Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Klinkt heel definitief.
Misschien even voor een diagnose langs een automaatspecialist.
Revisie kost al gauw meer dan een nette XM.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien de rembanden laten afstellen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Er zit er maar één in een 4HP18 en als ik me goed herinner is die voor de achteruit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Klinkt heel definitief.
Misschien even voor een diagnose langs een automaatspecialist.
Revisie kost al gauw meer dan een nette XM.
Ja revisie heeft geen zin. Maar of de bak ‘definitief’ aan zijn einde is, is nog maar de vraag. De werking van een automaat is niet zo ingewikkeld, het is meer dat alle componenten (waarschijnlijk 2 x meer dan een handbak, een automaat weegt ook wel wat meer) in een kleine behuizing zijn gepropt om praktische (produktie) redenen, zodat een exploded view van een automaat er al snel afschrikwekkend uitziet. Maar het is in essentie een planetair tandwiel stelsel of twee daarvan (om 4 of 5 vooruit en 1 achteruit te krijgen) en elk ringwiel/zonnewiel/planeetwiel is met een koppeling of een remband vast te zetten of vrij te laten lopen.
Al die koppelingen of rembanden worden door de oliedruk van de interne pomp bediend (die 1 op 1 meeloopt met de ingaande as die aan de krukas ‘vastzit’ via de omvormer) via 4 of 5 drukventielen en elk ventiel zit aan een oliekanaaltje dat zo mooi uitgefreesd is in het ‘brein’. Die drukventielen gaan open en dicht als de druk voor dat ventiel hoger of lager is dan het volgende ventiel: is het motortoerental hoog en draait de uitgaande as naar het diff relatief langzamer (= voertuigsnelheid), dan gaat het ene ventiel dicht en opent het volgende. De veertjes in die ventielen bepalen dus bij welke snelheid van het voertuig het volgende oliekanaaltje wordt geopend en dus welke koppeling met de die oliedruk wordt bediend. En met de selectiehandel kun je dit ook nog eens beinvloeden.
Je mag toch aannemen dat het frictiemateriaal in de koppelingen en rembanden die in de bak zitten, zijn ontworpen voor minimaal 250.000 km…dus bij mijn XM (160K km) zal het probleem vermoedelijk niet dáár in zitten, maar meer in de vervuiling van de kanaaltjes die in het brein zitten. Zó geredeneerd zal ik dus het brein moeten loshalen en helemaal reinigen en terugzetten…en nog eens de bak laten spoelen…en dan moet het opgelost zijn.
Het niet of aarzelend willen schakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 4 zit hem er dan toch vooral in de werking van de ventielen?
Zie ik iets over het hoofd?? Of is het brein eraf halen (onder de accubak toch?) en grondig reinigen mega ingewikkeld?
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
In een 4hp18 wil wel eens iets echt mechanisch afbreken. Ik heb daar wel eens foto’s van gezien (JanSr?). Als de bak nog aandrijft en schakelt, lijkt echter de conclusie gerechtvaardigd dat hij mechanisch (tandwielen, etc) nog in orde is. De oorzaak van slecht schakelgedrag ligt dan waarschijnlijk op het grensvlak van hydraulica en mechanica, bijvoorbeeld vervuiling in het brein of een oliepomp met te weinig opbrengst.
Het voelbaar schakelen (met een schokje) wat veel XM bezitters kennen, wordt veroorzaakt door de koppelingsplaten in de bak. Althans dat is mij bij Autrans verteld. Kennelijk gaat dit frictiemateriaal toch niet zo lang mee als je zou verwachten.
Mijn handen jeuken om eens een brein open te maken en schoon te maken. Misschien ga ik dat binnenkort eens doen…
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik ben op dit moment bezig om en 4hp20 te reviseren. Ik heb een “oefenbak+brein” uit elkaar liggen. Je bent welkom om eens te komen kijken….
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
mocht je onderdelen voor een 4HP18 nodig hebben, ik heb er 4 of 5 liggen, zowel compleet als in onderdelen. Benodigde onderdelen mag je zo ophalen
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
furriegurrie schreef:Ik ben op dit moment bezig om en 4hp20 te reviseren. Ik heb een “oefenbak+brein” uit elkaar liggen. Je bent welkom om eens te komen kijken….
Mooi! Je garage staat natuurlijk in Amsterdam oost, dus voor mij op 5 minuten fietsen
kun je even een pb sturen met je tel nr?
