Kijk, dat is nou professioneel improviseren!
Goed bezig!
Maar dat bouten afslijpen is ook nog een aardig klusje…
Daar heb je van die handige minischijfjes voor, voor op een stifttol op lucht.
Heb ze voor op de Dremel (diameter ca 35 mm) en op lucht vanaf ca. 70 mm. Komt goed.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Zoals genoemd vond ik de achterdwarsbalk te goed om te vernieuwen. Dat blijkt ook bij het bekijken van de binnenzijde. Hoe kun je dat zien? Gewoon, door er een stuk uit te zagen. Ik heb dat gedaan met het deel waarop de aansluiting zit van langsprofielen waaraan o.a. de veercilinder is bevestigd. die aansluiting vond ik niet geweldig en heb ik eruit gezaagd. Wat je ziet is dat de binnenzijde roest vrij is, met een laag dinitrol, daaronder de fabriekslak (die balk is klaarblijkelijk wel van binnen gespoten?)
Het gaat om dit stuk:
Hier wat beter zicht op de binnenzijde:
Het uitgezaagde deel, buitenzijde fors verroest, van binnen nog niet zichtbaar, maar toch te veel aangevreten dus een nieuw deel gezet (deels zichtbaar op de foto):
M.n. het eerste deel van de bovenzijde van de langsligger was slecht, dus hier een nieuw stuk voor gemaakt (hier nog voordat de ponsgaten voor de proplassen erin zitten)
Hier zijn beide delen ingelast:
Vanuit verschillende invalshoeken:
Van binnenuit (links komt de nieuwe kofferbakbodemplaat):
Het achterstuk van de bak van de kofferbak, die aan de dwarsbalk wordt gelast was gedeukt en op de hoeken t.h.v. de sleepogen krokant. Sleepogen eruit geslepen, die moeten gestraald worden. Het achterpaneel heb ik op een vrijdagmiddag bij Rustbuster (www.rustbuster.nl gezet. Inclusief de gaten geponst voor de bekabeling van een evt. trekhaak. Mooie service van Rustbuster voor klanten die er materiaal kopen (ik heb er zo’n beetje al m’n gereedschap aangeschaft) waarbij je op vrjdagmiddag gebruik kunt maken van alle werkplaatsvoorzieningen (zoals o.a. zetbanken, Engels wiel, lasapparatuur) en de kennis en expertise van het aanwezig personeel. Ik heb er alleen dit plaatdeel gezet (foto nog niet gemaakt, volgt) , omdat het wat groter was, te groot om thuis even in de bankschroef of op het aambeeld te zetten…
Nu eerst de rechterhoek van de kofferbak in orde maken, dan de linkerzijde en dan kan er een nieuwe bodemplaat in. Vervolgens werk ik naar voren toe (achterhoeken dorpels en onderzijde C-stijl, tussenplaat, tankbodemplaat). Verder naar voren is er niet veel te doen. Als de auto weer horizontaal staat komen de binnenschermen achter en de omlijsting van de achterste zijruiten aan de beurt. De dakrand heeft geen laswerk.
Al met al voorlopig genoeg te doen…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
En nu we toch met plaatjes bezig zijn (zie boven), de volgende reeks.
Vanavond het hoekstuk gefabriceerd. Leuk werk, nog geen uur voor nodig (had ik maar hee dagen…dan ging dit project zo veel sneller!).
Eerst een malletje van karton gemaakt:
Perfecte passing, aangepast aan de zaagsnede. Daarna op staalplaat aftekenen:
En dan met de decoupeerzaag uitzagen en de vouwlijnen omzetten:
En de proplasgaatjes geponst:
Hij past er nu perfect in.
Dit weekend erin lassen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Zie ik dat goed? Heb je 2 mm plaat gebruikt? Goed bezig man!
Inmiddels zijn we na 6 maanden weer verder gegaan. Geenszins een gestrand project, maar een geplande onderbreking ivm de zomertijd en de benodigde hoeveelheid daglicht die nodig was om huis en tuin verder te optimaliseren, het tweede seizoen dat we hier wonen. Nu is dat gereed, kunnen we comfortabel de wintermaanden in en heb ik weer tijd om met dit project verder te gaan. Als ik dezelfde hoeveelheid uren die ik in huis en tuin heb gestoken in dit project had gespendeerd waren we misschien al bijna spuitklaar geweest…
Ben verdergegaan met de uiteinden van de langsprofielen van de kofferbakbodem en het inlassen van het Z-profiel. Daarna de nieuwe kofferbodem erin gelast. Inmiddels bezig met het uitslijpen van het onderste deel van de C-stijl en eindstuk van de longeron.
Wat foto’s vd vorderingen:
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Update vandaag:
Rand gemaakt, waar de midden bodemplaat 9onder compartimententraverse) overheen komt. Driehoekje komt in de felsrand.
Ingelast ziet dat er dan zo uit, een identieke kopie van het origineel. Flink passen en meten, het moet incl krommingen op de mm precies:
En even later ingelast:
Morgenavond weer verder.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Leuk om te zien dat je dat reparatiestuk met de knik erin zo hebt gemaakt. Ik koos er destijds voor om het ingeroeste deel bij de flens met proplassen te repareren. Maar dit is beter. Mijn complimenten voor de aanpak!
dickesse schreef:Leuk om te zien dat je dat reparatiestuk met de knik erin zo hebt gemaakt. Ik koos er destijds voor om het ingeroeste deel bij de flens met proplassen te repareren. Maar dit is beter. Mijn complimenten voor de aanpak!
Dank! Ik volg trouwens met interesse en respect jouw project op je weblog, dat geeft mij ook weer inspiratie.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Afgelopen weken in de avonduren weer rustig verder gegaan en het project vordert gestaag. Compartimenten-traverse hersteld op de plaatsen waar hij slecht was (enkele stukjes aan de eerste 4 cm vanaf de onderzijde, viel verder erg mee). Bovenkant binnenzijde vd compartimenten in de RX5/7 gezet, de rest doe ik later van onderaf door de voorgeponste gaten in de bodemplaat.
Bodemplaat goed gesteld en erop gezet met de nodige proplassen…
Nu bezig met stellen tankbodemplaat. Ik heb een nieuwe plaat waarin de onderste rand van het opstaande deel aan de voorzijde is geintegreerd (Citroclassique), dus op die plaats zaag ik het verticale dwarsstuk af en die las ik kops weer op elkaar. Vervolgens verleng ik de afgezaagde bodemplaat van de voetenruimte met een strip van ca 3 cm, die over de tankbodemplaat valt en met proplassen daarop wordt vastgezet. Dan is de constructie a) zeer stevig en b) vanaf de onderzijde bezien weer 100% origineel. Aan gezien ik de bodem in de RX op kleur ga zetten en er geen metersdikke zwarte smurrie op komt, vind ik dit belangrijk.
Ik kies voor opbouw met resp RX5, RX10 op kleur (lichtgrijs/creme), dan een overspuitbare bodyschutz en vervolgens nog een laag RX10 op kleur. Die bodyschutz zou niet perse hoeven maar geeft m.i. extra bescherming tegen steenslag en geluidstrillingen. Heb dit bij Repelsteeltje gezien en dat sprak mij wel aan.
Het vervolgplan is om als de tankbodemplaat erin zit, de bodem verder helemaal schoon te maken en alle schone horizontale delen in de RX te zetten.
Daarna gaat de body weer horizontaal, op bokken zodat ik de longerons en instapdorpels kan aanpakken. Dan daarna de raamomlijstingen, bovenzijde wielkasten achter en tot slot de dakrand inspecteren en waar nodig herstellen. Daarna kunnen we wellicht gaan wederopbouwen…
By the way, voor de kritische kijkers: de kofferbakbodemplaat wordt aan de voorzijde nog geproplast op de bodemplaat onder de compartimentenbalk. Gaten zijn al geponst (aan de binnenzijde).
Plaatjes tot zover:
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Mooi werk! Het ziet er strak en recht uit.
Ik vraag me wel af of je in deze situatie, met allemaal nieuw plaatwerk, niet beter 2k epoxy kunt gebruiken als grondlaag. Je kunt dat eventueel ook rollen. Ik heb de indruk dat epoxy sterker en meer roestwerend is. De keer dat ik RX gebruikte, was ik niet onder de indruk van de hechting.
Wat er bij mijn auto nog aan onbehandelde naden is werk ik niet verder af: ik vertrouw erop dat de holle ruimte behandeling van binnenuit die naden laat vollopen. Daarvoor zullen de naden aan de buitenzijde met nadenkit worden afgewerkt.
succes!
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Daar kan ik het wel mee eens zijn,dat epoxy een hele goede hechting geeft.
En over dat naden kitten,vraag eens bij Richard ( citroclassiek) hoe hij dat doet.
Volgens mij kit hij alleen de binnen kant en de buiten kant alleen ML en dinitrol,
De inwaterende delen moet je natuurlijk wel kitten,maar op deze manier zoals Richard het doet ,heb je natuurlijk wel meer zicht op toekomstige roest.
En als er kit zit zie je dat niet direct ,en zo gauw je het ziet is er al een gat.
Voor de rest mooi om te volgen,succes.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9354
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ps. en doe het nooit met een roller,want als er stof tussen zit ,is er nog geen hechting.
Met een kwast( weet het is rot werk)weet je zeker dat het goed hecht.
Want je mengt eventueel stof erdoor.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
F.SvM schreef:
En als er kit zit zie je dat niet direct ,en zo gauw je het ziet is er al een gat.
been there!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!