koelvloeistof en koelsysteem CX Pallas 2400
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 17 november 2013 06:00 PM

Beste mede CXofielen! Mijn CX Pallas 2400 Ei Cmatic heeft een koelvloeistofprobleem. De vloeistof verdwijnt. De koppakking is inmiddels vervangen maar vermoedelijk lekt het nog ergens. Kan nog niet achterhalen waar precies maar dat is de volgende opgave.

Ik heb vandaag de koelvloeistof bijgevuld. Vat stond helemaal droog! Het voorraadvat vul ik bij tot het rode ovale plastic dingetje wat op het vat zit. Het gekke is dat als ik start de temperatuurmeter heel snel oploopt naar maximaal, tegen het rood aan. De lucht blijft ijskoud uit de ventilator komen. En alsof je een knop omzet zakt de temperatuurmeter en tegelijkertijd begint de warme lucht te stromen. Ik wijt dat aan een tekort aan koelvloeistof. Nu na het bijvullen werkte het weer zoals het moet. Meteen lauwe lucht en een geleidelijk oplopende temperatuurmeter. Na een proefrit van een kilometer of 80 ben ik een 10 minuutjes gestopt en na het starten schoot de temperatuurmeter weer heel snel naar max en blies er koude lucht waarna, alsof de knop werd omgezet ineens de temp. meter weer zakte en de warme lucht ging stromen. Dat was met warme motor. Ik nam aan dat ik wellicht te weinig koelvloeistof heb bijgevuld dus opende het vat maar dan komt de koelvloeistof uit het vat stromen…

Zou iemand me eens kunnen uitleggen (en ik ben geen technisch wonder dus graag zonder al te ingewikkelde termen ajb) hoe dat nu precies werkt en wat het probleem zou kunnen zijn. Is het het niveau van de vloeistof, een sensor, is de koppakking toch weer lek… Geen idee…

Groetjes, Dennis

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 november 2013 06:12 PM
  [ # 1 ]

Het heeft er alle schijn van dat er een luchtbel in het koelsysteem zit. Je zou kunnen beginnen met op de voorgeschreven manier te (laten) ontluchten.
Het peil van de motorolie stijgt niet?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 november 2013 06:15 PM
  [ # 2 ]

Als ik dit zo hoor gaan mijn gedachten toch eerder naar een gare thermostaat.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 november 2013 06:18 PM
  [ # 3 ]

Had ik nog niet aan gedacht… Kan natuurlijk ook. Vernieuwen zijn de kosten niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 17 november 2013 06:55 PM
  [ # 4 ]

En systeem een keer op druk brengen met een handpompje ,

dat zwarte bolletje naast het voorraadvat is berucht om te lekken op zijn gietnaad .

Verder radiator of verwarmingsradiator durven ook wel al eens lekken .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 17 november 2013 11:30 PM
  [ # 5 ]

Aan alle mensen die antwoorden alvast dank!!! Ok, resume… luchtbel en ontluchten. Ga ik doen. Radiator is vervangen dus dat zou het probleem normaal gesproken niet mogen zijn. Thermostaat vervangen kan natuurlijk altijd. En systeem op druk brengen. Als ik het in volgorde zet zou het zijn 1. ontluchten, 2. systeem op druk zetten voor lekkages. 3. thermostaat aanpakken… mis ik iets?

En het overlopen van de koelvloeistof als de motor warm is en ik het vat openschroef… hoort dat? Is ie dan te vol?

Dennis

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 18 november 2013 12:07 AM
  [ # 6 ]

Hoi dennis,

Ik denk dat ik de volgorde anders zou doen.
Eerst een nieuwe thermostaat, en let erop dat die er goed inkomt!
Want jouw beschrijving lijkt ook wel op een verkeerd om ingebouwde thermostaat.
Dan ontluchten.

Als blijkt dat je dan nog kvs verliest eventueel afpersen.

Dat het vat overstroomt komt doordat je de druk plotseling verlaagt, hoeft niet direct wat te betekenen.
Je kunt voor de zekerheid nog wel controleren of er water in de olie zit, en of er gasbellen uit het vat komen als de motor loopt zonder dop op het vaatje.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 18 november 2013 08:34 PM
  [ # 7 ]

Ik zou ook beginnen met de thermostaat , en zeker goed ontluchten .

Als je het systeem open hebt kan je gelijk de kachelradiator een keer goed doorspoelen met de tuinslang .

Lekker weertje om met water te spelen overigens   huh

Zeker de boutjes van het thermostaathuis enkele dagen goed inspuiten met echte antiroest .

Bespaart je een hoop ellende als ze afbreken , boutjes corroderen ook vast in het aluminium huis ..

Dat de koelvloeistof er uit spuit bij warme motor als je de dop los doet is normaal .

Die stop zorgt voor een beetje druk op het systeem ( dacht 500 gram ) waardoor het kookpunt verhoogd .

Wat ik ooit heb meegemaakt was een dop die te vroeg open ging ,

en een hele tijd voor onverklaarbaar koelvloeistof verlies zorgde .

Dus preventief vervangen , of testen .


Succes , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 18 november 2013 11:47 PM
  [ # 8 ]

Lieve mensen, veel dank voor jullie echt hele heldere en begrijpelijke uitleg en hulp! Ik ga ermee aan de slag. Laat jullie weten hoe het ging!

Groet, Dennis

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
dennisvandalen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 27-03-2011

Gepost: 20 november 2013 08:57 PM
  [ # 9 ]

Beste CXofielen! De thermostaat lijkt in orde en blijkbaar was het een luchtbel. Inmiddels werken alle systemen normaal. Alleen het weglekken is nog niet opgehelderd. Volgende stap is kijken of het bolletje met draaiende motor overloopt en dergelijke. En we gaan de druk erop zetten om te zien of het ergens lekt maar dat komt later nog. So far so good… Keep yall posted!

Dennis van Dalen
CX 2400 Pallas E.I. C-Matic 1978
Ami6 break 1966
ex Mehari 1976

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook