Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Dat is vervelend, zo vlak nadat je de auto in je bezit hebt.
Hoeveel km. zit er tussen het oliepeil 3-4 weken geleden en nu?
Elke motor neemt iets olie, dus om nou gelijk te zeggen dat ie olie zuipt…..
En waarom breng je de auto naar de garage? In je openingspost staat dat je met deze auto een bruggetje wil hebben naar de praktijk vanuit je opleiding
Dus, niet blijven balen, maar lekker zelf gaan kijken waar de lekkage vandaan komt, daar leer je tenminste van, toch?
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Eigenlijk heb je daar wel gelijk in. Maar ik was op dat moment iets te negatief, beetje van ‘daar is het volgende probleem weer’. Nu is het natuurlijk wel zo dat je weet dat er iets kapot kan gaan, ook omdat het een oude auto is.
De vorige peiling was circa 2000 km geleden, wanneer je het zo bekijkt valt het verbruik wel mee. Maar hij heeft nooit echt olie verbruikt, misschien lekt hij dan ergens?
Conclusie: zsm maar even onder de auto duiken.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Leuke BX.
Wat betreft olieverbruik: hoe lang is het geleden dat de olie voor het laatst ververst is? Soms lijkt het peil namelijk goed te zijn, maar is een hoop van wat je ziet een mengsel van olie en water of benzine. Als je het blok dan eens goed warm rijdt verdwijnt er zo een halve tot hele liter “rommel” uit het carter.
Wat betreft de distributieriem: als je het ooit gedaan wilt hebben dan is de TU een uitgelezen kans! Alles is goed bereikbaar en zeker met de Haynes ernaast is het een kwestie van goed lezen en de stappen opvolgen. Een BX met een XU motor heeft de distributie al een stuk lastiger zitten. Dus, gewoon ervoor gaan!
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Het vervelende van deze auto is dat ik geen geschiedenis erbij heb gekregen. Wat ik wel raar vind is dat ik elke week ongeveer 580 km rijd, en dat het motorolie peil nu ineens is gezakt. Op zich niet zo’n ramp omdat ik had voorgenomen om bij 300000 de olie toch al te verversen, maar misschien is het wel handig om eerst de oorzaak van het niveauverschil te vinden? Of is dit een proces wat inderdaad ca 7000km kan duren? De olie aan de peilstok zag er overigens nog mooi blank uit.
Ik heb inderdaad ook al gekeken of ik de distributie niet zelf kon doen, maar in de vraagbaak staat dat je allemaal speciaal gereedschap nodig het zoals blokkeerpennen en een gewichtje aan een arm om de distributie te spannen. Misschien een domme vraag, maar is dit gereedschap echt nodig en zo ja, waar kan ik deze aanschaffen?
Overigens hartelijk dank dat iedereen zo meedenkt en meehelpt!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Nee dat geloof ik niet, die blokkeerpennen kan je ook zelf maken door middel van een boortje of een imbussleutel oid. Spannen kan je ook zelf doen door te kijken of de riem strak genoeg staat.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Oke, dankjewel! Dan weet ik wat ik van de week ga doen
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Kijk, dat klinkt al weer een stuk positiever
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Onlangs gespot…
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik had de foto gezien in het gespot topic! Leuk dat je bij mij in de straat bent geweest. Mooie foto hoor
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Vandaag tussen de buien door eindelijk even tijd gehad om het lhm lek op te zoeken.Helaas niks gevonden, in die zin dat ik niet de lekke slang heb gevonden, wel de globale locatie. Aangezien er ook lhm op de balk ligt die van het schutbord naar de voorbumper (aan de kant waar ook het reservoir zit) vermoed ik dat er een retourslang ter hoogte van de balk poreus is geworden. Ook heb ik een vermoede waar de motorolie vandaan komt: kleppendekselpakking. Aan de kant van de distributie is het namelijk een beetje nat. Deze olie loopt langs de distributie naar beneden om zich vervolgens aan het carter tot druppels te vormen.
Ik had bij deze controle de auto op een soort oprijdingen gezet. Na de controle wou ik de auto van de minibrug af halen, maar hij wou niet meer starten! Gelijk gekeken of de brandstofpomp het doet: check. Startmotor gaat rond (draait ook daadwerkelijk het vliegwiel): check. Accu niet leeg: check (anders zou de startmotor niks doen). Wat nu nog over blijft zijn de bougies (te oud? geen idee wanneer ze vervangen zijn), bobine en ontsteking. Wat ook nog een optie is, en dat hoop ik eigenlijk vooral, is dat ik te lang heb gestart en dat er daardoor te veel benzine is ingespoten: beetje verzopen dus.
Morgen maar weer even kijken of ik iets kan vinden. Anders bobine, ontsteking en bougies vervangen.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Het probleem van de niet startende BX is inmiddels verholpen. Ik heb de bougies, bougiekabels, luchtfilter en kleppendekselpakking (oorzaak motorolie verlies) vervangen. De pakking kraakte toen ik deze verwijderde, denk dat die al een poosje op deze motor verbleef haha. Van het weekend de olie nog even vervangen en dan kan deze BX er weer even tegenaan.
Vandaag op m’n gemakje de dashboardverlichting vervangen omdat een kwart van m’n dashboard uitgevallen was en gister ging ook heel de middenconsole op zwart. Wat een beetje tegenviel was dat de vorige eigenaar een keer met de verlichting heeft geklooid; er zijn namelijk 2 houdertjes pleit. Heeft iemand een idee of en waar deze te krijgen zijn? Ik heb nu namelijk het lampje van de handrem in het gat gedaan voor de hydraulische druk. Ook was het gat van het oranje lampje van de kvs temperatuur leeg, of hoort dit? Bladerend door de Haynes manual kwam ik langs de sectie over remblokdikte. Nu staat er dat indien de voorremblokken te ver afgesleten zijn, er een lampje moet gaan branden. Maar dit gat was bij mij ook leeg of heeft een Cannes deze feature niet? Hieronder nog een tweetal foto’s van de werkende dashverlichting (let ook even op de kilometerstand)
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Het ligt er een beetje aan welke auto je hebt voor welke opties erop zitten. Die van de remblokken zitten geloof ik niet in een Cannes. Die was niet zo heel uitgebreid. Maar leuk dat het allemaal een beetje wilt lukken!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ah oke. Toch beetje raar dan dat zowel Haynes als vraagbaak als instructieboekje het heeft over die slijtage verklikker. Nou maakt het toch niet zo uit, je remblokken kan je eenvoudig zelf even checken, maar ik vroeg het me gewoon af. Heb nog geen moment spijt van de BX, Marvin! Je hebt overigens een prachtige BX! Heeft wel een bepaalde charme, zo’n type 1
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik zeg, lekker bezig! Type 1’s zijn natuurlijk helemaal het einde
Maar aan zo’n 1400’tje is ook veel lol te beleven
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Jouw TRS is wel een bx om jaloers op te worden hoor Twan! Heerlijk jaren tachtig bruin.
Vandaag de dame voorzien van verse motorolie. Ik schrok wel een beetje ervan hoe zwart het was! Aan de peilstok leek het namelijk nog redelijk helder. Misschien de volgende olieverversing maar eerder doen dan het normale interval.
Vandaag gebeurde dit (excuses voor de slechte foto’s)
Bijna:
3ton gepasseerd! Ik ben trots op m’n bx, ookal heb ik haar pas 5 maanden en 7000 km. Wanneer stage voorbij is (t/m januari) ben ik van plan om het veersysteem wat meer aandacht te geven. Ik heb namelijk het idee dat de achterkant niet helemaal goed meer is. Hij is achter namelijk wel heel stug. Ook heeft ze last van een ‘klapperende’ veerpoot. In eerste instantie dacht ik dat er een fuseekogel kapot was, maar bij de bandenwissel + uitlijning is gebleken dat alles nog goed is en dat de citroen specialist denkt dat het de veerpoot is waar speling op is gekomen.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99