Wiellager achter (vervangen)
Alwin Bakker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 20 november 2013 08:32 PM

Beste mensen,

Zelf rijd ik geen Citroën, maar voor een goede vriend zoek ik wat informatie. Zijn Xsara 1.6i uit 1998 maakt een beangstigend geluid bij het rechter achterwiel (met trommelrem), vrijwel zeker het wiellager.

Ik zou graag het wiellager voor hem vervangen, maar ik heb helaas geen pers tot mijn beschikking, dus een los lager is lastig. Nou hoeft de auto nog maar tot april mee te gaan, want dan komt er waarschijnlijk wat anders Het budget is bijna 0.. dus ik vroeg mij af of het bij deze auto ook mogelijk is een ‘fusee’ te vervangen (waar het wiellager in zit) met een tweedehands exemplaar van de sloop? Of moet daarvoor de hele achterbrug verwisseld worden? Een sloperij die ik aan de telefoon heb gehad zei dat het wellicht mogelijk was de trommelrem te vervangen, waar dan het wiellager in zou zitten.. Dit klinkt mij een beetje vreemd in de oren.. maar wellicht toch..?

Spul zelf loshalen, meenemen naar de garage, daar laten persen, en zelf terug monteren kan natuurlijk.. maar zal vast niet het snelste, makkelijkste en goedkoopste zijn..?

Met andere woorden, en om een lang verhaal kort te maken..; Hoe kan ik het beste het wiellager vervangen, zonder te persen (eventueel) met een tweedehands exemplaar?

Alvast bedankt voor het meehelpen!

Alwin

Profiel  

beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1825

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 20 november 2013 09:30 PM
  [ # 1 ]

alwin, zoals de monteur zegt, gewoon een andere remtrommel monteren, van de sloop, het lager zit in de trommel geperst, op de achterophanging(fusee) zit alleen een pen waar het lager overheen gaat, wel eerst even de oude remtrommel demonteren, om te zien of het lager het wel is, en niet bv de remschoenen.die loshangen, of versleten zijn. een nieuw lager kost gauw 30 euro + 20 euro om erin te persen,een andere trommel 20euro, alleen als er een dikke roest rand zit in de trommel deze even wegslijpen. is niet 100% noodzakelijk,maar wel beter. o,ja zet een steun onder de draagarm/fusee, ter hoogte van remtrommel, amders krijg je de bout niet los, omdat dan de gehele auto mee buigt/zakt.

Profiel  

beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1825

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 20 november 2013 09:39 PM
  [ # 2 ]

dit is de trommel, met lager.

Afbeelding Bijlagen
remtrommel.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

Alwin Bakker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 24 november 2013 03:01 AM
  [ # 3 ]

Hartstikke bedankt! Dat was de bevestiging die ik zocht! Zal vast helemaal goed komen!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook