Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
De ouderen onder ons kunnen zich de politicus Aantjes nog wel herinneren, vooral ook door de beruchte affaire rond zijn aftreden in 1978. Maar wat heeft dat nu met de al even beruchte en legendarische Citroën SM te maken? Het antwoord kun je zeer binnenkort op TV zien en dankzij Piet Buijsman nu al op Citroën-Forum.nl lezen. Trots presenteren wij deze primeur!
Eind maart van dit jaar werd ik benaderd door de trotse eigenaar van een Citroën SM; of ik zin had in een film te figureren. Nu houd ik niet zo van figureren, want dat betekent meestal uren staan wachten voor een danspasje van een minuut, dat dan weer vijftien keer opnieuw moet worden gedaan. In dit geval bleek het anders te liggen, want persoon in kwestie had zijn SM al toegezegd voor de opnames, maar bleek zelf op het laatste moment niet te kunnen. Zo vertrokken mijn vrouw en ik op 7 april in alle vroegte met de SM van waterman naar Den Haag, alwaar op het Binnenhof de opnames over “De val van Aantjes” zouden beginnen. Het was een uitermate koude dag; bovendien was het ontzettend mistig en bleek de kortste route naar het Binnenhof opgebroken. Iets na acht uur reden we dan toch het Binnenhof op. Leuk hoor, de SM was niet de enige. Er stonden al een mooie Mercedes 450 SEL 6.9, een Mercedes 240D en 300D en een prachtige BMW 2800. De SM schoof aan.
Het is altijd weer leuk om de verhalen van de eigenaren te horen. Zo bleek een Mercedes jarenlang rondgereden te hebben in Brazilië en Zuid-Afrika en al 700.000 km op de teller te hebben; wél met het tweede blok.
Maar goed, Aantjes dus. De SM bleek in de film toe te behoren aan de heer Lubbers, met verve gespeeld door Mark Ram. Hij zou later op de dag een rondje door Wassenaar moeten rijden. Waarop een paar man van de crew, nooit te beroerd voor een geintje, naar me toe kwamen met de vraag: “Moet hij in jouw SM rijden? Weet je wel dat hij helemaal niet kan sturen? Ik zou hem eerst maar rijles geven want bij de vorige film heeft hij zijn wagen helemaal in de prak gereden.” En dus, toch wat ongerust, zei ik tegen Lubbers dat hij pas in de SM mocht rijden als hij eerst een les van me had gehad. En daar gingen we Den Haag in: hij reed uitstekend…
De eerste opname duurde bijna de hele ochtend. Lubbers en Willem Aantjes (een uitstekende Ronald Top trouwens) kwamen aanlopen en Lubbers stapte in zijn SM.
Het ging maar fout. Elke keer weer, en dan te bedenken dat de opname in de film maar een minuut duurt, waarbij de SM alleen door kenners is te herkennen als een SM.
’s Middags werd het leuker, helaas was dat pas op het einde van de middag. Naar Wassenaar. En daar werd de SM opgetuigd met camera’s; het gesprek tussen Lubbers en Aantjes over diens aftreden zou in de auto worden gefilmd. De geluidstechnicus had eerst het idee om in de kofferbak mee te rijden; maar nadat hij de hoeveelheid gereedschap had gezien die Waterman pleegt mee te nemen dacht hij “dat het op de achterbank liggend ook wel ging”.
Ik hield mijn hart vast. Die zuignappen, zou de lak dat wel houden? Vooral toen ik hoorde dat er nog een bermpje meegepakt zou worden, waarbij een boom op een haar na geraakt zou worden, zag ik mijn geest dwalen. Gelukkig ging het allemaal goed. Omdat de camera behalve op de twee inzittenden ook uitzicht gaf op de achterruit, zou de Mercedes er de hele tijd achter rijden. Couleur de l’epoque.
