Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Bij de achterste sub frames is de (ernstige) roestschade veelal aan de bovenkant, daar waar het niet zo goed zichtbaar is. Achterste subframes zijn te vervangen. Voorste subframes roesten ook vaak inderdaad maar dat is wel goed zichtbaar.
Hartelijk dank, weer een aandachtspunt.
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
De veerschotels van de Xm willen ook wel eens doorschieten.. Bekijk hoe de staat rondom de schotels zijn:
-Roest
-Droogscheuren in rubber(?)
-Is de afstand tussen de bol en rand parafaanbak (ijzerstrip boven veerbol) bij beide gelijk?
Gelukkig kun je deze dingen tegenwoordig reviseren:
http://www.elastomer.eu/en/contact-us.html
En Xm willen weleens waterlekkage hebben in de kofferruimte.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En ik blijf het roepen, zo’n beetje de meest storingsvrije motor is de 12 kleps V6 met 170 PK.
Kettinggedreven nokkenassen.
Inderdaad “slechts” 170 pk, maar heerlijk stil en soepel.
1 maal per jaar nieuwe bougies, olie verversen en een nieuw oliefilter. Bij jouw kilometrages kan je dat ook om het jaar doen.
Meestal krijg je er “gratis” een Diravi besturing bij, dat geeft toch eigenlijk wel het beste XM gevoel.
Ik kocht een Break die uit Dld was ingevoerd, dus met alle toeters en bellen, voor €1.500,- .
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
De ZPJ blok (het eerste V6 blok in de Xm,)?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Inderdaad, zeg maar het V6 oerblok, bekend onder de roepnaam ZPJ. Later kwam als optie de 24 klepsversie, ook met kettinggedreven nokkenassen, maar daar was aanvankelijk een hoop gedoe mee.
Bovendien erg dorstig, zeker ook vergeleken met de laatste versie, met nokkenriemen.
Qua verbruik zit een ZPJ op het niveau van een TurboCT.
De rechtervoet bepaalt in hoge mate de brandstofrekening.
Vorig jaar naar Italië heen- en weer toch netjes gemiddeld 1:10 en dan rijd je 130 echte km’s op de snelweg.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik wist het niet en het verbaasde mij zeer maar hoorde laatst van een xm kenner dat juist de laatste twee productie jaren van de xm dat de roestpreventie is verslechtert en eigenlijk allemaal rot zijn of anders op korte termijn rot worden.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat is in vergelijking met de CX, de BX en de DS in elk geval schromelijk overdreven.
Er is wel enig verschil merkbaar. Met enig preventief onderhoud kan je het niet echt een probleem noemen.
Zo zou ik de ruimtes in de drempels en de subframes een antiroestbeurt geven, alsmede de bovenkant van het achterste subframe.
Het blik van de reservewiel-beugel kan je bijvoorbeeld gewoon wegslijpen.
Vergeleken met de noodzakelijke roestbestrijding van de oude modellen is dat peanuts.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan wel zijn, maar een XM is een moderne auto uit de hogere klasse die gewoon behoorlijk kan rotten. Met name de 99’ers en later. Dat een Bx, Ds en Cx rotten is al vervelend genoeg, maar van een auto uit de periode van de xm verwacht je het niet. Toch is het zo en tja, meevallen? Ik vind van niet. Ik heb al rotte kokers, dorpels, achterbalken, subframes en krikpunten gezien waar de tranen je van in de ogen springen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Okee nou nog eens goed kijken naar mijn XM uit 1999 dan! MOet nog een paar jaar mee!
Heel gek vind ik het niet, zoek maar eens naar andere autos uit 1999.
Ook benz, BMW of zelfs een starlet roest!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik heb inmiddels al een hoop punten van aandacht gezien/gehoord. Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op.
De XM’s uit globaal de periode ‘94-‘97 zijn de meest roestbestendige. Maar vergeet niet dat het gewoon oude auto’s zijn die hun tijd gehad hebben. Dus als de auto de afgelopen jaren geen serieuze eigenaar heeft gehad dan heb je grote kans op achterstallig onderhoud en allerlei andere ellende.
Vanuit die optiek vind ik een TCT ook een betere keuze: voor het motorblok zijn nog nieuwe onderdelen te krijgen. Het is een simpel blok waar je niet volledig op leeg loopt als je er aan laat klussen. Dat is met een ZPJ wel anders, als de onderdelen daarvoor al te krijgen zijn.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik begin nu eigenlijk ook een beetje te twijfelen, de laatste opmerking/suggestie gaf mij stof tot denken. Het hoeft niet per se een 3.0 blok te zijn, onderhoudskosten zijn ook niet onbelangrijk.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch vind ik de onderhoudskosten van een XM met een Es9 motor, het latere type 24v met distributieriem, erg meevallen. Riem, spanners en waterpomp gaan 160.000 km mee, bougies kunnen ook zeker een ton blijven zitten en het ding verbruikt eerder minder dan meer vergeleken bij een ZPJ V6 of Turbo C.T.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is gewoon een veel moderner blok dat ook nog ‘ns bijzonder mooi loopt.
Wim,
Disciplus Simplex