Zoals jullie hebben kunnen lezen (mooi project) het ik ook met succes de ringen methode uit gevoerd. Voor ik daar aan begon heb ik uiteraard bij alle in dit draadje genoemde geïnformeerd over revisie mogelijkheden. Echter was er toen niet veel animo voor om hier in te investeren. Wellicht is dat nu anders. Alles wat onze auto’s ten goede komt is mooi meegenomen.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Denk dat het belangrijk is om even de definitie van “REVISEREN ” te preciseren :
bedoel je alle O-ringen en dichtingen vervangen , of ook een mechanische upgrade !
De herstellingen met alle dichtingen en ringen vervangen heeft vroeger jaaaaren gewerkt voor de DS stuurhuizen , totdat de mechanische slijtage te groot werd .
Het stuurhuis van een SM heeft meestal geen halve ton gelopen ,
en is dus nog dikwijls te redden met nieuwe dichtingen .
Een heel ander probleem zijn de versleten huizen en asjes van de centrifugalregelaar ,
waarvan dan nog verschillende uitvoeringen blijken gemaakt te zijn .....
Ik heb al gehoord van pogingen tot overbouw van het binnenwerk vanuit een CX regelaar
( die witte plastiek bol ) maar heb nog geen langetermijn resultaten gehoord van deze poging .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens de beun is de bol uit een XM perfect geschikt om de centrifugaal regelaar te repareren. Wie o wie kan die leveren?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik. In zoverre… het asje van die cx diravi zat te ruim in mijn Sm diravi. Kan natuurlijk ook wezen dat dat asje van die CX module versleten was…...... . Heb toen maar een complete diravi besteld bij Harry Martens. Deze maakt van alle diravi’s die die heeft zoveel mogelijk goeie: getest en afgeregeld conform het WPHB. Gaat er teveel LHM retour dan is het asje versleten.
Heb er zo’n 1200 km mee gereden (niet veel (ik weet het….....))maar het werkt nog wel.
Onderstaande foto kwam ik een jaartje geleden tegen: SM versus XM asje. Daar waren wel goeie ervaringen mee zover ik me herrinder. Zoek de verschillen zou ik zeggen…....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En de complete kunststof bol van een cx inclusief splitter? Is dat een optie?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Heb ik toen ook aan zitten denken maar dan moet je een kabel/verbinding laten maken tussen je uitgaande as (van de bak) en die diravibol. bevestigingbeugel zal niet zo moeilijk zijn.
Verder zijn de aansluitingen hetzelfde.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De kortste klap is volgens mij de metalen onderdelen te gaan namaken. Ik denk dat er steeds meer stuurhuizen aan een volledige revisie toe zullen zijn. Dat is gewoon een kwestie van vordering van de jaren en het gebruik in die jaren.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citroen23 schreef:Heb ik toen ook aan zitten denken maar dan moet je een kabel/verbinding laten maken tussen je uitgaande as (van de bak) en die diravibol. bevestigingbeugel zal niet zo moeilijk zijn.
Verder zijn de aansluitingen hetzelfde.
Je kan de splitter van de CX gebruiken. Die plaats je op de bak en daar komen twee kabels uit.
Maar vind maar eens een nieuwe diravi bol…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Volgens de beun is de bol uit een XM perfect geschikt om de centrifugaal regelaar te repareren. Wie o wie kan die leveren?
Die zijn inmiddels denk ik net zo zeldzaam. Er is waarschijnlijk bij het massaal naar de schroothoop brengen van XM’s niet bedacht dat er SM-onderdeeltjes in zitten. Als de XM-onderdelen hetzelfde zijn, en daar lijkt het op op de foto van Johan, dan maakt dat de markt alleen maar groter en dat is wat nodig is.
Bedenk trouwens ook dat de meeste SM-isten niet zelf sleutelen en geen idee hebben hoe ze aan onderdelen moeten komen anders dan naar de garage te gaan. Deze mensen blijken hier overigens wel vaak mee te lezen, zo is mij tijdens diverse contacten gebleken. Deze mensen hebben denk ik behoefte aan een zekere oplossing, waarbij je niet twee keer een stuurhuis hoeft te laten lichten met alle kosten van dien. Voor die mensen zou de mogelijkheid van een revisie van het stuurhuis en de centrifugaalregelaar een uitkomst zijn, één keer investeren en er voor de rest van je leven vanaf zijn als je regulier onderhoud laat doen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citroen23 schreef:Heb toen maar een complete diravi besteld bij Harry Martens.
Wat rekent onze harry voor zo’n unit?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:citroen23 schreef:Heb ik toen ook aan zitten denken maar dan moet je een kabel/verbinding laten maken tussen je uitgaande as (van de bak) en die diravibol. bevestigingbeugel zal niet zo moeilijk zijn.
Verder zijn de aansluitingen hetzelfde.Je kan de splitter van de CX gebruiken. Die plaats je op de bak en daar komen twee kabels uit.
Maar vind maar eens een nieuwe diravi bol…
Die zijn NFP??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Na conclaaf met de waterman valt de CX unit af. Druk wordt niet hoog genoeg en dan stuurt ie te licht.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Net effen gebeld met Harry. Hij heeft nog 5 centrifugaal regelaars liggen van een SM. Die zijn samengesteld waarbij de beste onderdelen zijn uitgezocht, zei ie. Met afpersen heeft ie gecheckt of ze op druk blijven. Dat zijn dus geen gereviseerde exemplaren. Harry reviseert dit soort onderdelen niet. Ik vroeg ook nog of hij XM-onderdelen voor het stuurhuis en centrifugaal regelaar had en dat is niet zo.
En zo denk ik dat de hobbyisten kunnen blijven zoeken naar stuurhuizen waarvan de metalen delen nog in orde zijn en de garagegangers hun hoop moeten blijven vestigen op Citrotech. Wordt hopelijk vervolgd.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
bogaard77 schreef:citroen23 schreef:Heb toen maar een complete diravi besteld bij Harry Martens.
Wat rekent onze harry voor zo’n unit?
€175.- ex Moet er dan wel fff bij vermelden dat er een nieuw !! rubbertje ( scheid de LHM van de bakolie) inkomt/zit. En dat gaf voor mij de doorslag want die LHM in je bak dat wil je dus echt niet . LHM in het reservoir daalde bij mij in de oude situatie wel heel erg snel: daar nu dus geen last meer van
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Robin Visser schreef:Net effen gebeld met Harry. Hij heeft nog 5 centrifugaal regelaars liggen van een SM. Die zijn samengesteld waarbij de beste onderdelen zijn uitgezocht, zei ie. Met afpersen heeft ie gecheckt of ze op druk blijven. Dat zijn dus geen gereviseerde exemplaren. Harry reviseert dit soort onderdelen niet. Ik vroeg ook nog of hij XM-onderdelen voor het stuurhuis en centrifugaal regelaar had en dat is niet zo.
En zo denk ik dat de hobbyisten kunnen blijven zoeken naar stuurhuizen waarvan de metalen delen nog in orde zijn en de garagegangers hun hoop moeten blijven vestigen op Citrotech. Wordt hopelijk vervolgd.
Nee robin “ik heb aandelen citrotech” visser. Garage bezoekers kunnen dus al jaren bij sars en bij van der laan terecht. Wat de hobbiisten aan het doen zijn baant de weg vrij naar de garage eigenaren die geen wielen willen uitvinden.
Als jij je nou eens druk bezig houdt met je antenne units en lichtmetalen velgen dan kunnen de techneuten hun werk doen zonder ruis over wat de juiste weg is. Iets met klok en klepel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>