Het opnemen van deze scene duurde uren. Zo lang dat de hoofdrolspelers naar huis gingen: de dag zat erop. Omdat de regisseur toch de scene gedraaid wilde hebben, ging hij door tot het naar zijn zin was. Uw scribent moest maar achter het stuur van de Mercedes gaan zitten, zelf nam hij de SM. Hij vond de SM een ervaring, maar ik vond een Mercedes 450 SEL 6.9 vooral een ervaring. Het “bermpje met boom” was spectaculair. Ik reed erachter in de Mercedes en dacht werkelijk dat er weer een SM naar de sloop kon. Het bleek precies goed te zijn gegaan. Helaas komt deze scene niet in de film voor. Jammer voor waterman…
Op 2 en 9 december wordt de film, of zo men wil, de miniserie uitgezonden op Nederland 2. Uw scribent en waterman hebben de film eind september al gezien tijdens het Nederlands Filmfestival in Utrecht. Het bleek een onderhoudende film, historisch erg interessant, maar helaas met maar heel weinig SM.
tekst en foto’s: PBuijsman
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuk verhaal!
En mooie foto’s
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Leuk verhaal!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Inderdaad weer een gaaf Citroën moment vastgelegd.
De Sm van Yuri is met recht een bekende auto aan het worden in de media!
Vraag me wel direct af of dhr Lubbers in die tijd ook echt zich in een Sm verplaatste?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee joh, Lubbers reed geen SM. Volgens mij liet hij zich rijden in een BMW en waar ie privé in reed weet ik eigenlijk niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
In mijn herinnering staat een Renault 6. Die was ooit in beeld tijdens een interview bij één of ander actualiteitenprogramma.
Mooi verhaal trouwens van deze SM in de film over Aantjes.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Leuke anekdote nog….
http://www.anp-archief.nl/page/72940/nl
(hoop dat de link werkt)
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Tja wat reed Lubbers?
Ten tijde van de val van Aantjes reed Lubbers naar het schijnt privé in een oude Simca. Zeker geen Sm.
Tijdens zijn premierschap, in ieder geval tijdens Lubbers II reed hij inderdaad in een BMW dienstauto.
De chauffeur van de premier reed niet altijd even fortuinlijk, zoals onderstaande foto uit ‘89 laat zien.
(edit: zie nu voorgaande link pas)
Ook zijn voorganger v.Agt reed in een BMW. Hieronder een foto van Lubber (‘89) en v.Agt (‘81) op het bordes.
JW
Prive reed Lubbers meestal op de fiets. Hij ging hier hier ook veel te voet voorbij. Hij woont namelijk heel dicht bij waar ik woon.
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 21-03-2007
- C6 (2005-2012) 3.0i V6 exclusive
- SM carbu
- ID/DS DS TAXICAB BTTF
Lubbers reed in een oude Renault 6 [als ik me goed herinner een oranje]
Vaak zien staan op het Binnenhof in Den Haag ,werkte zelf als parlementair fotograaf daar.
Zijn jullie helemaal belubberd?..................
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Die BMW 5 is een bezuinigingsoperatie - ik meen afgedwongen door de tweede kamer. Het was gedaan met de 7-serie en S-klasse voor onze ministers. Mevrouw Jorritsma was daarover zeer gefrustreed, zij heeft nog een keer uitgeroepen dat de eerste de beste pooier een grotere auto kon rijden dan zij als minister.
Hedy d’Ancona was zo slim om in ‘t derde kabinet Lubbers een Citroen CX Prestige te bestellen. Ruim binnen ‘t budget en genoeg werkruimte achterin.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mevrouw Jorritsma heeft het altijd al hoog in de bol gehad. Werkruimte??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hey manne, geen politiek geneuzel hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Was ik niet van plan. Ik gaf trouwens een sneer naar allebei de kanten….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wow, waterman, had jij wel toestemming gegeven om op een haar na niet een boom te raken? Word je toch niet blij van als je auto op die manier door een filmregisseur in de prak wordt gereden…