We praten hier over een AM123, d.w.z. het model gemaakt NA de Merak.
Volgens Lewanowski zijn er 5 gemaakt, en dat zijn allemaal “pre serie” exemplaren, dus dat interieur is een ook een “one-off”,
Volgen we even de Maserati project/auto nummers:
AM 101: Sebring
AM 107: QP I
AM 109: Mistral
AM 112 Mexico
C.114: Motor van de SM.
AM 115: Ghibli
AM 116: Indy
AM 120 Khamsin
AM 122: Merak
We weten dat de ontwikkeling van de SM motor begon in 1966, en dat Citroen in 1968 financieel in Maserati stapte om de productie van de motoren te kunnen garanderen. De Ghilbli werd in 1967 voor het eerst getoond, ( een nieuwe carosserie op een Mexico chassis) de Indy werd in 1969 geintroduceerd.
Groet,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De informatie over stuktallen is vaag. Hier, op dezelfde site die ik eerder heb gebruikt, staat de te koop aangeboden auto vermeld. En nog 11 andere, waarvan de laatste kennelijk in 1977 is opgeleverd. Dus zijn het er 5, 12 of 13 geweest?
Overigens, tussen de Khamsin (AM120) en de Merak (AM122) zit nog de Quattroporte Frua (AM121, schijnbaar zijn daar maar twee stuks van bekend, zijnde AM121.002 en AM121.004).
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik wist niet dat die Quattroporte het prototype stadium nooit verlaten heeft. Bijzondere auto hoor!
Ik kwam deze SM tegen, lijkt een erg mooie auto te zijn! Zie http://www.thecoolcars.nl/citroen-sm/
Ziet er inderdaad erg mooi uit!
Er is een sticky voor SM te koop hoor!
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200873/P2280/#1784845
Misschien is het nr 6 wel…
Oh nee, sorry, deze is van ‘72…
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Toch wel mooi; goed lezen. ....verkeert volgens verkoper in zeer goede…..
Oftewel, hoe dek ik me als verkoper helemaal in!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nieuw bloed! En met nieuw bloed komt er ook weer ‘ns een oude bekende voorbij . De auto is een blijvertje in de collectie in Brummen, ik denk vanwege de Amerikaanse outfit in relatie tot de prijs.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 13-02-2011
- Ami 6 Break Commerciale (1965)
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- Traction Avant 11 BN (1954)
http://www.lva-auto.fr/petites-annonces.detail.php?id=99950
Al een tijdje te koop op LVA. Maar was dat open dak echt een originele accessoire?
Nu zie ik hem ook op Leboncoin: http://www.leboncoin.fr/voitures/476233026.htm?ca=12_s
Vanavond even langsgereden bij Oldenhage, mijn huisgarage. Onderdeeltje ophalen voor onze budget C5 voor in en rond de stad. En even spontaan bij Johan langs, dat is altijd gevaarlijk. Zo kwam goede vriend arogaT na een bezoekje aan Johan ooit thuis met een XM. Maar het probleem wat er nu staat is reusachtig! Ik heb al zeker 15 jaar een enorm zwak voor de SM. Johan weet dat en liet mij een SM zien die hij net binnen had. Een op het oog (donker, natgeregend en even heel snel in de werkplaats) nette auto met wat aandachtspuntjes (roest in koplamphuis, een trekhaak, Pirelli’s), maar toch wel heel verleidelijk. Grootste probleem: de auto en ik zijn van hetzelfde bouwjaar (1974). En vorige week riep ik met mijn grote mond nog dat ik voor mijn 40e toch echt wel een SM in de garage zou willen hebben. Dus eigenlijk een onweerstaanbare mogelijkheid.
Dik dilemma dus. Wat is wijsheid? Auto kost serieus geld en Johan is een vertrouwd adres. Maar geen SM-specialist. Morgen nog even een keertje kijken (hopelijk droog) en blokje proefrijden. Verstandig om er even mee langs Van der Laan te rijden voor een snelle check? Heb snelle foto gemaakt, maar uploaden lukt even niet. Kenteken is 89-YB-58. Bekend bij een van de deskundigen hier?
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Die trekhaak is enorm handig.
Is dit dezelfde SM? Er lijkt op de foto wel een kleurverschil te zijn op het scherm RA. Is mij vanavond niet opgevallen. Dit plaatje is precies waarom ik geen trekhaak wil. Volgens het kenteken mag deze SM niet eens een caravan trekken.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed: de verklaring trekgegevens voor de auto is aanwezig (johan vragen) en zo kan je trekgewichten op het kenteken krijgen. Dat achterscherm is, net als de hele rechter zijkant, afgelopen jaar nog in de juiste kleur overgespoten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
OK, een geregistreerde trekhaak verwijderen is misschien dan wel zonde. Die is tenslotte onderdeel van de duidelijk serieuze historie. Morgen nog eens goed naar kijken.
Een SM is wel echt geweldig. Heb zelfs nog nooit in gereden.
Maar als het een nette auto is, voor een nette prijs.
Waarom niet?
Staan er wel meer te koop her en der.
IIg wel echt heeeeel bijzonder.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980