bij deze de oproep voor iedereen met een BX Sport schrijf je in voor de LCP 2014 BX Sport klasse.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Zo de Sport is een tijdje terug op bezoek geweest bij de garage om een aantal klussen te laten uitvoeren. En ik moet zeggen het heeft de Sport zeker goed gedaan. Alle riemen zijn vervangen, de radiateur is vervangen (bij het kijken erna vielen de lamellen er al vanaf) en het ontstekings probleem is ook opgelost door nieuwe bougie’s, kabel en verdelerkap.
Inmiddels heb ik een dan de twee mistlampen opgeknapt er erweer onder gezet. De reflector weer netjes geel gemaakt en de rest van de behuizing zwart. Alleen nog even een nieuw relais zoeken en dan kijken of ze het weer mooi gaan doen.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006
- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
De Sport is weer gewassen en de liggende delen gepoetst. Dat was wel nodig.
Daarvoor en erna nog een ritje gemaakt en vervolgens in de garagebox geplaatst voor de winter. Direct de auto op assteunen gezet en het linker voorwiel eraf. (rechts wou ik ook doen, maar iemand heeft die zo grmmmmm vastgezet dat ik een langere arm nodig heb om die los te krijgen.)
Achter het linker voorwiel gekeken hoever de remblokken heen waren. En daar zit niet veel vlees meer op. Dus die gaan vervangen worden. En ook eindelijk gezien wat ik al vermoede. Tijdens de laatste lange rit die ik ermee had gemaakt hoorde ik onder het remmen al iedere keer tok tok tok tok. En de frequentie ging met het tempo van het wiel mee.
De remschijf heeft een mooie scheur van de binnenkant van het remvlak tot aan de buitenkant. Dat wordt ook eensetje nieuwe remschijven. De scheur staat nog netje tegenover elkaar dus nog niet zo erg als ik met de race AX heb gehad waar de scheur helemaal tot het hart door liep.
Is het trouwens mogelijk om de niet geventileerde remschijven te vervangen door geventileerde? En zo ja wat moet je dan aanpassen?
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Dat is zeker te doen, of je zet er schijven/blokken en klauwen van een BX 16v op of je zet er klauwen van een Xantia op.
In beide gevallen gebruik je de geventileerde schijven van de BX 16v(266mm), blokken voor de 16v klauwen zijn dezelfde als de gewone BX klauwen.
Als je Xantia remmen monteert neem je klauwen van een basis Xantia 1.6/1.8/1.9D/1.9TurboD(berline). Deze hebben exact dezelfde schijven als de BX 16v(266mm).
Buiten de klauw zelf heb je de bouten van de Xantia klauwen nodig(zijn korter als BX) en een nieuw setje remflexibels(gewoon die van de BX)
Handremkabels zet je zo over.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ik zoek voor mijn VISA GTI, een BX Sport
inlaat kanaal met carburateurs..
Wie o Wie of tip.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Moet effe zien, denk nog wel iets te hebben liggen.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.