

Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 19-10-2009
- ID/DS DS 21 Pallas
De snelheidsmeter in het dashboard van mijn 1966 Pallas maakt vaak een tikkend geluid. Irritant.
Daarnaast blijft de naald van de snelheidsmeter de laatste weken na een koude start even links onderin het scherm ‘plakken’. Na een paar kilometer en wat hogere toeren maken komt de naald van snelheidsmeter tevoorschijn en wordt de snelheid ook goed aangegeven.
Hoe beide zaken op te lossen?
Ik heb de klokkenunit uit het dashboard gehaald en de achterkant er af geschroefd. Centraal in de klokkenunit zit dan het mechanisme van de snelheidsmeter. Kun je dat mechanisme smeren en zo ja met wat? WD40?
Suggesties?
DS 21 M Pallas 1966 Gris Palladium





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je smeert is PTF (teflon) spray in ieder geval beter dan WD40…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Er is heel veel geschreven over WD40 en het heeft een hoop eigenschappen maar langdurige smering is er niet één van. Ik zou voor het fijne mechaniek Tunap 102 gebruiken en als het wat meer substantie nodig heeft “white grease”.
Succes!













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
De oorzaak kan ook je tellerkabel zijn, die kan je ook smeren.
Maar beter niet met wd 40.
Controleer even of hij nog mooi vanuit de bak naar je dashboard loopt.
Succes




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Offtopic, maar waar kun je Tunap online bestellen in Nederland? ik kan geen webshop vinden behalve Duitsland.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
zelfde problemen gehad. 1 x tellerkabel stuk ( 1 draadje van de gevlochten kabel stuk en hij begint te haperen) 1x dagteller mechanisme (wieltje teveel speling door slijtage)












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zit er water in? hahahaha
Neem iets van naaimachine olie, Daan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Micky schreef:Offtopic, maar waar kun je Tunap online bestellen in Nederland? ik kan geen webshop vinden behalve Duitsland.
Dat is inderdaad lastig. Gelukkig gebruiken veel garage bedrijven het, dus ik vraag ze altijd een paar bussen voor mij mee te bestellen. Beetje gedoe maar het is de moeite waard!
” stuitert” de naald ook? Onder de dertig kan ik geen snelheid aflezen omdat mijn naald .... Ja, stuitert, pas wanneer ik wat sneller rij blijft de naald stabiel. Ik heb dat altijd gezien als een “quirk”. Van de DS, volgens mij had mijn vorige dat ook, en een eendje. Lost wat smeermiddel het op?
ID19B 1967





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarschijnlijk een kinkje in de kabel die daardoor bij weinig toeren niet regelmatig ronddraait. Nieuwe kabel zou dat moeten oplossen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoeft niet aan de kabel te liggen.
Bij mijn CX werkt de teller onder de 30 ook niet lekker, maar op de tripmaster die ook in de kabel zit werk het prima.
Tot nu toe merk ik eigenlijk dat de veel mechanische oude tellers wat moeite hebben op lage snelheden. Zowel, DS, CX, BX, AX, etc..





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, weer wat geleerd!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Daniel Brochet schreef:De snelheidsmeter in het dashboard van mijn 1966 Pallas maakt vaak een tikkend geluid. Irritant.
Ik heb hetzelfde probleem.
Wat heb je precies gedaan en heeft het geholpen?
Hoe haal je trouwens de klokken uit het dashboard??
Ik heb het frontje weggehaald, maar dan krijg ik hem er niet uit. Het lijkt alsof de halve maan aan de bovenkant hem tegenhoud…
Alvast bedankt.
cifun: wel de tellerkabel even losmaken…(of eigenlijk even zoeken op het forum met zo’n vraag
[Break 20 Familiale ‘71]
IK HEB NOOIT LAST VAN EEN TIKKEND GELUID. ALLEEN BIJ HET OPTREKKEN, MAAR WANNEER IK WEER 130 RIJDT HOOR IK ER NIETS MEER VAN!!!!
ID19B 1967




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ischiev schreef:IK HEB NOOIT LAST VAN EEN TIKKEND GELUID. ALLEEN BIJ HET OPTREKKEN, MAAR WANNEER IK WEER 130 RIJDT HOOR IK ER NIETS MEER VAN!!!!
Capslock blijven hangen
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.