Hallo,
Ik ben sinds enige tijd trotse bezitter van een 2CV6 uit 1985. De vorige eigenaar was heel enthousiast begonnen met het strak maken en spuiten van de carrosserie maar is daarbij halverwege gestrand. De onderzijde noodzaakte me tot wat laswerk maar hij staat er wat dat betreft nu weer goed bij. Het spuitwerk maak ik komende maand af. De kleur ben ik nog niet uit maar zag tijdens het grasduinen op dit forum een hele mooie kleur blauw, witte velgen en kleine wieldoppen, erg fraai en elegant. Zwarte bekleding erin, helemaal top!
Echter, waarschijnlijk met de beste puristische bedoelingen heeft de vorige eigenaar ook alles wat in de auto vast zat losgemaakt, inclusief het dashboard, ruitenwissermotor enz.Ik heb de motor inmiddels aan de gang en de auto rijdt soepeltjes.
Ik heb inmiddels wel ruime ervaring met DS’en maar elektra is niet mijn allersterkte kant, en aangezien ik eea niet zelf heb losgemaakt zijn er nu nog wat losse eindjes…..
Vandaar mijn volgende vragen:
- Waar zit de claxon?? Onder de motorkap kan ik hem met geen mogelijkheid vinden…, als ik de knop van de lichtschakelaar indruk zie ik wel een stroomvalletje….
- De ruitenwisser heeft vermoedelijk twee snelheden? (het knopje heeft twee standen) maar hoe ik het ook aansluit, de wissermotor gaat altijd even hard…
- Er is geen verschil tussen het grootlicht en dimlicht. Ik ga er vanuit dat het in de schakelaar goed zit, hoe hoort het bij de lampaansluiting te zitten?
- Er zit een blauw lampje op het dashboard, ik neem aan dat het de bedoeling is dat dat aangaat bij grootlicht?
- Er zit nog een rood lampje. Oliedruk? Hoe test ik of die het doet?
- Hoort er een groen lampje te knipperen als de knipperlichten het doen? (de knipperlichten doen het overigens!)
- Hoort er een lampje (er zit nog een oranje lampje op het dashboard) te gaan branden als ik het contact aanzet?
- Achter de kilometerteller (die het overigens ook niet doet, heb ik nu losgehaald en ga morgen even testen of de binnenkabel draait) ligt een kabelbundeltje met vier ‘vrouwtjes’, geen mannetjes te vinden. Waarvoor zijn die, trekhaak?)
- En o ja, alle zekeringen zijn heel!
Alvast bedankt voor het meelezen en denken!
Gr Mario
DS!
De toeter zou links vooraan aan de koplampsteun moeten hangen. De ruitenwissermotor heeft één snelheid. Blijkbaar is er flink aan je kabelboom geprutst, want je vermeldt nogal wat afwijkingen. Oranje lampjes kwamen niet voor in de eend, een ruitenwisserschakelaar met twee standen ook niet. Het rode lampje kan zowel voor de oliedruk als voor het remvloeistofpeil zijn. Als het voor het remvloeistofpeil is, is er ook een testknop op je instrumentenpaneel met een remoliepotje-symbool. Als het voor de oliedruk is, gaat het branden als je het contact aanzet en weer uit als de motor draait. Die vier losse vrouwtjes? Geen idee…
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik raad je aan een electr.schema van de eend op te duikelen. En dan gaan meten per draad/onderdeel. Zo moet je een eind komen. Het oranje lampje is van je mist achterlicht.
De kabelboom van een eend is het de simpelste die ik ken. Maar soms ben je er langer mee bezig dan gewenst:) Succes
Oranje lampje is van het mistlicht. Je hoort ook nog twee rode lampjes te hebben. Een is voor de oliedruk (aan op contact), de ander is je remvloeistof niveau (zit een testknop voor dit lampje op het dashboard). Een groen lampje is voor de clignoteur. Donkerblauw uiteraard voor grootlicht. En soms is er nog een extra rode voor de alarmlichten.
Ruitenwisser motor heeft idd maar een snelheid, de draaiknop kan linksom of rechtsom gedraaid worden.
Als de draadbundel achter de teller vier kleine vrouwtjes heeft dan is dat waarschijnlijk voor de alarmlichtschakelaar.
Bedankt voor jullie reactie! Het remvloeistoflampje doet het inmiddels. De ruitenwisser snap ik dan nu ook. De claxon ontbreekt blijkbaar. Ik zie echter nergens een stekkertje onder de motorkap. Ik ga dan maar bij de stuurkolom beginnen en de draad volgen…. Het controlelampje voor het grootlicht doet het nog niet. Ook het controlelampje voor de oliedruk bij het aanzetten van het contact doet het nog niet. Ik heb het schema er bijgepakt en ga aan de slag! Nogmaals bedankt!
DS!
Wat berteft het oliedruklampje, meestal zit het stekkertje los…
Het stekkertje (klein, bruin) komt vanuit het ventilatorhuis van de motor samen met de draad die naar de bobine gaat (- blauwe stekker).
De claxon stekker vind je trouwnes ook in die hoek, die komt uit de kabelboom in die hoek en is net zoals de richtingaanwijzer draad iets langer en heeft waarschijnlijk een platte stekker.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Heb je een club of een special?
In juli 1985 zijn de draadbomen gewijzigd en als je een special dashboard hebt met 4kante schakelaars, zal de stekker met 4 vrouwtje’s wel voor de alarmlichtschakelaar zijn.
Bij een club is het dashboard in 85 volgens mij niet gewijzigd.
De alarmlichtschakelaar zit er niet standaard in.
De oliedruklamp word door de massa geschakeld!
De remvloeistofnivolamp kun je naast de testknop ook testen door het pennetje op het deksel van je remvloeistof potje in te drukken.
Succes!