kachel doet raar
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 14 november 2013 08:39 PM

hallo iedereen
Ik heb in m’n 97 2.1td een probleem met kachel ventilator,
Als ik start dan draait de fan op volle toeren maar al snel stopt hij met draaien.
Ik heb hier 3 ventilators liggen en het probleem doet zich met allemaal voor.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 15 november 2013 09:59 AM
  [ # 1 ]

Dat lijkt me de aansturing?
En het maakt niks uit wat je op het bedien paneel doet?
Die zou je ook even om kunnen ruilen.

Verder zit er een zekering voorin die nog wel eens de geest wel geven.
Het lijkt me niet dat dat het is, maar je kan het makkelijk controleren.
Hier in het forum staat het zekerings nummer wel.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
bartxm99
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90
Geregistreerd: 05-12-2009

- XM 2.1TD
- XM 2.0 TCT
- Xantia 1.9 TD SX
- XM prestige 2.1 td break
- XM 2.1 TD
Gepost: 15 november 2013 11:12 PM
  [ # 2 ]

die zekering heb ik ook al getest.
ik zou een ander paneel willen plaatsen maar ik heb hier 2digitale panelen en deze heeft natuurlijk
een paneel met draaiknoppen.
zou het kunnen dat ik hetzelfde probleem heb als veel xantia’s nl. het kontactslot.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3244
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 november 2013 08:52 AM
  [ # 3 ]

Bij de XM wordt het kachelcircuit niet over het contactslot geschakeld, daar hoef je dus niet naar te kijken.
Het is bijna 100% zeker dat het probleem in de temperatuursensor zit. Die zit ingebouwd in de interieurverlichting tussen de 2 zonnekleppen. Er zit een piepklein ventilatortje in en als je geluk hebt dan zit die vol met stof. Voorzichtig schoonblazen en misschien doet ‘ie het dan. En anders een andere scoren.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 18 november 2013 07:45 PM
  [ # 4 ]

Zonder dat ventilatortje moet `ie het ook doen, mits niet in de “auto” stand.
Ik heb de mijne er al lang geleden uitgehaald ( irritant gezoem ) en zet `em nu gewoon met de hand warmer of kouder .
Hij blowt dan wel gewoon , let wel: ik heb een `94 er.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 18 november 2013 08:49 PM
  [ # 5 ]

Dat werkt niet met een elektronische temperatuurregeling .

Als je een airco hebt zit er zeker een relais

dat de voeding vanaf de zekering vooraan op en af schakelt ,

deze zit onder het handschoenkastje ,

samen met de “bitron “module die de koelventilatoren aanstuurt .


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 19 november 2013 02:30 AM
  [ # 6 ]

TS heeft nog een paneel met draaiknoppen .
Dus waarschijnlijk nog niet electronisch.
Ik had hetzelfde euvel bij een vriend van mij , die rijdt een `95 er, ook met draaiknoppen.
Daar had een garagist destijds ook een extra aardedraad van de dikke zwarte draad op de blower naar het contactslot gelegd wegens storingen.
Die bleek gecorrodeerd , waardoor zijn ventilator het ook niet meer deed.
Draad gedeeltelijk vernieuwd en nieuwe stekkertjes erop en hij blowde weer.
Ergens zit er iets niet goed natuurlijk dan , want zonder extra draad zou `ie het moeten doen.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 november 2013 08:37 AM
  [ # 7 ]

Als de wagen een airco heeft , is de aansturing altijd electronisch bij een type 2 ,
ook bij een uitvoering met draaiknoppen .

En de voedingskabel vanaf de batterij - zekering naar het relais onder het handschoenkastje is berucht

heb die al bij twee van mijn Xm ‘s moeten vervangen .

Volgens de schema’s moet die nog ergens in de auto met een stekkerverbinding aan elkaar zitten ,

maar die heb ik nog niet kunnen vinden .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 19 november 2013 07:30 PM
  [ # 8 ]

Klopt Walter .
Mijn XM en die van mijn vriend ( type 2 ) hebben een aftermarket airco laten inbouwen van Viaggio.
De vraag is dus of Bart(TS) een originele airco heeft en dus een electronisch bedieningspaneel.
Wat ik meestal doe is onder het dashboardkastje beetje rommelen met de draden ; meestal heb je beet.
`t Is net vissen .
En je stekkerverbindingen schoonmaken , beetje contactspray er op , je kent dat wel ( of niet Wink  )

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook