1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
ombouw ivm loadrunner
seicilindri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 27-11-2013

Gepost: 28 november 2013 12:05 AM

Goedendag

Even kort voorstellen : Ik ben nieuw op dit forum en eerlijk gezegd geen specifieke Citroen liefhebber.
Wel heb ik een zwak voor de CX (OK, en ook wel voor de HY en SM..)

Toen ze nog “vers” waren heb ik als 1 van mijn eerste auto’s een CX 2200D gehad (niet vooruit te branden !), gewoon omdat ik het een mooie auto vond en eerlijk gezegd heb ik er altijd zwak voor gehouden.

Nu de vraag:

Ik overweeg serieus om een Loadrunner aan mijn verzameling toe te voegen.
Probleem is dat ik wel graag een “gewone” versie hebben , dwz niet verhoogd en MET ramen en graag leer en airco.

Aangezien er maar weinig gemaakt zijn en zeker niet in deze uitvoering zal het uiteindelijk wel op een werkauto uitdraaien.

Nu staat er bv in Duitsland al een tijd een niet verhoogde versie te koop (versie 2), maar wel met dichte achterruiten, geen kappen over de achterwielen en nog belangrijker : een diesel.
Gezien de belasting op dit kolos vind ik dat geen optie dus zal het benzine moeten worden.

Daarnaast zal er dus her nodige aan verbouwd moeten worden, maar het gaat me nu even specifiek over de motor.

Ik hoop dat er hier iemand is die me op het juiste spoor kan zetten : ik zou hem dan moeten ombouwen naar een GTI turbo, met alles wat erbij hoort.
( ik heb toevallig ook nog een perfecte 2.0 leader staan, maar die vind ik erg zonde om als donor te gebruiken dus ik denk dat ik die dan liever verkoop en in plaats daarvan GTI techniek koop)

Is er iemand die zo’n ombouw al eens gedaan heeft ?, wat zijn de verdere verschillen ?
Uiteraard de motor en de bak, maar zitten er ook verschillen in de ophanging, remmen, stuurinrichting etc etc ?.
Voor de goede orde: ik heb ruime ervaring met allerlei aanpassingen op auto gebied met name Fiat en VW T3 met moderne TDI of Subaru motoren (veel elektronica dus) ombouw van 2wd naar 4WD etc etc dus weet wel een beetje waar ik aan begin maar het gaat me vooral om specifieke problemen die ik bij een CX kan verwachten.

Alle input is welkom aangezien ik me qua merk op voor mij behoorlijk nieuw terrein begeef.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 november 2013 12:34 AM
  [ # 1 ]

Het enige probleem waar je tegen aan KUNT lopen is dat de bovenste motorsteun verzet moet worden,of je hebt een andere nodig.
Maar volgens mij zit ie van een diesel hetzelfde als van de motor die jij wilt hebben.
Uitlaat zal anders zijn,en je kabelboom.
Dus het beste is om een complete cx als donor te kopen waar je dus alles 1 op 1 over kunt zetten.
Voor de rest qua stuurinrichting en dergelijke is alles het zelfde.
Succes,en foto’s plaatsen is altijd leuk.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 28 november 2013 12:38 AM
  [ # 2 ]

Ik denk dat je de motor er wel in gaat krijgen.
Maar je moet wel echt heel veel doen hoor.
Van uitlaat tot dashbord en van bedrading tot radiateur en nog veel meer.

En dan moet ik nog zien dat je er makkelijk een kenteken op krijgt.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 november 2013 12:48 AM
  [ # 3 ]

Hoezo kenteken?
Gewoon motor ombouw mag toch?

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 28 november 2013 12:51 AM
  [ # 4 ]

Weet ik niet, ik denk dat het zo geleverd moet zijn.
Maar ben niet zeker.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 november 2013 12:53 AM
  [ # 5 ]

Even bij de rwd melden natuurlijk Wink
Anders moet je nog betalen voor diesel ipv benzine Laughing

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
seicilindri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 27-11-2013

Gepost: 28 november 2013 08:48 AM
  [ # 6 ]

Ja, in Nederland mag verbazingwekkend veel qua ombouw mits van voor ‘96 (als ik het wel heb)
Je mag 1/3 van je auto vervangen dus motor/chassis/carrosserie.
Dus als je een cx cabrio wilt is dat ook geen probleem mits je maar aan de zgn permanente eisen blijft voldoen( zeg maar apk waardig blijft)
Dus deuren moeten goed te openen blijven etc.
Motor wissel is dus geen punt.Als je meer dan 40% vermogenstoename hebt of brandstofwissel of meer cilinders moet je ook keuren, maar als je de normale eisen in de gaten houdt is dat geen probleem.wel moet je soms de herkomst van de motor aantonen (niet gestolen !)
(Hmmm   meteen een v6 erin…..... )

Waar ik me trouwens nog wel even over moet buigen is of er evt grijs kenteken op mogelijk is, dat zou veel werk schelen.
Weet iemand toevallig de lengte (inwendig) van de laadruimte en de hoogte van een lage loadrunner ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 november 2013 09:24 AM
  [ # 7 ]

Een aantal zaken die je nu noemt klopen niet helemaal. Zo is de vermogenstoename van meer dan 20% al reden om opnieuw te moeten keuren en kun je ook geen cabrio maken van een een dichte koets zonder naar de rdw te moeten voor een keuring.

