Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Ziet er mooi uit, schitterend plaatwerk/laswerk!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dank voor jullie reacties, bemoedigend en raadzaam. Ik ben zelf ook nog een beetje twijfelend voor wat betreft de juiste afwerking van het nieuwe verzinkte plaatwerk (waar grote delen zink van ontbreken na het vereffenen van de lasnaden, maar die zou ik direct in de zinkprimer kunnen zetten). Vwb de bestaande delen die licht aangeroest zijn heb ik uit eerdere projecten goede ervaringen opgedaan met rx5 en 10, mits vooraf goed ontvet en bij juiste temperatuur verwerkt. Bij het verkooppunt van de rx gaf men mij aan dat ik ook het nieuwe verzinkte plaatwerk prima met rx kan behandelen. Tja. Ik hoor ook goede verhalen van de combi Brunox roestomvormer en daarna epoxy. Ik heb mindere ervaringen met de 1 component epoxyprimer van Fertan, de z.g. Ferpox omdat daarvan de laagdikte doorslaggevend is voor een goede hechting van vervolglagen. Een micron te veel en het gaat mis.
@Dick, welke producten gebruik jij?
Goede tip van de nadentactiek van Richard, lijkt me uitermate plausibel. Overigens om dezelfde reden wil ik mijn break aan de onderzijde in de originele grijs creme kleur laten, en niet in een dikke laag zwarte bitak, want juist met zon lichte kleur houd je goed zicht op toekomstige problemen. Daarbij vind ik het mooier, en is het origineel. Tja, als we dan toch bezig zijn he!
Komende 2 vrijdagen ga ik mijn opgebouwde stuwmeer verlofuren eens voorzichtig aan inlossen en mij eens even flink met de godin bezighouden. Dat schiet meer op dan de sprokkeluurtjes in de avonden. Hoewel ik geen haast heb, vlot het al met al best. Fotos volgen weldra weer. Hoor graag jullie adviezen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Volgens mij kun je dinitrol ook in kleur verkrijgen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, dinitrol is niet in kleur te krijgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Misschien een leuke site als toevoeging aan de discussie. Tijd geleden werd dit uitgebreid besproken in Duits klassiekertijdschrift. Ik heb geen enkele ervaring met dit product.
http://www.timemax.de/timemax-rostschutz/unterbodenschutz-in-wagenfarbe
Matthijs164 schreef:Misschien een leuke site als toevoeging aan de discussie. Tijd geleden werd dit uitgebreid besproken in Duits klassiekertijdschrift. Ik heb geen enkele ervaring met dit product.
http://www.timemax.de/timemax-rostschutz/unterbodenschutz-in-wagenfarbe
Het is alsof ik de documentatie van Caprotech rx5 lees…blijkbaar is Timemax hetzelfde. Beide op basis van hars en lijnolie, bekend uit de scheepvaart, daar schermen beide merken mee. Ook rx10 laat zich inderdaad zelfs goed over bestaande bitak heen zetten, mits goed schoon en ontvet, ik heb daar uit het verleden ervaring mee, bij een auto die goed in tectyl zat, maar waar ik het risico op scheurvorming wilde beperken, Rx droogt niet uit en krimpt niet.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
F.SvM schreef:Volgens mij kun je dinitrol ook in kleur verkrijgen.
Alleen de RX producten als ik me niet vergis!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Bij mijn eerste project, een DS die in 1996 gereed was en sindsdien ca 120.000 km heeft gereden, het ik gekozen voor
-stralen
-schoperen, zowel van binnen als buiten
-epoxyprimer
-nadenkit
-bodyshute op de onderzijde en wielkasten
-2k zwarte lak.
Een paar jaar geleden wat er een clubmiddag bij Gosliga, de auto is toen op de brug geweest en bekeken. De lak was dof geworden (vuil en/of slijtage) maar verder geen zichtbare beschadigingen of scheurtjes. Ik vermoed dat de schopeerlaag (zink) een belangrijke bijdrage levert aan de levensduur.
