Het moet er maar eens van komen, de remmen voor blijven hangen, en ik wil dat nu eens zelf gaan proberen op te lossen.
Ik heb dat alleen nog nooit gedaan.
Op het forum wel wat gevonden, maar vraag me nu af of de remzuiger er ook uit kan om de zaak schoon te maken?
En moet ik dan de remklauw er eerst helemaal afhalen :
1.4E 1985
Daar had ik al gekeken Emiel, maar daar worden alleen de remblokken vervangen, bij de voorwielen dan.
Ik zal ook de remmen inwendig moeten reinigen
de wagen is gekocht met sterk verouderde lhm, der is reinigingsolie ingegaan.
Het vuil iswel los gekomen, maar zit nu bij de remmen
1.4E 1985
Bedoel je dan niet gewoon het doorspoelen der remmen?
Nee dat zag ik inderdaad, “gewoon spoelen” kan een oplossing zijn, dat doe je dus met lopende motor en voldoende verse LHM, dan draai je de ontluchtingsnippels een beeje los met een goed passend slangetje erop, incluis resevoirtje aan het uiteinde van het slangetje, je remt dan iets en het systeem spoeld vanzelf de remmen schoon, let wel op dat er soms een hoge druk op het systeem kan staan, zorg voor veel doekjes en zorgvuldig werken.
Volgorde is volgens mij: LV-RV-LA-RA.
Maar verbeter mij maar als het anders moet
remklauwen reviseren dat kan ook maar dan moet je het maar even vragen, kan ik daar eventueel ook over adviseren (doe ik ook regelmatig…)
Emiel
Nee, de reinigingsolie heb ik vervangen voor verse LHM. Ik heb de remmen doorgespoeld.
Dus iemand laten remmen en de ontluchtingsnippel openen tot er verse lhm uitkomt, dan deze sluiten en de rem loslaten.
Remmen blijven helaas nog steeds kleven
Ik wil het graag zelf oplossen. want de schrik van de laatste garagerekening zit er nog goed in
1.4E 1985
Hoe omschrijf jij het “kleven”???
Weet ik evt wat meer…
Emiel
jilles schreef:Nee, de reinigingsolie heb ik vervangen voor verse LHM. Ik heb de remmen doorgespoeld.
Dus iemand laten remmen en de ontluchtingsnippel openen tot er verse lhm uitkomt, dan deze sluiten en de rem loslaten.
Remmen blijven helaas nog steeds kleven
Ik wil het graag zelf oplossen. want de schrik van de laatste garagerekening zit er nog goed in
Zijn de handremkabels nog wel goed gangbaar, en goed aangelegd (drukken de klauw niet tegen het wiel)? En zijn de blokken en klauwen goed gereinigd?
Welke klauwen kleven? Vóór kan ook aan het schuiftstuk (geleidepennen) liggen. Als daar speling op zit “hapt” ie zich vast.
Blijven de remmen ook kleven als je de motor uit zet c.q. druk van het systeem haalt? Zo ja, dan moet je misschien nog eens érnstig de achterrempartij proberen te spoelen (voor zover je dat nog niet érnstig gedaan had, halve liter per klauw spoelen = minimaal) en het dan nog eens proberen. Ik had ook zo’n auto, weet je…
Ich bin ein Breaker
ja kleven…. uhh.. als ik rem en ik laat de rem los, dan blijft de wagen vertragen.
Bij een verkeerslicht voel ik dat de wagen op de rem staat terwijl ik de rem niet aanraak. Als ik dan wegrij komen de rem wel weer los
Als ik nu met de handrem afrem werkt alles normaal.
Ik heb de wagen op de krik gezet, en ontdekt dat het om de beide voorwielen gaat.
De handremkabel heeft gewoon spelling en werkt normaal.
1.4E 1985
jilles schreef:ja kleven…. uhh.. als ik rem en ik laat de rem los, dan blijft de wagen vertragen.
Bij een verkeerslicht voel ik dat de wagen op de rem staat terwijl ik de rem niet aanraak. Als ik dan wegrij komen de rem wel weer los
Als ik nu met de handrem afrem werkt alles normaal.
Ik heb de wagen op de krik gezet, en ontdekt dat het om de beide voorwielen gaat.
De handremkabel heeft gewoon spelling en werkt normaal.
Mmm, dan lijkt het me toch iets hydraulisch. Als ie op de handrem (flink aanlieren) wél normaal lost dan zit het niet in de zuiger zelf of het schuifstuk, beide componenten zijn dan net zo actief als wanneer je met de voet remt.
Ik zou dan zelf eerder geneigd zijn de remservo te verdenken van vuiligheid. Nog een keertje goed spoelen maar? Met 1 x spoelen ben je er niet altijd, en een halve liter per klauw is echt voor een “niet al te vuile” auto.
Bedenk ook wel dat de spoelolie niet in je remleidingen komt, er is daar amper doorstroming. Tenzij je het er zelf ingespoeld hebt uiteraard.
Ich bin ein Breaker
je hebt last van kantelende remklauwen.
dit komt omdat de 2 geleidepennen van gehard staal zijn en je klauw van aluminium.
door de tijd heen gaan die zich schuin drukken op die pennen, en vreten dus in.
je kan nu die pennen eruit schroeven (zit dacht ik imbus op) boven en onder aan de klauw.
en dan licht opschuren met fijn schuurpapier minimaal 240 aan korrel(tip gebruik wat olie op het schuurpapier).
monteer ze weer met grafietvet (molycote) zwartgrijs vet.
je moet wel onthouden dat dit een tijdelijk verhaal is(werkt ongeveer 1 setje remblokken).
en dat je daarna dus gereviseerde klauwen moet monteren, of een 2e hands beter exemplaar.
of je monteerd daarna Xantia klauwen en schijven.
je kan voelen dat je klauwen radiale speling hebben door ze heen en weer te wiebelen in de richting van en vanaf de motor.
mvgr wupke:die helaas geen goed setje klauwen meer heeft liggen.
Het kan ook nog achter zitten hoor…weet je zeker dat het voor is?
Achter is een kwaal…Bij de Xantia ook…
je hebt gelijk Karel Als ik bij een stoplicht aan kom rijden en ik rem krachtig af met de voetrem, en ik laat hem los vlak voordat de wagen stilstaat, dan remt de wagen toch door tot stilstand.
De remmen komen daarna wel weer langzaam vrij.
Doe ik hetzelfde maar dan met de handrem, dan is op het moment dat ik de handrem weer laat zakken, geen enkele vertraging meer
de wagen rolt dan ook gewoon door.
Ik ga dan ook maar beginnen met de zaak nogmaals te spoelen, misschien ben ik vorige keer te zuinig geweest ops:
Als dat niet helpt, is die remservo dan te reinigen, of is dat gelijk vervangen?
1.4E 1985
Achterremmen! zeker weten!
hangende remmen kan niet aan de remservo liggen.
mvgr wupke:die nog steeds denkt aan kantelende klauwen.
René van Maren schreef:Het kan ook nog achter zitten hoor…weet je zeker dat het voor is?
Achter is een kwaal…Bij de Xantia ook…
Ja achter komen de remmen wel vrij, ik heb de wagen achter op bokken gezet, in de wagen het rempedaal ingetrapt en weer losgelaten.
Vervolgens gekeken of de wielen vrij rond te draaien waren.
Dat gaat dan achter wel, maar voor niet.
1.4E 1985