Voor wat betreft de vermogenstoename, hierover heb ik al eens uitgebreid contact gehad met de rdw. Ik heb dat toen op het forum gezet. Hier de quote:

waterman schreef:
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:

een technische keuring omdat het motorvermogen met +40% toeneemt.

even een update en het stof van dit topic afblazen. De oude regel van keuren bij 40% of meer stijging van het vermogen klopt namelijk niet (meer):

Wij hebben een saab 900 van 1986 waar in een 16v blok van een 92-er in heb. Van 99 naar 128 pk. Ik dacht, mooi, onder de 40%, niets aan de hand. Tot iemand mij wees op een wijziging in de regels.
En waar je vroeger tot 40% mocht gaan is dat hedentendage nog slechts 20%...Ik heb dus even contact opgenomen met de RDW hierover dus… Hier onder het antwoord van de RDW:

Geachte heer Waterman,

U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto. 

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas

In alle gevallen moet u tijdens de keuring aantonen uit welke voertuig de motor afkomstig is en wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.

Kosten:
De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de personenauto in gebruik is genomen na 30 juni 1999 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht. 
* Vraag uw importeur om informatie of uw ‘nieuwe motor’ kan voldoet aan de emissie-norm zoals de fabrikant die heeft getoets. De RDW kan na goedkeuring van de voertuigfabrikant de gegevens wijzigen in het kentekenregister.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

meneer x,

medewerker technische ondersteuning RDW

Omdat ik niet helemaal gek ben en de rdw wel vaker iets meld waarvan ze zelf niet weten of het klopt, ben ik gaan nazoeken of dit correct was. Het blijkt te kloppen en één en ander kan je nalezen in de “regeling voertuigen 2009”  hoofdstuk 6, paragraaf 1, artikel 6.3, sub r.

Doe er je voordeel mee Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
seicilindri
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 27-11-2013

Gepost: 28 november 2013 09:45 AM
  [ # 8 ]

Ok dat van de 20% i.p.v. 40 % is voor mij nieuw, wat dat betreft loop ik achter merk ik, goeie tip.

Uiteraard moet je keuren bij zo’n ” 1/3 ” wijziging, ik heb ook niet gezegd van niet.
Het gekke is dat je daarbij geen sterkte berekeningen hoeft te overleggen, zolang je maar aan de zgn permanente eisen voldoet en dat is vergelijkbaar met een Apk.

Ik heb al heel wat van dit soort keuringen achter de rug met de al eerder genoemde t3 bussen waarbij ik van bv VW1.6d 50 pk ouderwetse diesel naar fly by wire VW 1.9 135 pk tdi ga, of bv naar 6 cilinder 250 pk Subaru.
Het uitlaatsysteem geeft daarbij nog de meeste hoofdbrekens omdat de motor achterin zit is hij lastig stil te krijgen.
Alhoewel ik de remmen meestal wel aanpas is dat gek genoeg geen onderdeel van de rdw keuring…..
Vroeger, toen je er nog naar de testbaan in lelystad mee moest wel overigens.

Maar on topic hoor ik nog steeds graag meer ervaringen en alvast bedankt voor de reacties tot zover.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 28 november 2013 06:48 PM
  [ # 9 ]

benzine ombouw gaat dus lukken mbt kenteken denk ik dan.

bij een GTi Turbo ombouw zou ik een modern engine management systeem overwegen. Zeker als je alles om gaat bouwen ! Dan heb je de boel toch los. Hier op ‘t forum wel wat over geschreven (zie ook mijn draadje). En als je handig bent kan je zelf ook veel zelf doen.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 28 november 2013 07:01 PM
  [ # 10 ]

Ik was niet echt een grote fan van die GTI - turbo combinatie !

In de lage toeren niet echt power , en dan een knal als de turbo in komt .

Heb het nooit een prettige wagen gevonden om mee te rijden .

Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 28 november 2013 07:11 PM
  [ # 11 ]

Knal? Dat valt best mee… Zeker vergeleken met leeftijdsgenoten.
Ik heb wel begrepen dat het bij een turbo 2 beter is al een turbo zonder intercooler, maar daar heb ik nooit in gereden.

Het blijft voor mij 1 van de fijnste auto’s op de snelweg om vlot lange afstanden mee af te leggen.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 28 november 2013 10:12 PM
  [ # 12 ]

Mee eens hoor, heerlijk blok, zeker op de snelweg. En het inkomen van de turbo is merkbaar, maar ik ervaar dat niet als een knal. Een lage Loadrunner met achterbank en turboblok - lijkt me de ultieme CX-break. Benieuwd hoe dit avontuur gaat lopen, ik ga dit draadje maar eens volgen.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 29 november 2013 12:16 PM
  [ # 13 ]
Arjan Verkade schreef:

Knal? Dat valt best mee… Zeker vergeleken met leeftijdsgenoten.
Ik heb wel begrepen dat het bij een turbo 2 beter is al een turbo zonder intercooler, maar daar heb ik nooit in gereden.

Het blijft voor mij 1 van de fijnste auto’s op de snelweg om vlot lange afstanden mee af te leggen.

Dat zou best kunnen dat het een turbo 1 was .

Is al veeeeel jaartjes geleden ook tongue rolleye

en dat geheugen verbeterd er niet op hé


Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 29 november 2013 01:02 PM
  [ # 14 ]

je bent welkom om even een goed verzorgde GTi T2 te ervaren, om je toch een fan te laten worden Wink

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 29 november 2013 02:51 PM
  [ # 15 ]

Tja een GTI turbo blok.
In een gewone CX rijd echt geweldig.Bijzonder ook.

Maar had wel twee nadelen. Veel storingen. Maar als je alles nieuw imbouwt kun je dat verbeteren.

En het ander is, het verbruik.
Was nou niet bepaald zuinig zeg.
Dus als je dat in zon enorme CX inbouwt?? Dan rijdt je denk ik 1 op 4.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook