Hoi,
zols de titel zegt, ben ik nieuw op dit forum. Een tijdje terug heb ik mij een Berlingo XTR, bouwjaar 2011, aangeschaft. tot hiertoe ben ik tevreden over de auto. Voor mijn werk dient hij echter regelmatig de verharde weg te verlaten. Niets extreem: zand, gras, weiland, sintelweg, ...
Nu de banden die er op liggen zijn 215/55R16 op stalen, originele velgen. het zou handiger zijn om de auto ietsje hoger te hebben. Ik kan eenvoudig 1cm (zou genoeg zijn) winnen door een andere bandenmaat te plaatsen; ik dacht aan 215/60R16 of 225/55R16. De vraag is nu of ik die zonder problemen er onder krijg? Welke maat van banden gebruiken jullie?
Oh ja, als er tips zijn over het gebruik of wat dan ook, lat maar weten.
Welkom op het forum.
Totaal aantal Berichten: 1287
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Hoi Berbel, Welkom op het forum!
Ik heb hier even een omreken tabel voor je uitgehaald.
Bandenmaat/afwijking berekenen
De eerste variant zou volgens deze tabel een te grote afwijking geven, de tweede variant is echter wel mogelijk en zit je binnen de grenzen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Waarom zou je 1 cm bodemvrijheid winnen door banden te kopen?
Dan ga je van ongeveer 15 cm naar 16 cm bodemvrijheid, big deal..
Als je dan met alle geweld door ruiger terrein wil rijden koop dan terreinbanden (dúúr).
Maar ik zou gewoon doorrijden op de Michelins!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
@Jakkerma: bodemvrijheid winnen kan eenvoudig door een band met grotere diameter. Ik heb heel wat terreinervaring met 4x4. De banden die er op komen zijn zowiezo all-season (4x4-)banden; die hebben véééél meer grip op het onverharde dan de huidige Michelin’s. In 2x4 met goede banden geraak je ook verder in terrein dan met een 4x4 op straatbanden. Zelf getest! En dan spreken we nog niet over rijden met beleid ipv domweg gas geven. Soit, het is niet de bedoeling dat de Berlingo een off-road voertuig wordt. Daar is die ook niet geschikt voor.
@2cvMaarten: ja ik weet het. 215/60 was beter geweest dan 225/55.