Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009
- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
hallo iedereen
Ik heb in m’n 97 2.1td een probleem met kachel ventilator,
Als ik start dan draait de fan op volle toeren maar al snel stopt hij met draaien.
Ik heb hier 3 ventilators liggen en het probleem doet zich met allemaal voor.
Dat lijkt me de aansturing?
En het maakt niks uit wat je op het bedien paneel doet?
Die zou je ook even om kunnen ruilen.
Verder zit er een zekering voorin die nog wel eens de geest wel geven.
Het lijkt me niet dat dat het is, maar je kan het makkelijk controleren.
Hier in het forum staat het zekerings nummer wel.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009
- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
die zekering heb ik ook al getest.
ik zou een ander paneel willen plaatsen maar ik heb hier 2digitale panelen en deze heeft natuurlijk
een paneel met draaiknoppen.
zou het kunnen dat ik hetzelfde probleem heb als veel xantia’s nl. het kontactslot.
Bij de XM wordt het kachelcircuit niet over het contactslot geschakeld, daar hoef je dus niet naar te kijken.
Het is bijna 100% zeker dat het probleem in de temperatuursensor zit. Die zit ingebouwd in de interieurverlichting tussen de 2 zonnekleppen. Er zit een piepklein ventilatortje in en als je geluk hebt dan zit die vol met stof. Voorzichtig schoonblazen en misschien doet ‘ie het dan. En anders een andere scoren.
Wim,
Disciplus Simplex
Zonder dat ventilatortje moet `ie het ook doen, mits niet in de “auto” stand.
Ik heb de mijne er al lang geleden uitgehaald ( irritant gezoem ) en zet `em nu gewoon met de hand warmer of kouder .
Hij blowt dan wel gewoon , let wel: ik heb een `94 er.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat werkt niet met een elektronische temperatuurregeling .
Als je een airco hebt zit er zeker een relais
dat de voeding vanaf de zekering vooraan op en af schakelt ,
deze zit onder het handschoenkastje ,
samen met de “bitron “module die de koelventilatoren aanstuurt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
TS heeft nog een paneel met draaiknoppen .
Dus waarschijnlijk nog niet electronisch.
Ik had hetzelfde euvel bij een vriend van mij , die rijdt een `95 er, ook met draaiknoppen.
Daar had een garagist destijds ook een extra aardedraad van de dikke zwarte draad op de blower naar het contactslot gelegd wegens storingen.
Die bleek gecorrodeerd , waardoor zijn ventilator het ook niet meer deed.
Draad gedeeltelijk vernieuwd en nieuwe stekkertjes erop en hij blowde weer.
Ergens zit er iets niet goed natuurlijk dan , want zonder extra draad zou `ie het moeten doen.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als de wagen een airco heeft , is de aansturing altijd electronisch bij een type 2 ,
ook bij een uitvoering met draaiknoppen .
En de voedingskabel vanaf de batterij - zekering naar het relais onder het handschoenkastje is berucht
heb die al bij twee van mijn Xm ‘s moeten vervangen .
Volgens de schema’s moet die nog ergens in de auto met een stekkerverbinding aan elkaar zitten ,
maar die heb ik nog niet kunnen vinden .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Klopt Walter .
Mijn XM en die van mijn vriend ( type 2 ) hebben een aftermarket airco laten inbouwen van Viaggio.
De vraag is dus of Bart(TS) een originele airco heeft en dus een electronisch bedieningspaneel.
Wat ik meestal doe is onder het dashboardkastje beetje rommelen met de draden ; meestal heb je beet.
`t Is net vissen .
En je stekkerverbindingen schoonmaken , beetje contactspray er op , je kent dat wel ( of niet )
XM TCT Ambiance`94