Ik haalde mijn Berlingo 2.0 HDi enkele weken geleden op uit de garage en kwam later tot de ontdekking dat mijn pijlstok afgebroken was. Het plastic rondje waarmee je de pijlstok uit de motor trekt was afgebroken. Dus niet het metalen gedeelte. Bij mijn vraag of dit de schuld was van de dealer was het antwoord dat zoiets wel vaker gebeurde. Kwam door de hitte van de motor en niet omdat zij er met iets tegenaan gestoten hadden. Ik vind het maar een vaag antwoord en heb a 13,04 euro een nieuwe aangeschaft.
Heeft iemand zoiets al eens meegemaakt?
Haal maar in, de brandweer knipt je er wel uit
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Nee, maar het is wel veel warmer daar in het verre zuiden..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Heb ik gehad met een C4 1.6 HDI deze was afgebroken, carter moest eraf enz. komt dus vaker voor kennelijk.
Is een rare gewaar wording in ieder geval.
Met de C5 en de Picasso gehad. Vervangen is de enige remedie.
Niet de schuld van je dealer.
Ja ik heb het zelfde gehad met mijn C3 1.4 (2003) we hebben een nieuwe pijlstok gekocht, maar hij zit er nog steeds niet in ( na 2 jaar ) omdat hij klem zit in het pijpje waar de pijlstok in hoort.
Hoi Hakooek en andere ‘Berlingoten’
Ik heb eveneens een gebroken peilstok (kunststoffen peil-uiteinde dan gebroken/weg was) gehad bij mijn 1.6 HDi-Berlingo.
Dat was echter tijdens de garantieperiode en de Citroëngarage vertelde dat dat geen kwaad kon, maar heeft het afgebroken stuk en wel via openen van de carter uitgehaald en - onder waarborg/kosteloos - een andere peilstok geleverd.
De oorspronkelijke peilstok was van metaal met een kunststoffen peilstukje als uiteinde. Die was telkens enkel maar met enige weerstand en enige mate van meedraaien in de plooi-/draairichting ‘terug te steken’. Ik vond toen zelf dat dit bij koude (of bij koude motor) toch ricsico’s inhield.
De ‘nieuwe’ peilstok is in zijn geheel van kunststof (dus ook ‘de lange steel’ die bij de originele van metaal was). Hij is makkelijker buigzaam bij het terug insteken.
Oh ja, ... ook nog dit: de carter ging er onder uit bij een volgend klein of groot nazicht in de garage. Zij hadden (bij eigen nazicht later/volgende beurt die ik zelf deed/doe na de garantieperiode) de carterdichting blijkbaar met een soort kit ingesmeerd. De carterdichting vertoonde toen enige olielek (niet druppend, maar carter zelf die tot onderaan vochtig/vettig was en een ‘olieafdruk’ op de bodemplaat liet). Ik heb toen (bij eigen volgend onderhoud) alle boutjes van de carterpandichting voorzichtig op gelijke wijze ietwat bij aangedraaid en het probleem was in feite verholpen.
Nu (ongeveer 25.000 Km verder) is er rond de afdichting aan de achterzijde van de carterpan enige (beperkte) vorm van zweten van 1 cm. breed rond de dichtig merkbaar. De cartepan blijft droog en van een echte lek is geen sprake meer.
Succes dus in hetgeen je er zelf aan doen wil!
HAUG
16-11-2013
Berlingo Fresh 1.6 HDi 55KW/75PK (van 02/2006)
Standaard kwaal en niet enkel bij de diesels, de naftjes kennen het ook.
Altijd nieuw steken want occasie is binnen de korste keren er ook weer aan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017