Garage Johan Oldenhage (Adverteerder) schreef:mocht je onderdelen voor een 4HP18 nodig hebben, ik heb er 4 of 5 liggen, zowel compleet als in onderdelen. Benodigde onderdelen mag je zo ophalen
Super, dank je: voor het de- en monteren van het brein: moeten er dan niet gelijk nieuwe pakkingen in? Ik heb ook nog een plan in de kast liggen om een BX automaat (zit toch ook een HP418 in?) naar elektrisch om te bouwen (zoals ik nog 200 plannen heb…zoals iedereen denk ik). Maarja…waar haal je de tijd vandaan?? Je moet ook nog naar kantoor elke dag, van je vrouw moet je al die beloofde verbouwingen nog doen, bij je kinderen moet je vlaggen langs de lijn…
Heb ook al met de NL vestiging van ZF contact gehad met de vraag wat er met de bak gebeurt als ik de koppelomvormer eruit haal en direct op de ingaande as de elektromotor bevestig…vonden ze wel een interessante vraag…als je een aanpassing maakt dat de E motor ook de oliepomp aandrijft, zou het goed moeten gaan. Lijkt me een mooi experiment..of het zinvol is, is een tweede, maar dat is niet belangrijk. Ik heb al eerder een CX naar elektrisch omgebouwd en dat reed prima (top van 110, niet veel maar voor stadsverkeer voldoende) maar de CX was toch te zwaar (= te kleine actieradius)...enfin dit is een beetje off topic ...
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Uhhh, nee. Amsterdam ben ik al heel wat jaren weg. Tegenwoordig in het schone Brabant te vinden tussen Roosendaal en Breda. Ik stuur je wel een pb, maar ben bang dat dat dan wat te ver is
heb gelijk op de kaart gekeken…en ja: Brabant ligt wel heel ver weg! Wel veel over gehoord trouwens.
dan maar even op internet verder speuren…
hier een link van onze saabvrienden met een interessante analyse van een haperende ZF 4HP18 bij de 3e/4e versnelling:
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=134425
morgen maar eens de remband aantrekken ..
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Leuk topic daar bij de vikingen. Wat merkwaardig eigenlijk dat bij een oliewissel slechts de helft van de olie af te voeren is. Is dat bij de Citroen ook zo, of heeft dat iets te maken met de hoek waaronder de bak in de SAAB hangt?
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Inderdaad veel kennis bij onze Saab vrienden.
Bij olieverversen bij een 4hp18 loopt er inderdaad maar 3,5 van de 8 liter uit. De rest blijft achter in de koppelomvormer. Als je op die manier alle olie wilt verversen dan moet je dit meerdere malen herhalen en zelfs dan blijft er oude olie achter omdat dit steeds weer mengt met de nieuwe olie.
De meest effectieve manier om alles te verversen is flushen, maar dit verloopt helaas bij een 4hp18 niet echt makkelijk.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Snap ik nou in elk geval waarom flushen van een bak slim is.
Wat je wel ziet bij deze bakken is dat de lagering van de koppelomvormer in de oliepomp uitloopt, dan verliest de pomp druk door interne lekkage en krijg je allerlei jankgeluiden en op den duur slip. Maar als ik dit geluidje zo hoor lijkt het me niet hydraulisch, eerder mechanisch, alsof er iets metaal op metaal draait. Dat kan je dan zien in de olie, peilstok afvegen aan een wit doekje en kijken of je glinstertjes en zwarte puntjes ziet. Nog beter aftappen en olie en filter zo onderzoeken. Ruik ook eens aan de peilstok, ik gok op een lekkere brandlucht. Want als ik zie hoe lang hij slipt na de shift dan kan je er wel van uitgaan dat de voeringen inmiddels compleet zijn opgestookt. Een paar km doorrijden met slip is daar al genoeg voor.
Omdat het zowel in de 2-3 als in de 3-4 shift optreedt zou het remband gerelateerd kunnen zijn. Je kan proberen die na te stellen, niks te verliezen en baat het niet dan schaadt het niet. Voorop de bak zit een inbus die geborgd zit met een grote moer 22. Moer lossen, inbus met de hand indraaien tot je net iets weerstand voelt (10 nm officieel) en dan weer 2 slagen uitdraaien. In die stand houden en de moer weer goed vastzetten. Wie weet helpt het maar ik vrees het ergste.