Voor de lakopbouw van de carrosserie:
-alle verf eraf tot het blanke metaal, zowel buiten als binnen
-epoxyprimer
-plamuren en strakschuren
-epoxyprimer
-filler (4op1), soms meerdere lagen als het paneel nog niet strak is
-2k lak in kleur
-blanke lak
En daarna de holle ruimten in de wax gezet.
Voor mijn ID19 zal ik waarschijnlijk het schoperen achterwege laten: het kost toch het nodige, en hoe vaak zal die auto nu in de regen of pekel rijden? Verder aarzel ik tussen
-epoxyprimer
-nadenkit
-2k lak
-anti steenslag of dinitrol oid (als het maar zwart is)
Ik heb ook even de link naar timemax gelezen over timemax color, en dat spreekt me ook erg aan. Ik ben er nog niet uit.
of
-epoxy
-nadenkit
-bodyshute
-2k lak
Het systeem van mijn eerste DS, maar dan zonder schoperen.
Wat Brunox betreft: ik gebruik het product nu een paar jaar. Met name als een kokerbalk open is, of op een sterk ingeroest deel na staalborstelen, zodat het goed in de porien trekt en de roest “omzet”. Soms haal ik dat de Brunox weer weg, en breng alsnog 2k epoxy aan. Gisteren heb ik voor het eerst 2k epoxy op droge Brunox gezet. Ik was bang dat de ondergrond zou opwerken, maar dat gebeurde niet. Een paar jaar geleden heb ik een roestige benzinetank van een 2CV met Brunox behandeld. Of daar inmiddels roest opwerkt, weet ik niet (geen zin om op mijn rug te gaan liggen). Wel herinner ik me dat het lang duurde (weken) voordat de drie lagen Brunox droog waren. Daarna kon er wel 2k lak over.
Sterkte met je afwegingen!
Gisteren de voorbereidingen voor plaatsing vd tankbodemplaat verder gedaan en daarna erin gelast. Vervolgens de aansluiting van oude bodemplaat naar tankbodemplaat t.h.v. de rechterdorpel gerealiseerd (pas en meetwerk!) en omdat ik voor originaliteit ga de verstevingsplaat weer doorgetrokken (laatste foto). Vervolg is een lange smalle strip die ik rechts stuik op de voetenbodemplaat las en links met overlap op de tankbodemplaat proplas. Dan klopt het gehaal weer en ben ik meteen van de schade verlost die in dat deel van de voetenbodemplaat zat (vermoedelijk ooit op een steen geland). Richard van Citroclassique geeft aan dat je de verstevingingsplaaten links en rechts ook kunt weglaten omdat het nieuwe plaatwerk dikker is en het zonder die plaat minder roestgevoelig is, maar nieuwe roestvorming zal in mijn geval niet zo’n vaart lopen (mooi weer auto , max 5.000 km per jaar, verwarmde droge garage).
Mede hierdoor besloten om toch voor de opbouw vd bodem met Caprotech producten te gaan (RX5 en 10). Ik heb het liefst niet te veel aan m’n bodem hangen, what you see is what you get. De keuze om niet te veel van buitenaf af te kitten spreekt me aan, denk ik nog over.
Vandaag Sinterklaasintocht en kraamvisite dus niet eerder dan vanavond weer verder!
En toen had ik een bijpassende wijn bij mijn barrel (zie etiket) verdiend…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Mooi vakwerk!!
Vandaag een vrije dag en die weer eens besteed aan de godin. Ik moest nog een del van de bodem ontdoen van zwarte smurrie en grijze bitak, nog erger dan stopverf. Dus koolstofmasker op, luchtbrandertje (blauwe walm…) erbij en krabben maar. Goed voor de ontwikkeling van de schouderspieren.
Het buikje van de godin begint er weer lekker strak uit te zien zo!
Wat jammer is dat de linker dorpel, m.n. in het verticale gedeelte (de beruchte dubbele plaat) op diverse plaatsen slecht is en ook het binnenste verticale deel aan de onderzijde, domweg door vocht onder de matten in de voetenruimte vd bestuurder.
Ik zaag daar de dorpel open vanuit de bodem en net zoals onder de tankbodem las ik die delen opnieuw in. Ik heb daarvoor bij Citroclassique een reparatieplaat van de buitenste 15 cm van de bodemplaat, over de gehele lengte. Plus de verstevigingsstrip die daarover heen ligt. Ik ben vanavond aan het zagen geweest en het frustererende is, dat die 2 plaatdelen, ondanks dat die ook op elkaar gelast zijn, hartstikke goed zijn. Maar ja, als je die er niet uitzaagt kom je onmogelijk goed bij de te restaureren plaatdelen. Wat ook opvallend is dat het alleen de delen in de vetenruimte voor en achter zijn die slecht zijn (nattigheid in gekomen), het deel onder de voorstoelen staat nog aan beide zijden in de fabriekslak.
Ga morgen de bodemstrip verder verwijderen en dan voorbereiden voor het inlassen van het bodemprofiel. Als die erin zit moet de bodem nog een keer in een sessie van de laatste resten bitak en bodemlak ontdaan worden. Dan gaat de bodem grotendeels in de lak en kan de dame weer teruggekanteld worden tbv (instap)dorpels.
Ik heb er inmiddels zeker 15 kg rommel van afgehaald…
Detail:
Schroot:
Het blijft kommer en kwel, zo’n dubbele plaatconstructie in de dorpels:
Het linker sleepoog nog even uit het oude schroot bevrijden zodat hij weer gekuist op de nieuwe kofferbakbodemrand kan.
Overzicht van het geheel:
En tot slot de uitsparing van de uitlaatdemper, rottig karweitje, zo’n concave vorm:
Wordt vervolgd…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is heel mooi, zo’n maagdelijke bodem. Maar, als je er geen spul op spuit dat een dempende werking heeft word je gek van het kabaal tijdens het rijden. Met name als het nat is of als het regent. Een dempende coating kan ik je dus zeker aanbevelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat ziet er niet verkeerd uit. Goed bezig.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
waterman schreef:Dat is heel mooi, zo’n maagdelijke bodem. Maar, als je er geen spul op spuit dat een dempende werking heeft word je gek van het kabaal tijdens het rijden. Met name als het nat is of als het regent. Een dempende coating kan ik je dus zeker aanbevelen.
(tekst toegevoegd boven de foto’s)
Jazeker, het is nu een blikkerige bolderkar, I know! Het RX10-systeem geeft al enige demping, maar zeker minder dan deze bitak, maar ik heb bij een forummer hier in de buurt gezien hoe hij met dezelfde lakopbouw op andere mnaier heeft gezorgd voor optimale demping, door op vele plaatsen, mn aan de binnenzijde gebruik te maken van flexibele antidreunplaten. Dat heb ik live gezien en vind ik er vertrouwendwekkend uitzien. Overigens realiseer ik mij dat ik een BREAK heb, dat wordt nooit een luxe pallas waar je rustig 20k per jaar mee kunt rijden (die zou ik op andere wijze behandelen, enerzijds vanwege de hoeveelheid km’s -en dito kans op steenslag- en anderzijds vanwege optimale geluiddemping). Dat is ook zeker niet de doelstelling van deze break.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Die “forummer hier in de buurt” wil voorgaand post best illustreren met foto’s, maar ik ben zo’n verschrikkelijke digibiel… gaat vooralsnog niet lukken dus…
Wat ik wil toevoegen: die flexibele antidreunplaat (3M of Teroson) kit ik wel langs alle randen af. Dit sealen doe ik om te voorkomen dat deze platen los komen, ik wil niet dat er vocht of condens tussen komt.
Als laatste handeling breng ik was (Michael Sander Korrosionsschutz) overvloedig aan in alle holle ruimtes, en dat heeft ook een dempende functie.
Mijn ervaring is dat je een “break” op deze manier goed geisoleerd kan krijgen: comfort!