stank bij afdalen helling
Jean-Francois
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 12 augustus 2009 03:43 AM

Onze xsara break 1.9TD van 1998 loopt als een trein maar als we in Frankrijk een helling van 10% afrijden en dus het gas los moeten laten, onstaat er een dieselstank in het interieur. Het is voornamelijk erg als het dakraam en/of de zijramen open zijn.
Weet iemand hiervan de oorzaak?
vr gr JF.

Profiel  

blij1234
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 12 augustus 2009 11:51 AM
  [ # 1 ]

Hallo,

Ik heb ook een td en had voor drie jaar terug in Noorwegen het zelfde.
Tijdens een lange stijle daling werd je niet goed van de diesel lucht in de auto.

Volgens mij blijft de brandstof toevoer gewoon doorgaan terwijl je veelal alleen op de motor remt. Als ik toen in het dal was en weer gas gaf zag je het resultaat in de speigel. Grote dikke pluim achter de auto. Daarna was de stank ook meteen weer weg.

Langzaam tijdens de vakantie leer je er wel mee omgaan. Tussentijds een paar keer flink gassen. En de ramen op een kier.

gr I Blij

xsara td break

Profiel  

Technoloog
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 709

- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Gepost: 15 augustus 2009 08:51 PM
  [ # 2 ]

Ik ben niet voldoende bekend met de details van de PSA motoren, maar als het goed is is er bij moderne motoren sprake van een brandstofretourleiding. Brandstof die niet gebruikt wordt gaat terug naar de tank. Door het continu pompen is er altijd voldoende peut direct beschikbaar en hoeft niet de hele inhoud van de brandstofleiding opnieuw te versnellen als er meer gas gegeven wordt.

Maar als de retourleiding een beetje lek is en/of misschien gedeeltelijk dicht zit, kan het zijn dat bij langere tijd géén verbruik (remmen op de motor en alle peut moet retour) er brandstof lekt. Dat zou dan de stank verklaren.

From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…

Profiel  

Linssen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 27 november 2013 05:18 PM
  [ # 3 ]

Ik kom dit oude bericht toevallig vandaag tegen.
Jean-Francois, ik heb ook al jaren last van dit probleem en heb het helaas nooit kunnen verhelpen. Wel vreemd dat hier geen oplossing voor bestaat, want gek wordt je van die stank! Dus als iemand het antwoord weet…. Graag!

Xsara 1.9TD Break ‘99

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook